streda 20. júna 2018

KNIHA vs. FILM (Ja, Simon)

Takýto typ článku sme plánovali už dlhšie, ale stále sme sa k nemu nevedeli dostať. Avšak, v spolupráci s Panta Rhei ste sa dočkali, vy aj my. Tentokrát na knihu a film Ja, Simon.

Sima: 
KNIHA
Ako ste sa mohli už prečítať v recenzii na túto knihu, tak viete, že som ju prirovnala k jednej veľkej horskej dráhe. Raz dobré, raz zlé. Nie som jej veľký nadšenec, pretože si ma vôbec nezískala a postavy a dialógy mi prišli neprirodzené. Celá kniha mi prišla ako presladená YA záležitosť pre mladých, ktorí zbožňujú, keď autori píšu o ľuďoch, ktorí sú homosexuáli, majú inú rasu a pod. Skrátka je to tak, akoby autorka chcela nasilu niečo predať, a tak tam hodila inú verziu novej modernej popolušky a zakomponovala do toho LBGT. Môžete ma za tento názor odcudzovať, pretože väčšine (99%) ľudí sa tá kniha páči, ale ja si za svojím názorom stojím. Skrátka tá kniha nebola nič pre mňa. A to mi môžete veriť, že som sa na ňu neskutočne tešila!

FILM
Do filmu som už nedávala také veľké nádeje ako do knihy. A predsa!
Prvú polovicu som si myslela, že niečo horšie ako kniha nemôže byť, no bolo ! Bolo to strašné !
Nie som za to, aby film bol verná kópia knihy, ale keď zmeníte celkovo hlavnú zápletku(?), tak to je problém !
Kniha sa mi nepáčila, priznávam, ale musím povedať, že totožnosť Bluea bola v knihe omnoho lepšie zakomponovaná a následne objavená ako vo filme! Vo filme to bolo KA-TA-STRO-FA! Ozaj by nebolo lepšie, keby vôbec netušil, kto je Blue? Hneď na začiatku ? (V knihe nemal ani páru, vo filme bol jedným z "podozrivých".)
Veď povedzte sami, nebolo to lepšie v knihe? So všetkými tými detailmi ohľadom mena, Orea a tak ?

Potom sa to však zlepšilo. Ale až na konci. Narozdiel od Veroniky, koniec sa mne páčil z celého filmu najviac. (Nielen preto, že to končí.)
V istý moment som mala aj slzy v očiach, pretože vo filme bolo krásne zobrazené, aká je rodina dôležitá. Aká je dôležitá ich podpora a taktiež podpora kamarátov.

Herecké obsadenie rodičov bolo výborné, sestru a jeho kamarátov som si síce predstavovala úplne inak, ale môžem povedať, že to bolo fajn. Niektoré momenty, čo boli vo filme, tak nás veľmi rozosmiali a boli ozaj výborné (tie v knihe chýbali). Simon bol vo filme rovnako sympatický ako aj v knihe, Martina som v tom filme nemohla zniesť (v knihe mi bol trošku viac sympatický), ale celkovo to nebolo až také zlé.

Avšak počas celého filmu myslela na to, že kedy to už skončí ?
Presladená americká záležitosť, ktorá určite zanechá stopu v srdciach mladých, ale vo mne to skôr zanechalo to, že som stratila 2 hodiny svojho života. Ale zas na druhú stranu, bolo to lepšie o 1 "hviezdičku" ako kniha. Ten koniec bol skrátka dobrý ! To sa musí uznať. Ale inak všetko bolo zle. Tie dialógy medzi postavami mi prišli ešte neprirodzenejšie ako v knihe!
Hold, Ja, Simon nie je moja šálka kávy.

Aby som to tak zhrnula, tak kniha mala lepšiu zápletku ohľadom Blueovej totožnosti, emaily boli viac prirodzenejšie, kamaráti lepšie popísaní, ale všetko bolo akési nasilu, neprirodzené.
Vo filme boli postavy prirodzenejšie, viac smiechu, lásky, podpory a sĺz v očiach, ale situácie mi prišli príliš zvláštne. Nebolo to zlé, ale keby sa ma spýtate, ako by som jedným slovom hodnotila film, tak by to bolo slovo "BLBOSŤ". Asi sa ja pekne vrátim k trilerom, románom, klasikám a YA knihy na chvíľku odložím, pretože by to nedopadlo dobre.

Ale zas na druhú stranu, ak vám nevadí klišé, už miliónkrát spomínané témy, neprirodzené dialógy, tak je to oddychovka. Ak sa ale rozhodujete medzi knihou a filmom, tak by som volila film. Možno keby nečítam predtým knihu, tak si ma získa viac. Je to tuctové, ale o čosi lepšie ako kniha.

Rony:
Poznáte to, keď prídete do kina a bojíte sa, aký zážitok vám ponúkne?? Toto bol môj prípad, kedy som bola v očakávaní, pretože knižka mala byť skvelá a film ešte lepší, no mala som isté pochybnosti. Avšak tie sme prekonali a sadli sme si do sedačiek v skoro prázdnom kine a čakali sme na film. Začiatok filmu bol chytľavý, žiadne nudné omáčky, jednoducho rýchly a vtipný úvod, ktorý neurazil. Téma ma neskôr odradila od "mať rád" tento film, pretože už je všade ohraná a aj keď to tu nebolo tak o tej ceste z anonymity ako o hľadaní spriaznenej duše, prijala by som príbeh o čosi akčnejší.
K postavám, žrala som Simonovu rodinu. Jeho sestra, čo upečie hocičo a jeho milujúci srandujúci rodičia, tí boli dosť fajn. Simon bol strelený, ale to asi patrilo k jeho osobnosti, no aj tak by mu nezaškodila štipka zrelosti bez prebujnej fantázie.
Konflikt s priateľmi, ktorý nastal pred koncom ma rozosmial, lebo to bola banálna hlúposť, ale budiš zauzlenie.
V celkom mojom pohľade bol film jedným z tých lepších a ten zážitok z kniha nič neprekoná. Po filme som mala chuť si spievať, takže ma určite nenaštval.

Za poskytnutie knihy a lístkov do kina ďakujeme Panta Rhei a CINEMAX.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára