utorok 14. decembra 2021

Madisonské mosty : Robert James Waller (recenzia)


Francesca, kvôli tomuto som na tejto planéte v tomto čase. Nie aby som putoval a robil obrázky, ale aby som ťa miloval. (s. 117)

Knihy o spriaznených dušiach sa posledné dni ku mne dostávajú často, čo má za následok to, že začínam veriť existencii človeka, ktorý je mojou spriaznenou dušou, a keď ho uvidím, budem vedieť, že je to práve on.

Niet dokonalejším zavŕšením knižného roka, ako objaviť nádhernú poéziu, skrytú v útrobách tenkej knihy, ktorá vám rozlomí srdce na polovicu, ale pritom ho stále bude bezpečne hriať. Madisonské mosty strhnú vášnivo, prudko, nepripravene a zmyselne, až stratíte hlavu a vaše srdce sa vyberie niekde doďaleka. 

Fotograf Robert Kincaid sa vydáva do okresu Madion, aby nafotil miestne kryté mosty. Jedného dňa sa jeho cesta skríži s Francescou Johnsonovou, ktorá je ženou miestneho farmára a rodina jej odcestovala na pár dní. Medzi dvomi protagonistami však vzplanú nečakané city a prežijú spolu niekoľko neopakovateľných dní. Čo sa však stane, keď sa budú musieť rozlúčiť?

Svoj život som dala rodine. Robertovi Kincaidovi som dala to, čo zo mňa ostalo. (s. 160)

Dej príbehu Madisonské mosty začal ako ideálna nenáročná kniha, niekedy až s príliš veľa omáčkami, od ktorých som neočakávala až takú hĺbku, akú som neskôr dostala, pretože potom, doslova, vybuchol ohňostroj emócií, ktoré ma zhltli zaživa.

Ide o nadčasovú poéziu, pri ktorej bolesť a láska ešte nikdy neboli tak veľmi spojené. Krátka známosť, vášeň trvajúca veky, láska, dôvera, intimita, ale aj rodina, bolesť, dedičstvo, fotografie, zaľúbenosť či zodpovednosť. 

Na krátkom dejom úseku sa toho neudeje veľa, ale napriek tomu podstatné udalosti nechávajú odznieť svoje posledné slová aj do ďalekej budúcnosti. Kniha má dokopy 176 strán, malý formát, no o to väčšiu nálož citov. Je pozoruhodné, ako autor dokázal pracovať s textom a zaznamenať tajomný príbeh dvoch ľudí, ktorí si až do spoločného stretnutia mysleli, že im nič nechýba. Resp. boli spokojní s tým, ako fungovali.

Postavy sú na základe cudzieho rozprávania celistvé, prežívajúc ich intímnu spoveď si uvedomujeme ako čitatelia zraniteľnosť a dôležitosť lásky či nebodaj rozhodnutí, ktoré majú navždy zmeniť náš život.

Je reálny, najreálnejší zo všetkého, čo v živote poznala. (s. 108)

S citom a intimitou je zachytený príbeh dvoch ľudí po 40-tke, nejde teda o mládežnícku nerozvážnosť a vášeň, ale už hlboký cit, ktorý nevzplanul len tak z vlastnej vôle či túžby, keďže obaja už prežili svoje isté životné rozhodnutia a lásky.
Ak hľadáte príbeh o poslednom kovbojovi, rozhodnutiach, nadčasovosti, vášni a spaľujúcej láske, ktorá spáli nielen protagonistov, ale aj vás, tak Madisonské mosty sú presne tou publikáciou, ktorú potrebujete nielen prečítať, ale hlavne zažiť na vlastnej koži a prežiť vo vlastnej mysli. 

>Sima<

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu kúpite aj na ich stránke.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára