streda 22. novembra 2017

Všetkým chalanom, ktorých som milovala - Jenny Hanová (recenzia)

,,"Svojrázne zlatá" je urážka. Absolútna urážka!"

Dnešok nie je charakteristický písaním listov. Je jednoduchšie chytiť do ruky telefón a napísať svojmu drahému pár slov, ktoré mu spravia deň. Kedysi fičali listy viac ako smsky. Ja som asi zastaraná, ale svojmu drahému píšem listy každé Vianoce a narodeniny. Ide mi to lepšie ako rozhovory. Preto ma zaujala táto knižka. Nepripadala som si ako jediná trapka, ktorá odmieta moderný spôsob života. Samozrejme, len na chvíľku.

Lara Jean určite nie je jednoduchá. Už len tým menom. V celej knihe ju len asi trikrát oslovujú inak ako celým menom. Americká Kórejčanka. To ste nečakali, však?? Ale je to iné a nové. Stále je to obyčajné dievča na strednej, čo rieši obyčajné nenaplnené lásky a píše im sebe adresované listy. Pohodička! Až do chvíle kým sa listy záhadne samé nepošlú :"D To je začiatok drámy. Lara Jean napísala päť listov piatim chalanom. Jeden bol gej, druhý sa odsťahoval, tretí neviem čo, ale čo zvyšní dvaja? Tí listy dostali a išli sa aj pobiť o vysvetlenie. Až kým si ich vysvetlenie nenašlo samo. Lara Jean zazmätkovala a pobozkala Petra, svojho kedysi kamaráta, adresáta jej prvého bozku. To bolo začiatkom ich akože vzťahu. Len na oko. Bolo silne cítiť, že to iba nehrajú, že niečo na tom bolo naozaj. Že sa ani tak nesnažili. Žiadne pravidlá ,,nebozkávaj ma" a ,,nebudem ti kupovať trápne romantické darčeky ako ruže" ma nepresvedčia o tom, že to hrali len tak nezištne. Vždy je tam tá iskra, len o nej nevieme. Len zahorí o dosť neskôr. ;)

,,Nechám ľudí veriť tomu, čo sa im páči. Nepovažujem za svoju povinnosť vešať im všetko na nos."

Čítanie tohto bojazlivého čítania ma pohltilo. Nemôžem povedať, že som bola nadšená, ale stránky akoby sa otáčali bez mojej asistencie. Kapitoly sú krátke a veľmi dynamické, i cez to mi však v tejto rozprávke chýbalo také to hlbšie načrenie do problematiky, ktoré by to všetko trošilinku okorenilo. I tak bol príbeh jednoduchý, klišoidný, ale zaujímavý.

Postavy boli normálne a potom tam boli osoby, ktoré sa mi páčili najviac. Bola to Larina mladšia sestrička Kitty. Aká bola malinká, taká bola štiplavá a odhodlaná. Nebála sa vyjadriť svoj názor a staršiu sestru Laru Jean zrovna nezbožňovala. Páčil sa mi tiež obraz rodiny podaný v tejto knižôčke. O jej dôležitosti je tam toho ojojoj. Aj keď Lara Jean opisovala Petra Kavinského ako totálneho kreténa, nafúkanca a narcisa, ja som si ho obľúbila, a to hneď na začiatku, keď ju videl sedieť na múriku pri jej nabúranom aute a ponúkol jej pomoc, i keď hneď odfrčal za svojou frajerkou - kráľovnou.

Spomínala som tu dôležitosť rodiny a bolo úžasné vidieť, ako sa tri mladé dievčatá snažia nahradiť si matku jedna druhej i svojmu otcovi. Varia, perú, sú tu jedna pre druhú. Určite to nie je jednoduchá situácia, ale zvládali to perfektne. Aj napriek tomu, že im častokrát zhorela večera, alebo sa pohádali. To je normálne. Držali pokope. Boli tím.

Celý príbeh by som zhodnotila asi takto: V jednoduchosti je krása. Bolo to milé. Bolo to zábavné. Bolo to rýchle. No nemalo to dramatickosť, ktorú by ste z tohto príbehu vyšťavovali veľmi dlho. Štvalo ma tiež, že kniha neobsahuje žiadne extra cute myšlienky, ktoré by sa hodili aj do recenzie na zverejnenie. Toho som sa bála, že recenzia bude taká mĺkva. Aj najpriek mojim vysokým nenaplneným očakávaniam ma kniha dokázala prekvapiť a priniesť niečo nové. I keď častokrát úplne zbytočne a inokedy úplne trápne a otrepane, ale myslím, že to bude tým vekom a zoznamom už prečítaných kníh. Teraz ma to mrzí, pretože mám knižku s čím porovnať a určite vo mne nezanechala také to wau, ktoré mi nedovolí odtrhnúť sa. Knižka je venovaná čitateľom o niečo mladším odo mňa a tým by som ju určite odporúčila.

,,Vedel si, že ak sa ľudia hádajú, znamená to, že im na tom druhom stále záleží?"

Avšak aj cez celé tie plusy a mínusy som rada, že som si príbeh Lary Jean prečítala a kvôli tomu začiatku na konci viem, že sa raz určite dostanem aj k pokračovaniu a s príbehom milého, obyčajného, plachého dievčaťa, ktoré svoju lásku už nepredstiera, som ešte neskončila. ;)

Za knižku ďakujeme knúhkupectvu PreŠkoly.sk. Knižku si môžete zakúpiť tu ;)