štvrtok 18. apríla 2019

Bowie: Ilustrovaný životopis - María Hesseová a Fran Ruiz (recenzia)

"Som tu, aby ste pochopili svoje miesto vo vesmíre. Nie ste nič viac ako deprimovaní pokrytci. Tvoje pocity a tvoje priania ťa desia, rovnako ako celý tvoj druh, ale ja vás navždy zmením: nezamýšľam vás urobiť lepšími ani čistejšími. Chcem vám iba otvoriť myseľ a ty budeš môj posol." (s. 50)


Nie som fanúšičkou Davida Bowieho, zrejme som nepočula ani jednu jeho pieseň a ak aj áno, nebolo to nič pre mňa, no po tejto knihe som sa stala určite jeho fanúšičkou - fanúšičkou jeho osobnosti.

Neviem, do akej miery táto kniha odráža Davidove myšlienky, ale nejaký ten základ tam určite musí byť, a preto môžem povedať, že David je rozhodne zaujímavá osobnosť, nielen ako umelec, spevák.

Hneď na začiatku máme dôležité roky Davidovho života pekne pokope a pri každom je aj napísané, čo formovalo jeho osobnosť do takej miery, že ten rok je pre neho dôležitý.
Už teda na začiatku si môžeme vytvoriť aký-taký obraz tohto umelca, jeho život, vzťahy či dokonca pády.

"Cítil som sa teraz omnoho slobodnejší. Potreboval som iba jedno pozitívne rozhodnutie, aby som sa vrhol do toho, čo som jednoducho robiť chcel. Nie to, čo sa očakávalo od Bowieho alebo ktoréhokoľvek z jeho chameleónových postáv." (s. 82)


Kniha mapuje Davidov život od narodenia. Je písaná v prvej osobe a tým dáva nám čitateľom väčší priestor sa vcítiť do jeho postavy a snažiť sa pochopiť jeho činy či dokonca prežívať jeho slávu, pomätenie, uvedomenie tak, akoby sme to prežívali aj my.

Bowie sa zdá komplikovaný nielen ako umelec, ale aj ako človek. V tejto knihe nazrieme do jeho duše - duše umelca, ale aj duše obyčajného zamilovaného človeka, človeka, ktorý si chce užívať, človeka, ktorý sa cíti zodpovedný za svojich milovaných, človeka, ktorý sa snaží prežiť a byť slávnym.

V celej knihe sa nachádzajú kontrasty tejto osobnosti. David ako milovaný otec, muž, človek, ktorý sa zamýšľa nad životom, chce žiť slušne, ale zároveň človek, ktorý je zbláznený do hudby, do života a snaží si ho užívať plnými dúškami.

"Hneď ako sa rozhodneš rozpoznať, čo sa schováva za mojím tieňom, budem už znovu prevtelený." (s. 17)


Niet teda pochýb o tom, že autori tejto publikácie verne zachytili jeho osobnosť, sprostredkovali nám dôležité dátumy, roky, situácie jeho života, ukázali nám nielen jeho správanie navonok, ale odkryli nám (v rámci možností) zaujímavú vnútornú "schránku" Davida, ktorý si v živote prešiel hocičím, no stále dokázal bojovať a nevzdávať sa. Drogy, cigarety, nevydarené vzťahy, nevydarené spolupráce, choroby sa ho bezprostredne týkali, no jeho život bol aj tak veľmi naplnený a nebol jednotvárny. Každý deň bol farebný a David si z každého dňa dokázal odniesť to, čo potreboval pre svoj rozvoj a vnútornú pohodu.

Nielen táto pozitívna stránka Bowieho života je rozpracovaná v tejto knihe, ale aj tie menej šťastné chvíle. Smrť blízkych ľudí, infarkt, prenasledovanie akýmsi "tieňom", schizofrénia, nedostatok pochopenia, bulvár, stavy úzkosti a pod.

"Objavil som v sebe veľký kus slobody tým, že som prijal život taký, aký je, a nehľadal som vzdušné zámky, ktoré by si dodali istotu, o ktorej som si myslel, že ju potrebujem viac ako ostatní." (s. 120)


Celé toto dielko je navyše spestrené dokonalými ilustráciami, ktoré z neho robia nielen zaujímavejšie dielo, ale aj dielo, ktoré si získa vaše srdce a pôsobí na vaše city.

Ak aj nie ste fanúšikom Davida Bowieho (ako napríklad ja), tak táto kniha nebude pre vás o nič menej hodnotná ako pre jeho fanúšikov. Ak sa vám nebude páčiť jeho hudba, tak jeho osobnosť má niečo určite v sebe, čo vás prinúti rozmýšľať, chápať a obdivovať.

>Sima<

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme Albatros Media. Knihu zakúpite tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára