pondelok 19. apríla 2021

Evanjelium o úhoroch : Patrik Svensson (recenzia)

Koľko toho vieme o úhorovi? Alebo o človeku?

Evanjelium o úhoroch je zaujímavou publikáciou, v ktorej sa striedajú viaceré epické pasáže ‒ tie, ktoré objasňujú fakty o úhoroch (s nimi spojené aj životné osudy ľudí, ktorí robili experimenty a chodili na expedície), a tie, ktoré ponúkajú príbeh otca a syna, ich spomienky spojené s lovom úhorov. Tie posledné sú navyše autobiografické, postavy nemajú mená, ale čitateľ si vydedukuje, že ide o autora a jeho otca, teda rozprávanie o jeho rodine.

Čo je to vlastne úhor? Je to ryba alebo nie? Na túto otázku sa pokúšali odpovedať viaceré známe osobnosti dejín, od Aristotela po Sigmunda Freuda a iných, no neustále vyskakovala táto „úhoria otázka‟ do popredia a stále sme na ňu nenašli odpoveď. Teraz však nastáva oveľa väčší problém, úhory vymierajú. A nám sa za niekoľko rokov nepodarilo prísť na to, čo sú tieto zvieratá zač.

Vieme, že počas svojho života prechádzajú mnohými premenami, dokážu žiť v sladkej i slanej vode, vieme ich rozdeliť do druhov podľa toho, odkiaľ pochádzajú, no vždy sa idú rozmnožovať do Sargasového mora. Ale je to naozaj tak? Veď tam nikdy nikto nevidel páriace sa páry úhorov. Prečo by merali takú veľkú cestu, aby zo sladkej vody išli stvoriť potomstvo do slanej a následne uhynúť? A aké povery sa spájajú s týmto zvieraťom, pri ktorom sa vytvára také množstvo otázok?

Všetky fakty zo života úhora, expedície, ktoré hľadali malé vŕbové lístky na hladine, bádatelia, ktorí sa snažili zistiť, či existujú iba samičky alebo sa vyskytujú aj úhory, ktoré majú samčie pohlavné orgány, a mnoho iných, sa nachádza v tejto nie príliš rozsiahlej knihe. Autor dodáva deju aj iný rozmer tým, že opisuje svoj život a spomienky spojené s otcom, taktiež aj rôzne životné cesty ľudí, ktorí skúmali pôvod a stavbu tela úhora.

Postupne cez mýty, prípravu jedla z úhorov, rôzne zákony, predstieranie smrti týchto zaujímavých živočíchov sa autor dostáva až ku kritickej otázke, kde miznú tieto zvieratá a s čím súvisí ich postupné vymieranie? Na príkladoch zvierat, ktoré vyhynuli pre zásah ľudskej ruky, sa dostáva až k škodlivým fabrikám a elektrárňam, ktoré môžu za usmrtenie niektorých kusov tohto záhadného zvieraťa.

Celá táto publikácia obsahuje v sebe veľké posolstvo, množstvo myšlienok, histórie a záhad, ktoré si čitateľa získajú. Autor ponúka jednoduchý jazyk, ktorému porozumie aj laik, množstvo hypotéz a predpovedí do budúcna, zároveň apeluje na ľudstvo, aby si začalo uvedomovať svoj vplyv na prírodu, taktiež na nezmyslené zákony, ktoré sa tvária ako podpora prírody, no v konečnom dôsledku nemajú žiadne opodstatnenie.

Knihu odporúčam každému zástancovi životného prostredia, ale aj každému, kto si myslí, že otázky životného prostredia nemajú na neho dosah. Autenticitu autor buduje aj na príbehu svojho detstva, ktorý v záverečnej časti knihy veľmi silno pôsobí na čitateľove emócie.
Pre mňa je to jedna z tých kníh, ktoré budú rezonovať v ľudskom vnútri ešte dlho po prečítaní.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu kúpite aj na ich stránke.