nedeľa 26. februára 2017

5 mojich obľúbených autorov

Naposledy som vám priniesla tipy na klasickú literatúru a teraz vám prinášam rôzne typy skvelých autorov, od ktorých by mi nevadilo si prečítať aj recept. Sú originálni, majú skvelú predstavivosť a ich knihy sú vždy o niečom inom. Nezameriavajú sa iba na jednu tému, ale na široký obsah, a tak obohacujú svoju zbierku originálnosťou a prepracovanosťou. Autorov, rovnako ako kníh, je veľa a každý má niečo "do seba". Dnes vám tu predstavím autorov, ktorí sú môjmu srdcu blízki, ale zároveň to nie sú všetci tí, ktorých mám rada.
Súčasní:

Zo súčasných autorov je asi takou mojou stálicou posledné mesiace Patrick Ness. Je skvelý. Je originálny, dokáže vytvoriť geniálny príbeh, ktorý je jedinečný v tom, že nie je odkukaný a neviete čo od neho čakať. Čítala som síce iba dve knihy, no obidve boli niečím neplánovaným, niečím čo vás prinúti sa zamyslieť. My ostatní tu len tak žijeme je trošku slabšia, ale na originálnosti jej to vôbec neubúda. Sedem minút po polnoci patrí medzi moje najlepšie knihy a autorov štýl vás nenechá bez sĺz, bez nervov, bez napätia a bez pocitov vo svojom vnútri, ktoré nedokážete identifikovať. Jeho trilógiu Chaos som nečítala, ale keďže sa nedá tak ľahko zohnať, je to trošku ťažšie sa k nej dostať. O mesiac však vychádza jeho ďalšia kniha v preklade s názvom Niečo viac, ktorú si určite plánujem kúpiť. Aby nebolo málo, autor príde na konci marca do Bratislavy. Pochybujem, že sa tam dostanem, predsa som len pár tých stoviek kilometrov ďalej, ale verím, že určite tá beseda bude stáť za to. Ak máte možnosť, bežte sa tam pozrieť.

Sarah J. Maas asi väčšina ľudí pozná kvôli jej knihám, ktoré patria do série Trón zo skla. Ja tu sériu milujem. Milujem tie postavy, ten dej, to napätie, ten najlepší milostný trojuholník, ktorý mohol nastať, pretože ani sama neviem, ktorého by som si vybrala na jej mieste. Sarah má skvelú fantáziu a vie knihu dokonale zakončiť a prinútiť vás, aby ste si kúpili ďalší diel. V tomto čase síce tretiu časť jej série Trón zo skla čítam už asi pol roka, ale to z toho dôvodu, že ďalší diel má naplánované vydanie až v lete. To sa určite aj tak ešte preloží a tak to vychádza, že štvrté pokračovanie prakticky bude až o rok neskôr ako bolo tretie pokračovanie. Je to dosť obmedzujúce, pretože potom sa trošku dlhšie dostávam do deja, analyzujem a v mysli si premietam mená postáv, dejové línie a musím sa zorientovať kde som, čo tam bolo, čo sa stalo a prečo sa to stalo. Knihy sú čím ďalej, tým viac hrubšie, tak nie je to dosť dobré, keď si nepamätáte hlavné udalosti a kvôli tomu sa s čítaním tejto knihy moc neponáhľam a jej čítanie si užívam.

Z trošku iného "súdka" je autor Ken Follett. Ak nemilujete dlhé, predlhé opisy stavania budov, katedrály, prírody, prostredia, vzťahov, po tomto autorovi ani nesiahajte. Jeho knihy sú síce dlhé, majú približne okolo 900 strán, ale jeho štýl je tak prepracovaný, tak iný a tak dokonale jedinečný, že si ho zamilujete. Piliere zeme boli vždy knihou, ktorá ma lákala. Lákal ma príbeh a zároveň aj tá dĺžka knihy, pretože ja dlhé knihy milujem. Prečítala som ju za 5 dní počas brigády, keď som bola asi 3/4 času na nohách, pretože stále niekto chodil, niekto niečo chcel. Tá kniha vás vtiahne do deja a nepustí. Follett má úžasný dar. Pri ňom zabúdate aj na svoje povinnosti, lebo jediné čo vás zaujíma je to, ako to všetko skončí.

Klasici:

Mojou srdcovkou je a vždy bude Franz Kafka. Ten autor ma neskutočne zaujal. Jeho štýl písania, tá absurdita spolu s tou reálnosťou, ktorú predstavuje vo svojich dielach ma neskutočne baví. Baví ma jeho humor, jeho myslenie a aj to, aký je. Od tohto autora pomaly, ale určite, si začínam kupovať knihy a dúfam, že raz budem mať všetky. Nie každému sadne, ale pre mňa je to autor, ktorý sa odlišuje od iných. Autor, ktorý vie tvoriť originálne príbehy, originálny dej a postavy, ktoré sú reálne, ale zároveň aj absurdné, bez štipky rozumu. Je to pre mňa must have!

Ak vám ešte ani jedno meno autora nič nepovedalo, tak určite Remarque bude. Klasický autor, ktorý je zaradený do povinného čítania, ktorý má na svojom "účte" veľa skvelých diel, ktoré bavia ešte aj v tejto dobe. Ja som čítala od neho iba Na západe nič nové a tá kniha je pre mňa kľúčová, pretože sú v nej skvelé situácie, situácie, ktoré vám vyradia dych, ktoré vo vás budú ešte dlho znieť. S postavami budete prežívať každú udalosť, spomienku, každý výkrik, každú zlosť, každú smrť. Je to príbeh neskutočne reálny, príbeh, ktorý chytí za srdce. Verím tomu, že Remarque je majster svojho slova a jeho ďalšie knihy sú rovnako dobré, rovnako prepracované ako kniha Na západe nič nové.

To by bolo dnes odo mňa všetko. Traja skvelí autori, ktorí ešte svoje diela budú tvoriť a dvaja úžasní autori, ktorých diela vždy budú súčasné a vždy si nájdu svojich obdivovateľov.

>Sima<

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára