piatok 9. júla 2021

Pôjdem tam, kam pôjdeš ty : Nina LaCour (recenzia)

Nie som milá. Som dievča, ktoré môže kedykoľvek vyletieť do povetria. (s. 11)

Na niektorých knihách by malo byť upozornenie Nečítajte v noci, pretože hrozia silné emócie a nezastaviteľný plač.

Pôjdem tam, kam pôjdeš ty je debutom autorky Nina LaCour, ide o príbeh Caitlin, ktorá sa musí vyrovnať so stratou najlepšej kamarátky, ktorá si siahla na život. Ingridin náhly odchod Caitlin zasiahne, jej život stratí farbu a odrazu už fotografie, ktoré spolu nafotili, rozpadnutá budova kina, do ktorej sa zašívali, nedávajú zmysel a sú iba pozostatkom obrovskej bolesti. Stratil sa smiech, hudba, zábava, chodenie poza školu, dôvera, radosť a priateľstvo. Už sa takmer zdalo, že jej po priateľke nič neostalo, iba diera v srdci, ktorú nemožno sceliť. Až raz objaví vo svojej izbe Ingridin denník, v ktorom píše svoje posledné zbohom a odhaľuje svoju zlomenú dušu.

S čítaním stránok plných žiaľu Caitlin postupne prežíva svoju obrovskú stratu, volanie o pomoc, úsmev cez slzy či zlé rozhodnutia, o ktorých nemala najlepšia kamarátka ani zdanie. Postupne sa však snaží pozerať do budúcnosti a prežiť nové emócie, ktoré sú spojené s príchodom nového dievčaťa do školy a bláznivými nápadmi, ako zbaliť chlapca.

Možno správne slová neexistujú. Možno sú iba mýtom, ktorý nemá nič spoločné so skutočnosťou. (s. 139)

Nie nadarmo sa hovorí či píše, že ide o jeden z najlepších tínedžerských románov. Čitateľa zasiahla bolestná úprimnosť, odhaľovanie tajomstiev, neznáme signály, pri ktorých si človek neuvedomuje, že niekto volá o pomoc, nepredstaviteľné emócie spojené so stratou, s vytváraním priateľstiev a s nájdením lásky. Caitlin sa musí postupne naučiť žiť so svojou stratou, najskôr odmieta pomoc, nové záľuby či chodenie na známe miesta, na ktorých spoločne so svojou najbližšou priateľkou odhaľovali svoje duše. Ale predsa ostali isté tajomstvá, ktoré nakoniec aj toho najsilnejšieho človeka zlomia.

Autorka vytvorila nádherný príbeh, pri ktorom čitateľ potrebuje balíček vreckoviek. Je naozaj plný emócií, ktoré sa doslova z neho lejú, ako sa lejú slzy po čitateľovej tvári. Zachytáva viaceré témy ako umenie, hlavne čo sa týka fotografií, téma samovraždy, depresií, zlých životných rozhodnutí, sexuality, LBGT, nájdenie novej sily po strate blízkeho človeka, manuálna práca či volania o pomoc, niekedy aj takú, ktorá pramení iba z venovania pozornosti, zdieľania bolesti a pochopenia.

Aké úžasné je nájsť niekoho, kto chce počuť všetko, čo sa vám preháňa hlavou. Myslíte si, že to tak zostane navždy. Keď vám nejaký okamih pripadá ako každý iný vo vašom živote, nikdy sa nepoobzeráte okolo seba a nepomyslíte si: čoskoro sa to skončí. (s. 51)

Dej sa odohráva v škole, v domovoch postáv či v rozpadnutom kine, ktoré tvorilo útočisko dvom dievčenským dušiam. Napriek tomu, že Caitlin má takmer sedemnásť rokov, tak v knihe čitateľ nemá taký pocit, ide o veľmi dospelo správajúcu sa postavu, preto aj keď je táto kniha označovaná ako young adult, tak vie zasiahnuť aj staršieho čitateľa.

Nina LaCour nenapísala príbeh, ktorý ide do hĺbky, snaží sa ukázať nejaké silné jadro, ktoré sa následkom niečo zmení, nastáva evolúcia a podobne. I keď môžeme istú evolúciu vidieť, ale ide skôr o vyrovnávanie sa so stratou, s tým, že život nekončí a nie sme jediní, kto trpí a má problémy. S každou pretočenou stranou sa objavujú nové slzy, nové emócie, nové pocity aj city. Príbeh je veľmi emotívny, ale aj napriek tomu sa v ňom nájdu aj zábavné prvky, ktoré sprevádzajú životy tínedžerov.

Toto nie je šťastný koniec, ktorý sme si s Ingrid vysnívali, no snažím sa s tým vyrovnať, tak ako so všetkým ostatným. Že život sa mení. Že ľudia a veci miznú. A že keď sa jedného dňa opäť nečakane objavia, úplne vás pohltia. (s. 238)

Ak hľadáte knihu, ktorá vás zničí, ktorá vyvolá milión emócií, pri ktorej budete plakať, ale aj s napätím čakať, čo bude pokračovať, pri ktorej budete svedkom prvej lásky či vytvoreniu nového priateľstva, zároveň si uvedomíte, že každý človek si nesie svoju bolesť, a nikto nemôže povedať, že jeho bolesť je horšia, pretože každá bolesť je bolesťou, každý sa s ňou vyrovnáva po svojom a každý nejakú bolesť nesie vo svojom srdci, tak táto kniha je určená pre vás. Nečakajte rozvetvený príbeh a hlbokú sondu do života postáv celkovo, ide skôr o hlbokú sondu do straty blízkeho človeka a vyrovnávanie sa s touto stratou. Zároveň vytváranie osobných miest, ktoré miznú spolu s našou dušou, môže viesť aj k istému vyliečeniu, nájdeniu podstaty a vyrovnaniu sa s tým, čo skrývame v hĺbke duší.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media.Knihu kúpite aj na ich stránke.