pondelok 25. septembra 2017

Od písmenka ku písmenku III.

Ako by mal asi vyzerať skutočný plán písania, to nikto nevie. Nikto vám nikdy nebude vedieť presne na mieru poradiť, čo robiť a čo nerobiť, ak sa chcete stať spisovateľom, ktorý stojí za to. Nikto nevie, ako na to, ani ako poradiť, každý má svoj vlastný spôsob a v tomto článku sa nechcem sústrediť na to, čo by som vám odporúčila pre to, aby ste boli coool spisovateľmi, ale na to, čo by podľa mňa malo byť to neoceniteľné v štýle každého z nás ;) poradím vás ako sa stať spisovateľmi, ktorých by som ja určite čítala :"D :"D :"D

Samozrejme, aj ja som čítala niekoľko príručiek pre spisovateľov, no nijaká vám nikdy nedá tú vašu autentickosť. Originalitu si musíte do príbehu vniesť sami a rovnako vás nikto nemôže naučiť myslieť a predstavovať si veci po svojom. To je v hlave každého z nás. Nikomu sa nepodarí vtesnať vám do hlavy tabuľky správnosti, pretože sú subjektívne a nie sú unisize. A ak ste priebojným mladým drzým a všímavým spisovateľom, nenecháte si do hlavy tlačiť kaleráby. Preto ani mňa neberte doslovne ;)

Dá sa vyhnúť gýčovému písanie a klišé?? 
Zdá sa, že áno. Sú aj takí šťastlivci. Niekomu však do hlavy vpadajú len tony už okukaných situácii a väčšinou oceniteľnou zložkou nie je predvídateľnosť knihy/príbehu. Byť neočakávaným. Vytrieť všetkým zrak. Zaujať. Vymyslieť niečo vlastné, iné. Podať veci z iného uhla pohľadu. to je to nové, čo všetci chcú a radi to ocenia.

Keď chceš písať, píš!! 
Nikto na svete vašu predstavivosť nezavrie za mreže a nikto vám nevezme slobodu prejavu. Nikto vám nevymaže hlavu ani nemôže obmedziť vašu tvorivosť či predstavivosť. Sú určité situácie, ktoré nás zabolia. Ale sme výmyselníci. My krvácame slovami ;) Nechajte to všetko vyjsť a osloboďte sa aj od negatívnych príučiek, ktoré si na vás osud pripravil. Vrhnite sa vpred s odhodlaním, uvoľnení a svieži. Vedieť brať všetko s nadhľadom a vyťažiť zo situácii čo najviac. Každá smietka na vašom stole môže byť zdrojom inšpirácie. Treba len písať, písať a písať. Cibriť si zmysly a ono to príde. Aj pri písaní treba makať a nemyslieť si, že veď je to len písanie, to vie každý, pretože zaujať je veľmi ťažké, a to každý naozaj nevie.

Ak ste len ,,papieroví" spisovatelia, máte výhodu. Vaše texty môžu byť farebné, počiarkané, počíslované, pomaľované, a to je dobre. Vtedy vidieť, že nad svojimi myšlienkami aj premýšľate a chcete sa zlepšovať a opravovať.

 Nik učený z neba nespadol, preto sa nebojte neúspechu. Kritika je dobrá. Samozrejme, príliš vulgárne kritiky vedia človeka zraziť k zemi skôr ako posmeliť, ale nie každý vie podať kritiku správne a ak niekto kritizuje to, že on by si danú situáciu predstavoval inak, nevešajte hlavu, pretože je to váš príbeh a váš spôsob!!! Len váš uhol pohľadu a len váš myšlienkový koberec ;) tkáte si vlastný príbeh a určite sa nebude páčiť každej osobe na svete. ;)

Treba to prax a písať, písať, písať... Skúšajte. Píšte. Ak potrebujete pauzu, pauzujte, ale len cvikom sa môžete zdokonaliť. Tiež nie je super dať ,,do éteru" prvú verziu. Každý na svojich textoch musí stále pracovať. Opravovať, pripisovať, prepisovať, vymieňať, vymazávať,... je to dlhý proces, kým opracujete váš vlastný diamand ;)

Don't tell me the moon is shining, show me the glint on broken glass. -Chekhov-
Vy viete, že toto je môj obľúbený citát a toto ma poháňa vpred. Motivácia. Motivujte sa i vy. Sľúbte sami sebe, že keď napíšete kapitolu, doprajete si čokoládu, alebo podobne. Poznáte sa najlepšie a viete ako na seba ;)

Wattpad ako štart!
Ja osobne sa bojím toho, že by moje príbehy uzreli ozajstné svetlo sveta. Bojím sa odmietnutia vydavateľstiev a podobne. Aj keď mi mnohý vravia, aby som to skúsila, Sima ma dokonca tlačí do toho, aby som príbehy pridávala aj tu na náš blog, ale mám rešpekt. Ak sa aj vy bojíte, skúste aspoň wattpad. Nájdete tam mnohých, ktorý sú ochotný si prečítať niečo nové a dať vám aj svoj názor. Nebojte sa ;)

Čítať pre inšpiráciu, pozerať sa s otvorenými očami
Ak nemáte slinu, nesiľte sa zbytočne. Doprajte si oddych, prečítajte si niečo vaše obľúbené. Čerpajte nové poznatky a zbierajte si nové inšpirácie, pretože inšpirácia je všade. ;)

Čas na písanie, miesto, spôsob
Toto by malo byť jedine vaše. Your own world. Vyhradený kútik pre vás bez rušičov a pod.
Vy viete už zo starších článkov, že ja zbožňujem tatinovu starú klávesnicu a vždy si so sebou do spálne donesiem skoro polovičku mojej izby, aby som mala po ruke všetko čo by som potrebovala :"D Ale len si doprajte pohodlie a to, čo sa vám páči, čo máte radi ;)

Tak som sa zas raz rozpísala :D a aby toho nebolo zbytočne veľa, tu sa pre dnes zastavím. Toto bol teda článok o tom, ako sa nebáť prejaviť, i keď rozmýšľate inak ako ostatný. Buďte originálni a nebojte sa ukázať, že vám to myslí a ukážte svetu svoj uhol pohľadu. Nebudúce by som sa hádam mala dostať aj obsahu, čo poviete?? :D
Prajem vám veľa šťastia pri písaní aj pri čítaní a čítame sa v ďalších príspevkoch. Ďakujem, že ste mojim príspevkom zabili chvíľku času ;)

-VErRoOnNyIKA-

2 komentáre:

  1. Myslím si, že to, ako dobre autor píše, záleží z veľkej časti od talentu, predstavivosti, brutálnej driny a trpezlivosti. A som si istá, že tieto štyri veci by mi nikto nevyvrátil. Iba talent nikdy nestačí. Všetko je o tom, že písanie sa nijako nedá urýchliť a autor na sebe musí roky pracovať, aby uspel. Pokiaľ autor nemá trpezlivosť a svojmu remeslu sa nevenuje v takej miere, ako by mal, jeho kariéra spisovateľa sa veľmi rýchlo ocitne v slepej uličke.
    Ľudia tvrdia, že milujú písanie, a povedia, že v ňom vidia aj svoju budúcnosť a chcú sa písaním živiť. Ale myslím si, že trištvrtina z nich vôbec nemá potuchy, čo to naozaj znamená. Zistia to, až keď sa ich kariéra stane reálnou a až vtedy im dôjde, že možno to predsa len nie je to, čo chceli. Aspoň ja to tak vidím. Stačí sa pozrieť, koľko prvotín u nás vyšlo od začínajúcich autorov. Títo autori však už nič iné nevydali, pretože zrejme nepochopili, čo všetko samotné vydanie zahŕňa, až kým sa nestali súčasťou tohto kolobehu, i keď len nakrátko. Napísať rukopis je tá najjednoduchšia časť z celého procesu. Všetko ostatné po tom je stokrát horšie.
    To len taký môj výlev k remeslu spisovateľa a teraz k tomu zvyšku :D

    Klišé mi neprekáža. Myslím si, že pre autora je výzva spracovať niečo, čo sme tu už mali stokrát, ale svojím originálnym spôsobom. Tomu sa potom naozaj hovorí talent! V dnešnej dobe je už totiž takmer nemožné napísať niečo, čo je úplne originálne a ešte sme to tu vôbec nemali. Tak sa zdá, že takmer všetko minimálne raz niekto už do knihy spracoval. :D
    S kritikou máš úplnú pravdu. Autor iba ťažko vylepší svoj rukopis bez názorov iných. Jeho pohľad je totiž príliš subjektívny, aby videl chybičky krásy.
    Wattpad je fajn, ale je tam už aj dostatočne veľa slovenských autorov a čitateľov? Raz som tuším u nejakej Slovenky čítala, že ona tam dáva texty v angličtine, lebo v slovenčine sa jej to veľmi nevypláca. Ja som však týmto spôsobom nezačínala, mne sa nikdy nepáčilo, že autor pridáva na net svoje príbehy po kapitolách. Lebo vlastne keď to už je na očiach a ľudia to čítali, autor len sotva môže niečo prepísať, pokiaľ zistí pri trinástej kapitole, že v piatej mu niečo nesedí.

    Inak pekný článok na zamyslenie.
    Lyn
    lyn-von-nightlight.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahoj,
    to určite nie, aj ja s tebou súhlasím ;) chce to prax, prax, prax a všetko okolo, nie len myslieť si, že všetko, čo napíšem je úžasné :)
    tieto tvoje výlevy sú dosť fajn, rada ich číta ;) je to zaujímavé ;) síce neviem v praxi, ako funguje vydávanie, ale viem, že to nie je také nádherné a ľahko zrealizovateľné :)) a ja každému hovorím, že vydávať nechchcem, lebo by ma sklamalo, keby sa to nepodarilo a viem, že by som už potom nepísala :D preto si píšem len tak pre seba :D
    o to ide, že len málo vydarených originálov a wattpad je naozaj plný toho istého :) no v porovnaní s inými krajinami sme len malé percento a ja tiež radšej píšem v angličtine a napríklad čítam len vo francúzštine najnovšie, pretože slovenský výber nie je taký široký a všetko poznám :) to je pravda, je to zdĺhavé a aj pre autora to nie je fajn keď napíše každú kapitolu inak a inokedy a nie vtedy, keď má na to chuť a slinu :)) to je tiež pravda, ale sú aj takí chytráci, čo to celé vymžú v polovičke, pretože nie sú spokojní, a preto to tam funguje skôr takým štýlom, že každý začne čítať už len dokončený príbeh, pretože tie nedokončené sú len trýznením čitateľ čaká na to, kedy autor napíše niečo nové a kapitola vôbec nemusí prísť :)

    ďakujem ti strašne moc za odozvu a prepáč mi, že mi toľko trvalo odpísať :) odpoveď píšem už štvrýkrát... nikdy mi ju doma neodoslalo, pretože náš internet nás proste nemá rád :"D
    krásny víkend,
    Rony ;)

    OdpovedaťOdstrániť