štvrtok 1. februára 2018

Tiene nad Veligradom - Recenzia

Obdobie Veľkej Moravy nie je zrovna mojou šálkou kávy, ale táto kniha ma zaujala. Neskôr, keď som si prečítala recenzie, tak som sa celkom bála, pretože nájsť pozitívnu recenziu je dosť ťažké, ale tak predsa ja som v tomto úplne iná a mňa táto kniha bavila !

Ale pekne po poriadku. Najprv sa mi páčilo, že autorka nás vtiahla rovno do deja. Dozvedeli sme sa ako dva pastieri, spolu so synom kniežaťa zavítali ku gryfovi (bájnemu zvieraťu) a syn kniežaťa ho chcel zabiť, aby dokázal, že.. dajme tomu, že nie je slabý, že niečo dokáže, a že to dokáže sám. Toto stretnutie však nedopadne podľa predstáv a chlapcom sa to vypomstí. No pozitívne! Získajú špeciálne schopnosti, ktorí ich predurčia stať sa poslami. No aby pomohli ľudu a krajine, ktorej hrozí vojna, musí sa najskôr otvoriť lesná brána, ktorá však ostáva zatvorená. Toto niečo sa asi dozviete z anotácie. Je to približne pár strán.

Potom sa však dej začne strašne naťahovať a moja chuť do čítania začne ubúdať. Autorka mohla knihu skrátiť pokojne o 200 strán a bolo by to hodnotné dielo. Ale! Veľmi sa mi páčilo, ako autorka vykreslila životy ľudí. Teda na ozrejmenie, počas tých 200 strán, kde sa prakticky nič závažné nedialo, tak autorka opisovala slovanské tradície, zvyky, ktoré vám vyčarili úsmev na tvári, alebo vám priniesli niečo nové, nové skutočnosti.

Mne osobne sa páčili ich božstvá, kde všetko malo svoju príčinu. Tradícia Moreny, ale aj klasická šibačka, ktorú poznáme aj teraz. Musím povedať, že s týmito "vsuvkami" v diele autorka zaujala. Nielenže čítate knihu, ktorá je primárne určená pre deti od 9 rokov, ale sa aj v svojich 20 rokoch dokážete niečo naučiť.

Postavy sú klasicky dobré vykreslené, presne tak, ako to má byť. Jedna vec mi však trošku, nie že vadí, ale autorka veľmi často dáva do deja Bojana, pritom je to príbeh všetkých troch chlapcov. Mám však pocit, že akoby jeho úloha bola niečím viac. Niektoré podrobnosti ohľadom posolstva sú aj tak zahalené rúškom tajomstva, ktoré zrejme budú vysvetlené v ďalších dieloch, takže ja verím tomu, že táto trilógia sa vyvinie správnym smerom.

Prostredie sa často strieda. Autorka opisuje život kniežaťa, ale aj život klasického ľudu, ich prácu a dôležitosť. Do deja vnáša viaceré tajomstvá, ktoré máte chuť odhaliť, no nepovie vám ich hneď, ale až po čase. Les Dobrog je v knihe najviac spomínaný, a keď k nemu pridáte všetky víly, rôzne bájne stvorenia, tak máte na chvíľku pocit, že to môže byť reálny svet.

Je to rozprávka, už na začiatku na vás dýcha prostredie, postavy, činy, presne také, aké môžete vidieť v rozprávkach. Autorka však do tejto knihy prináša nielen rozprávku, rozprávkové stvorenia, ale aj dôležitosť ľudskej práce, rodiny, rozumu a hlavne priateľstva.

Pri čítaní máte pocit, že ste vo Veligrade, túžite zažívať dobrodružstvá spolu s hlavnými hrdinami, odhaliť tajomstvá a odolať chorobám, strachu a neistote.

Pre mňa to bola úžasná kniha, ktorá si získa srdcia tých, ktorí majú radi históriu, radi čítajú o slovanských tradíciách, nechajú sa unášať do krajiny rozprávok, mýtov, chýrov a túžia hľadať spravodlivosť a byť na chvíľku hrdinami.

Síce sa v nej určite nájdu chybičky, ktoré si dospelý čitateľ všimne, ale ako rozprávková kniha je dosť slušne napísaná, aby ste jej dali šancu. A navyše je od slovenskej autorky!

Summa summarum, je to kniha o hľadaní pomoci, o dôležitosti ľudskej práce, o rodine, priateľstve, o boji proti strachu, chorobám, neistote, pričom spoznávate slovanské zvyky a tradície, nahliadnete do sveta plného čarov, bájnych stvorení, zlých a dobrých ľudí, do sveta, ktorý sa boji vojny, do sveta, v ktorom je nespravodlivosť a treba voči nej bojovať.

Aj vy máte radi rozprávky?
Ja veľmi. Síce najprv mi v tejto knihe robili problém slovanské mená, ale časom som si už na ne zvykla.

Za knihu by som chcela poďakovať vydavateľstvu Slovart.