pondelok 5. apríla 2021

Strážca vody - Charles Martin (recenzia)

Láska nám pripomína, kto sme a kto sme od začiatku mali byť. A nikdy nebolo ani nebude nič, čo by ju mohlo zabiť. (s. 348)

Strážca vody je príbehom o zlomenom srdci, ako sa píše na obálke. Nikto mi však nepovedal, že to bude o mojom zlomenom srdci...

Murphy Shepherd je muž s mnohými tajomstvami, ale zároveň je aj veľký dobrák, pretože mu záleží na životoch iných ľudí. Smúti, stará sa o kostol a snaží sa v istom zmysle prežívať. Jedného dňa sa všetko zmení, keď vytiahne z floridských vôd krásnu ženu Summer, ktorá hľadá svoju stratenú dcéru. Spoločne sa vydávajú nájsť ju. Zároveň však objavujú skrytý svet obchodovania s ľuďmi, ktorý možno nie je až taký tajomný, ako sa mohlo zdať.

Nemilujeme preto, lebo nám ľudia opätujú lásku. Milujeme, lebo môžeme. Sme na to stvorení. To je všetko, čo máme. Pretože na záver dňa nám zlo môže vziať všetko, len nie lásku. A keď si to uvedomíš, keď pochopíš, že v tomto živote máš pod kontrolou iba lásku, možno prvý raz zistíš, že všetci sme stratení. (s. 280 - 281)

Čitateľ očakáva príbeh hľadania, "nekalé" praktiky ľudí, ktorí obchodujú s bielym mäsom, zároveň príbeh lásky, ale v intenzite jemnosti. Zo začiatku sa dej vyvíja pomaly a postupne graduje. Sama som neočakávala takú intenzívnu nálož pocitov, akú autor do knihy zakomponoval. A zmietla ma ako taká obrovská vlna, zlomila srdce a potom sa ho postupne snažila opäť spojiť.

Dej knihy je príbehom o hrdinstve, záchrane, nádeji, zlomenom srdci, rodičovstva a hlavne o sile lásky, ktorá vylieči všetky rany a s ktorou sa budú musieť hlavní hrdinovia popasovať. Čitateľ bude mať možnosť nahliadnuť do života osamelého muža, ktorý skrýva veľa tajomstiev, do života matky-živiteľky, ktorej sa v živote nie vždy darí, do tajomného muža, ktorý sa ocitol v zlých podmienkach, no stále si zachoval svoju ľudskosť, do života neznámeho dievčaťa, ktoré sa záhadne ocitne na lodi, a v neposlednom rade do života mnohých iných sklamaných, zneužitých, zlomených žien, ktoré sa budú musieť postaviť svojej minulosti čelom a nájsť v sebe stratenú silu. Nesmiem zabudnúť ani na hrdinského psa, ktorý sprevádza hrdinov na ceste za stratenou dcérou. A na tajomné ženy, ktoré "bdejú" nad osudmi svojich blízkych...

Celý život som pátral po stratených ľuďoch a nachádzal som ich. Vracal som jedného k deväťdesiatim deviatim.
Ale kto zachráni mňa? Kto mi vráti kúsky mojej bytosti? (s. 287)

Strážca vody je ako vlna. Najskôr pokojná, no potom sa ukáže v plnej sile a úplne vás zničí, až budete potrebovať kyslík a neostane vám nič iné, iba sa nadýchnuť sa pod vodou. Príbeh nielen o hľadaní, ale hlavne o nájdení s jediným cieľom, ktorý majú všetky postavy spoločné. Nájdenie lásky.

A vám už len ostanú stopy po plači, diera v srdci a nádej, že všetko má svoje miesto a postavy nájdu svoj vytúžený pokoj a lásku.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu kúpite aj na ich stránke.