streda 21. novembra 2018

Chybná - Cecelia Ahern (recenzia)

,,Dokonalé dievča má dokázať svoju silu. Mám nakŕmiť strach."

Čítali ste Tintu? Všetky tie znamenia zvečnené na koži, krajina so systémom, kde by sa za jedinú chybu mohol človek dostať do večnej trýzne. Neznie vám to povedome? Úprimne, ja osobne som čakala, že to bude pobobné lajt čítanie aj v tomto prípade, ale dostala som poriadnu kopačku, pretože Chybná bola totálne najúžasnejšia! Úplne som jej prepadla.

Príbeh sa odohráva v úplne normálnej spoločnosti. Až na fakt, že ich zákony sú najprísnejšie na celej zemeguli. Za aj tú najmenšiu chybičku si človek ponesie nepredstaviteľné následky. Už nikdy nesmie slobodne dýchať. Jedna chyba, jedna značka vypálená na kožu ako zvieraťu. Tieto chyby robia z ľudí dve skupiny. CHýbných a dokonalých. Žiadna vzájomná pomoc, žiadny súcit, len odkopávanie a škaredé pohľady. ....oukej, uznávam... nie je to zas až taká normálna spoločnosť.

,,Predstavte si, že sa snažíte predať auto bez toho, aby ste ho najprv umyli. A presne to isté platí aj pre ľudí. Lenivosť v starostlivosti o zovňajšok reprezentuje to, akí sú vnútri.

Na obálke vidíme osamelú postavu v žiare. To je Celestine s ťarchou svojho osudu. Bola označená za chybnú a odrazu nevie, kde je. Je v tom sama. Stránky zboku zdobí šesť značiek CH. Akoby tam boli vypálené horúcim železom. Tematické, ale podľa mňa nie až tak esteticky premyslené. Určite to však priťahuje pozornosť a ak k nej zablúdil už aj váš zrak, tak šup s ňou do košíka. Cecelia nesklame. Milujem Love, Rosie a toto je ďalšia úžasnosť od tejto autorky a rozhodne nie posledná, ktorú si prečítam.

Príbeh začína hromadou akcie a tá ho neopúšťa až do konca. Napätie je prítomné od začiatku až dokonca. Všade samá zvedavosť a dynamika. Emócie, špekulácie,... Presne preto som ju neodložila až kým som neprišla na poslednú stránku a aj dlho potom som len čumela do stropu v posteli, držala som ju v ruke a premýšľala som, čo sa to práve stalo. Dva dni aj keď som bola od rána do večera v škole a Chybná bola dole. Rýchlosťou čítania prekonala môj tohtoročný rekord :D nech už rýchlo vyjde aj druhá časť. Na tú červenú obálku už sa veľmi teším. Takže už na konci februára bude naša!

,,Blažená nevedomosť. Vedomosť je často obrovská zodpovednosť, ktorú nikto nechce niesť... od Alberta Einsteina: Nemôžeme vyriešiť problémy rovnakým spôsobom myslenia, aký sme použili, keď sme ich vytvorili.""

Na knižke sa mi páči tiež to, že to nebol klasický príbeh o akcii a povedľa si hrdinka nájde milenca. Nie. Tu je zamilovaný párik prítomný už od uačiatku. Celestine a Art. Poctiví tínedžeri so zmyslom pre povinnosť a dokonlosť. Koniec koncov, nemali na výber. Každý v krajine musel byť presne taký. V správnej miere zatrpknutý a slepý voči tomu, čo si žiada zákon. Pretože zákon je viac ako ľudskosť. 

Všetky postavy však boli úplne originálne. Premyslené a svojské. Každá niesla svoj príbeh a každá si dokáže získať čitateľa. Ešte ani na záporáka sa neviete hnevať, pretože viete, že do knižky patrí presne taký, aký je. Celé toto ,,spravodlivosťou" nainfikované spoločenstvo ľudí sa postarolo o to, aby nič nebolo jednoducché. Tu jednoduchosť neexistuje. Všetko je buď bezchybne dokonalé alebo dokonale v háji. Ukazuje sa tu tiež jedna postava, ktorá nie je až tak na výslní, avšak jej tajomnosť si v momente získa vašu pozornosť a aj vďaka tejto mysterióznej postave sa môžeme s nedočkavosťou tešiť na pokračovanie.

,,Naučila som sa, že ľudia nie sú krutí. Teda väčšina ľudí... Skôr majú silný pud sebazáchovy."

Príbeh rozpráva Celestine a z jej rozprávania naskakuje čitateľovi husia koža zo všetkých tých hrôz, ktoré tak reálne a autenticky opisuje. Akoby sme stále rovno pri nej, cítili pach spálenej kože a počuli ju kričať. Všetko bolo tak intenzívne a neprikrášlené, autorka sa postaralo o jedinečný komplikáciami prepletený príbeh. Želáte si aby nikdy nemal konca, pretože bol jednoducho perfektný.

,,Ak spravíš chybu, môžeš sa z nej poučiť.  Ak nikdy nespravíš chybu, nikdy sa nebudeš mať z čoho poučiť a nebudeš múdrejšia."

Chybná bola úžasná od prvej stránky až po tú poslednú. Bez jedinej sekundy nudy. Dej utekal tak rýchlo, stránky sa mi otáčali samé, že som ani nestihla spozorovať a už bol nakonci. Hovorím si, že sa vlastne skoro nič ani nestalo, nestihlo sa stať. No pritom sa toho udialo až príliš. Táto knižka je perfektná, strhujúca, výborná a nesmierne chytľavá. Autorka si dala naozaj záležať. Klobúk dole! Tento príbeh je proste špeciálny🌞

Za knižočku obrovská vďaka sieti kníhkupectiev PantaRhei. Neváhajte a objednávajte tu ;)
- Rony -

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára