pondelok 6. marca 2017

Kam zmizla Aljaška - John Green (Recenzia)

,,Niekedy prehráš bitku. Ale vojnu vždy vyhrá drzosť."

John Green sa opäť postaral o to, aby naše vnútro patrilo jeho písaniu. Postaral sa o to, aby sme sa stratili v spleti dobrodružnej spŕšky odhalení, zisťovaní a kanadských žartíkov. Previedol nás svetom akčného života stredoškoláka z internátu. Ukázal nám, čo trápi obyčajného chalana na strednej. Priblížil nám viac ako len rozprávku o dievčati, do ktorého je ľahké sa zamilovať. Viac ako iba uspávanku o láske bez hraníc, o prenasledovaní citmi, či o úteku pred nudným a fádnym životom.

,,Ježiš, nebudem jednou z tých, čo len posedávajú a rozprávajú o tom, čo by chceli urobiť. Ja to urobím. Predstavovať si budúcnosť je tak trochu nostalgické."

A preto ak ste očakávali, že príbeh je o tom, ako Miles príde na internát a nájde si tam lásku, mýlili ste sa. Prečo? Tajomstvo je ukryté v knihe ;) Aljaška by to tak chcela, a preto vám nemôžem prezradiť, čo sa stalo. No máte svoju predstavivosť. Skúste si tipnúť, prečo je kniha predelená na dve časti? Pred a po... pred čím a po čom??? Čo bude tým dôležitým medzníkom? Maturita? Nové priateľstvá? Prvý bozk?

,,If people were rain, I was drizzle and she was a hurricane."

Vráťme sa ale na začiatok. Posledné slová Françoisa Rabelaisa zneli: „Idem hľadať to Veľké Azda.“  A preto sa aj Miles rozhodol hľadať niečo nové, lepšie, akčnejšie. Presvedčil rodičov, aby mu dovolili odísť na internát. No a Culver Creek bolo miesto, kde sa diali veci. Na prvý pohľad nezaujímavá vychrtlina Miles spoznal svojho nového spolubývajúceho Takumiho alias Plukovníka, no tiež Laru a, samozrejme, Aljašku... No a viete, čo je na tom celom najvtipnejšie?? Že aj pre jeho útlu postavu ho prezývajú ,,Rombo". :D

Na prvý pohľad vás táto kniha zaujme svojou krásnou, jednoduchou a dokonalou obálkou. Neforemná margarétka na čisto čiernom podklade. Čo to môže pokaziť? Túto knihu som čítala už pred pár rokmi, no musela som ju mať ako pýchu ojej knižnice, a tak som si ju aj ja kúpila do poličky. Neľutujem to. Aljaška mi vyrazila dych.

Bola nespútaná,neohrozená, drzá, priama a neposlušná. To je to, čo chalana na dievčati upúta? Ak sa jedná o Milesa, tak určite áno. A máme aj dôkaz!!! Všetci ju zbožňovali :D

Ja som zbožňovala množstvo ,,citátov", slov, ktoré ma donútili premýšľať, slov, ktoré ma zaujali a ktoré som si obľúbila. Nie len obyčajné ,,milé" frázy, ale niečo, čo mi utkvelo v pamäti. Podobne ako Greenova fráza z TFIOS-u ,,Ak chceš spoznať dúhu, musíš najprv spoznať dážď."

,,Navždy budem milovať Aljašku Youngovú, mojupokrivenú bližnú, celým svojim srdcom pokriveným."

Príbeh prekypuje tínedžerským pohľadom na svet v podobe vulgarizmov, žartíkov a zlomov. Ako sa dostať z tohto ,,labyrintu"? Naozaj som sa pri čítaní bavila a bola som nedočkavá. Tešila som sa na veľkolepé Veľké Azda.

,,Na celý život si uviazol v labyrinte a premýšľaš, ako odtiaľ jedného dňa utečieš a aké to bude úžasné. Tá predstava budúcnosti ťa stále poháňa, ale nikdy to neurobíš. Využívaš budúcnosť len aby si unikol z prítomnosti."


Môže vám tento príbeh už iba odporučiť, no je na vás, či sa ponoríte do slov spisovateľa, ktorý nepíše uletené scény, ale šokuje. Mnohí poznáte štýl, akým si Green získava čitateľov a ak nie ste jeho veľkým fanúšikom, asi sa vám Aljaška nebude páčiť tak, ako mne, no aj tak to stojí za pokus ;)


Moje hodnotenie musí byť kladné, a tak Aljaške venujem svojich plných 5 bodov.

,,...všetci si musíme opustiť, aby sme v tom labyrinte prežili."                                        VErRoOnNyIKA

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára