utorok 16. marca 2021

Toto je Kórea - Soo Kim (recenzia)

Pamätáte sa ešte na knihu Toto je Japonsko? Teraz vyšla aj ďalšia podobná s názvom Toto je Kórea a je nemenej skvelá ako jej predchádzajúca.

Ak hľadáte náučné knihy, ktoré vám priblížia kultúru krajiny s jej nejakými špecifickými znakmi so subjektívnou pečaťou, tak rozhodne knihy Toto je... sú tie pravé pre vás.

Toto je Kórea je opäť krásna publikácia, ktorá je plná fotografií - či jedla, regiónu, osobností, alebo typického oblečenia, domčekov, kultúry, umenia. Delí sa na viacero častí: Úvod (v ktorom nám autorka upresňuje cieľ tejto publikácie), Stručné dejiny, Kórejský polostrov, Duch Kórey, Vzťahy a spoločenský život, Pri stole, K-kultúra, K-životný štýl.

Stručné dejiny nám ponúkajú naozaj stručné dejiny, v ktorých sa napríklad dozviete, čo je to konfucianizmus, ako sa postupne rozrástla kórejská kultúra či umenie, s čím alebo s kým musela Kórea bojovať, ako si vydobyla svoju identitu a kto všetko stál za tým, aby táto krajina prosperovala. Zároveň sa ponúka aj náhľad na rozdelenie na Sever a Juh a čo sú to čäboly. Postupne od najstarších dejín sa dopracujú čitatelia až do modernej éry, v ktorej vládnu značky Hyundai, Samsung, LG, či pokrytie 5G internetom.

Zaujímavosťou tejto publikácie sú aj rôzne zoznamy, napríklad Desať vecí, ktoré ste nevedeli o Južnej Kórei, či 10 úžasných Kórejčanov a pod.

Časť Kórejský polostrov ponúka náhľad na rôzne provincie, mestá či štvrte, ich špecifiká - pamätihodnosti, trhy a obchody, život v danom meste, celková kultúra, napríklad aké sú dediny hanokov, čo by ste mali navštíviť v Pusan, aký je turizmus, aké zaujímavé miesta by ste mali navštíviť. Zároveň obsahuje aj kapitolu Praktické informácie, čiže s čím sa môžete stretnúť v letecnej doprave, metre, ako fungujú vlaky, autobusy, taxíky.

Duch Kórey sa zameriava na rodinné zázemie a na dôležitosť vzdelania, úcta k starším, umenie nunčchi, otázka duchovna či kórejsky jazyk. Taktiež ponúka zoznam úžasných Kórejčanov, ktorí sa presadili vo svete.
Kým táto kapitola iba okrajovo spomína rodinný život, tak časť Vzťahy a spoločenský život sa jej venuje do hĺbky - ako sa oslovujú rodičia či dokonca súrodenci, úcta voči starším (vekovo starším), aké sviatky oslavujú zamilovaní, kedy si hľadajú partnera, ako sa ich láska prejavuje, aké ich manželstvo, prípadne náhľad na rôzne oslavy, ktoré súvisia s vekom (napríklad prvý rok od narodenia - táto oslava súvisí aj s históriou, i keď dnes nie je situácia taká častá, stále sa udržiava táto tradícia). V neposlednom rade sa sústredí táto kapitola na záľuby, priateľstvá, spoločenský život či trávenie dovolenky.

Z každej kapitoly na čitateľov dýcha ich kultúra, jednotlivé prepojenia práca, rodina, spoločnosť. Autorka im dáva veľkú dôležitosť, často svoje rozprávanie prerušuje rôznymi kórejskými slovami, ktoré sú dôležité a tvoria akési gro celého ich spôsobu života.

Pri stole netreba jednotlivo predstavovať, ale špecifikum tejto kapitoly môžeme vidieť v Základných kórejských receptoch, ktoré priblížia túto kultúru aj zo stránky kultúry jedla.

Nemenej zaujímavá je aj K-kultúra: krátke dejiny K-pop, jednotliví umelci a ich ocenenia, kórejská kinematografia - autorka ponúka zoznam 5 najlepších kórejských filmov. Súčasťou kultúry je rozhodne aj umenie a dizajn, ktoré sa zachytáva aj v rôznych múzeách, či technológie, ktoré tvoria obrovskú časť života Kórejčanov.

Posledná časť K-životný štýl sa zameriava na krásu kórejských dievčat, módu, tajomstvá zdravého života a v neposlednom rade na kórejské bývanie a ako si môžete domov premeniť na kórejský štýl.

Ako je vidieť, tak publikácia Toto je Kórea má čo ponúknuť. Pestrá paleta fotografií, k tomu krátke články o kultúre, umení, životnom štýle, dejinách, mentalite kórejských ľudí si získajú pozornosť každého milovníka cudzích krajín, ale aj človeka, ktorý túži po krásnom zážitku a spoznaní akoby iného sveta, ktorý paralelne existuje s tým naším, a predsa sa v istých momentoch líši.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme bux.sk Knihu kúpite aj na ich stránke.