sobota 5. mája 2018

Zabudnutí mŕtvi - Tove Alsterdal (recenzia)

"Chcel len šancu na lepší život."


Newyorčanka Ally sa márne snažiť skontaktovať so svojim mužom, investigatívnym novinárom Patrickom. Mal by byť v Paríži a pracovať na reportáži o obchodovaní s ľuďmi a korupčných praktikách v najvyšších vrstvách spoločnosti. Strach ju však donúti konať a ona sa za ním vydáva do Paríža, aby ho našla.
Celkom aktuálne, čo ?

Kniha ma zaujala hneď, ako som sa o nej dozvedela. Nemala som od nej žiadne očakávania, ale aj tak bola vo mne malá iskierka nádeje, že táto kniha bude ozaj dobrá. Dobrá síce bola, ale skôr taká priemerná.

"Ľudský život nemá v súčasnosti žiadnu hodnotu," pokračoval Patrick, "je to len tovar, ktorý sa dá kúpiť a predať."


Postavy si nemôžete ani tak pripustiť k srdcu, pretože sú tam buď tí dobrí, alebo tí zlí. Alebo aj niečo medzi?
Každá postava má síce určitú úlohu v tomto príbehu, ale ani jedna z nich sa vám nevryje pod kožu, ani v jednej nenájdete pochopenie.
Ally je v prvom rade manželka, ktorá prišla-neprišla o milovaného muža. Miestami mi prišlo, že reagovala príliš pokojne a zas na druhú stranu aj príliš zbrklo. A to presne v situáciach, v ktorých sa vyžadovalo presne opačné správanie.
A to je asi tak všetko, čo vám môžem prezradiť, pretože som viac-menej mala v tejto knihe pocit, že autorka iba jemne kĺže po povrchu a viac ju zaujímajú činy než to, aký je človek, akú má psychiku jednotlivá postava.

"Mnohí z nás si neuvedomujú, akú zodpovednosť nesú na pleciach ľudia, ktorí verejne píšu. Myslia si, že jediné, čo nás motivuje, je sláva a rešpekt, ja však len chcem prevziať plnú zodpovednosť za svet, v ktorom žijeme."


Dej je rýchly, dosť predvídateľný, ale aj napriek tomu obraciate stránky s rýchlosťou svetla.
Síce skáče autorka od jednej postavy k druhej, z jedného miesta do druhého, je miestami chaotická, ale nakoniec sa aj tak všetci stretnú, aby mala vo svojej knihe súlad a časom som si na to už aj zvykla.

Celkovo mi táto kniha pripadá ako klasický film, ktorý si pozriete v piatok večer na nejakom programe, kde dávajú akčné filmy - stále to isté.
Nič mi táto kniha nedala, v ničom mi neukázala iný smer, dokonca vo mne nevzbudila žiadne, ŽIADNE emócie, aj keď sa táto kniha točí okolo obchodu s ľuďmi. Viac autorka opisuje život Ally, než by sa zaujala na niečo podstatnejšie a zaujímavejšie. Ally je síce nezodpovedná, ale žiadne následky za to nenesie, čo mi príde aj tak dosť smiešne a celé poňaté tak, aby ona bola hrdinkou.

Kniha aj napriek tomu, že má plochý dej, ploché postavy, myšlienky, tak aj tak je oddychovkou, ktorá sa hodí do tohto horúceho počasia. Budete pachtiť po nových informáciach, nedočkavo obracať stranu za stranou a aj keď budete sklamaní, aj tak vo vás vyvolá táto kniha sympatie. Aspoň si nebudete musieť namáhať mozog a vy si oddýchnete od vážnej, odbornejšej literatúry.

Síce možno vyznievam negatívne, ale to vôbec nie je pravda. Áno, kniha nemá nejakú vysokú hodnotu, je priemerná, ale aj napriek tomu by som si ju určite prečítala ešte raz. Ozaj taká klasická oddychovka, keď si potrebujete dopriať oddych a načerpať novú silu.

"Aj vy sa venujete problematike nelegálnych imigrantov?" spýtala som sa.
"To sú len politické výmysly a frázy," precedila a zamračila sa. "Žiadny človek nie je nelegálny."


>Sima<

Za knižočku ďakujeme AlbatrosMedia. Zakúpite si ju tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára