nedeľa 3. júna 2018

Krutá krása - Rosamund Hodgeová (recenzia)

Rozprávka stará ako samotný čas... Jemné dievča odsúdené na život vo večnej tme v zakliatom zámku netvora... Celé dni hľadá nádej, ktorá neexistuje a stráca aj poslednú vieru, ktorá jej ešte zostala...
Kráska a zviera, poznáme jej šťastný koniec. Každý vieme, že bozk z pravej lásky zachráni všetko. Krutá krása však mení všetky pravidlá. Ktorý bozk je ten pravý, keď ich bolo už toľko?? Dokáže nájsť svetlo alebo len smrť lásky môže zachrániť celý jej svet??

,,Jsem tvůj manžel. Můžu čekat, jak dlouho se mi zlíbí, a přesto tě mít celou."

Dnes poznáme veľa príbehov s hlavnou témou Krásky a zvieraťa. Všetky sú však rovnaké. Belle a zviera. Tmavý príbytok, ktorý osvetlí Belle a zmení divokú povahu netvora, s ktorým žije. KK však nie je taká rozprávka, na akú sme boli zvyknutí. Žiadna Belle, žiadny netvor bez mena, žiadny Gaston, žiadny ružový záhon, ani rozprávajúci príbor; ale netvor, ktorý si nespomína na svoje skutočné meno; démoni; osud celej krajiny na jednom dievčati, ktoré nevie, kde má hľadať pravdu; nie jeden zakliaty princ, ale rovno dvaja; žiadna obeť za ukradnutú ružu, ale odpykávanie trestu otcovej dohody, na ktoré sa Nyx pripravuje celý svoj život; nie je však prvá, ale ôsma žena, ktorá prišla po smrť do živého hradu na kopci.

KK ukazuje, že rozprávky nie sú jednoduché. Nyx otec vydal za netvora, aby splatil svoj dlh a aby ona mohla pomstiť celú Arkádiu. Odmietala prijať svoj osud a v srdci mala jed. Plánovala zabiť svojho manžela, našla spriazennú dušu v jeho tieni a deň čo deň čoraz viac strácala hlavu. A, samozrejme, zamilovala sa.

,,Jestli jsem se jako Pán dohod něco naučil, pak to, že znát prvadu není vždycky laskavost."

Postavy sa mi páčili. Nyx nebola hlúpa, bola reálna a úplne normálna, nič nepreháňala, jednoducho konala ako to jej charakteru prirodzene sedelo. Ignefix (netvor) bol zatrpknutý pán démonov a tiež naňho jeho správanie dokonale sedelo. Protivný úškľabok, nič nesilil a odkrýval nepredvídateľné. Obľúbila som si ich oboch. Menej som však fandila jeho tieňu, o ktorom som netušila, čo si mám myslieť. Sústredila som sa na Ignefixa a nie na tieň, ktorý som netušila, čo tam robil, ale postupne sa mi situácia vyjasňovala, no aj tak som nadržiavala netvorovi. Rozprávková predstava, nič viac. Postavy však pôsobia sympaticky a neprikrášlene. Je jasné, že ich negatívny charakter nie je v ničom príjemný, no keď vidíte tie okolnosti, ktoré ich formovali, hneď viete, kde je problém a prečo sa správajú práve tak. Neboli čestní, ale plní jedu a nenávisti, a možno práve to ich tak dokonale spájalo.

,,Lžeš mně, ale ne sobě. Proto tě miluji."

To, ako sa autorka pohrala s prostredím, ma potešilo. Nanovo spravovala klasický miliónkrát ohraný rozprávkový námet a posadila ho do iného prostredia, do mytologického prostredia starovekého Grécka. To bolo nové. Častokrát so sa však strácala v množstve informácii, v rýchlosti, ktorú autorka nasadila aj v častom opakovaní; hlavne myšlienok Nyx, ktorá bola zároveň rozprávačkou.

Tešila som sa na vyvrcholenie deja. Príbeh nabral na obrátkach a rútil sa do akcie, až mi prišlo jednoduché, že sa mohol skončiť tak nenáročne. Posledné stránky boli pre mňa utrpením. Bola som dezorientovaná zo situácie, ktorá nastala. Nebola som si istá, či sa mám tešiť zo šťastného konca alebo mám eštelen na koniec čakať. Takže za mňa, najviac sa mi páčil stred knižky. Začiatok ma nechytil, tie malinké písmenká ma len tak uspávali, no ako príbeh plynul, začítala som sa  a bola som spokojná. Až na koniec, s ktorým som až tak spokojná nebola. 

,,Rádi nechávají odpovědi na okraji, kde by je mohl vidět každý, ale ve skutečnosti je nevidí nikdo."

Celkovo však knižka prináša nový pohľad na známu sladkú rozprávku. Postavy sú zaujímavé a silné osobnosti, ktoré si zapamätáte a obľúbite. Necháva pracovať aj vašu predstavivosť. Na 250 strán je však príliš obsiahla s mnohými opismi a detailmi, či príbehmi, ktoré často nestíhate spracovať a príbeh nie je tak lichotivý, ako by som si priala. Možno by stačilo trošku dotiahnuť niektoré situácie a možno úplne vymeniť koniec a vyšperkovať tú akciu, ktorá sa strácala. Očakávala som hlbší dojem, no knižka ma neznechutila, ani neotrávila. Len ma trošku unudila a neprekvapila. Avšak zauzlenie sa mi páčilo a úprimne.. teším sa na ďalšie nápady, ktoré autorka prinesie do ďalších knižočiek.

Za knižočku by sme sa chceli poďakovať albatrosmedia. Môžete si ju objednať tu. ;)
-Rony-

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára