nedeľa 23. apríla 2017

Červená kráľovná - Victoria Aveyard (Recenzia)

,,Svet rozdelený krvou."
Už neraz som premýšľala nad tým, ako si nevážime to, čo máme. Boli a aj ešte stále sú ľudia, ktorí nemajú najmodernejšie počítače, telefóny, musia ťažko pracovať a preukazovať svoju neustálu oddanosť korune. Niekedy si nedokážem predstaviť, ako by som na tom bola aj s mojou rodinou, keby neexistovala sloboda. Žiť a nesmieť nič dokázať? Žiť s vedomím, že umriem vo vojne? Žiť s vedomím, že nech urobím čokoľvek, nikdy nič nezmením. Nie každému je súdené zmeniť svet a byť hrdinom.

,,Neviem, ako by sa to  mohlo stať, ale dúfam, že  raz bude z teba kráľovná. Len si predstav, čo všetko by si potom mohla urobiť. Červená kráľovná.“ 

Keď som sa začítala do ČK, začala som odsudzovať príbeh, ktorý sa ponášal na všetky príbehy, kde figuruje zlý kráľ, rozdelenie ľudu na skupiny podľa ich dôležitosti a hlavná hrdinka vtesnaná do nádherných šiat, ktoré sa jej hnusili. Čítala som mnohé na watte a taktiež určite viete, že som myslela Selekciu. No všetci opisovali túto knihu ako ,,totálne úžasnú". Bolo vôbec možné, že mne sa páčiť nebude?? Toho som sa obávala a celý začiatok som si myslela, že kniha nebude podľa mojej chuti. Skoro som sa rozplakala, pretože som túžila po tom, aby sa mi ČK páčila. Ale bol to len začiatok a mojim prekliatím sú práve začiatky. Keď som sa za štyri dni prelúskala cez párstranový pomalý začiatok, trvalo mi dve noci, aby som zistila, že moje pobláznenie prerástlo do závislosti. Už od piatku čakám, aby som si mohla zajtra kúpiť ďalšiu časť, pretože hádajte čo! tá bude ešte lepšia! ;) Z tohto vám musí byť jasné, že som totálne nadšená. Prečo??
Obálka
Keď prvýkrát vidíte túto knihu v kníhkupectve, v knižnici, u kamarátky na poličke, atď, hneď máte pocit, že musí byť dokonalá, aby si to zaslúžilo takú korunu. Jednoduchý podklad a kráľovská koruna pošpinená krvou. Vravíte si, ,,táto kniha musí mať mať posolstvo!" A veruže aj má! 
Obálka je rovnaká aj v pôvodnej anglickej verzii, takto si ju nepomýlite ;)

Príbeh
Už pri anotácii si predstavujete, ako asi bude postupovať dej. Strieborní vs. Červení?? Majú vôbec tie chúďatká červené šancu?? Majú!! Každý má právo mať nádej a veriť v niečo!! 
Moje predpoklady zlyhali na plnej čiare. Čokoľvek som si predstavila, nestalo sa. Myslela som si, že Mare bude skutočnou Striebornou, ale prečo by mala červenú krv, keby mala byť strieborná?? Myslela som, že láska jej života sa bude skrývať úplne v inom kúte a ona sa pritom schovala ešte ďalej.

,,Práve preto som mu nechcela veriť, pre tajomstvá, ktoré si pre seba nechával."

♛Postavy
Aj figúrky v tomto červenostriebornom šachu ma prekvapili.
Kilornova povaha ma neraz prinútila odtiahnuť sa z dosahu jeho sily, aj keď bol Červený. Sršalo z neho odhodlanie a vládla mu pevná ruka. Nebolo prekvapujúce, že jeho vzdor sa naplno prejavil.
Na začiatku bol môj jasný favorit najmilšej chlapčenskej postavy Cal. Ten bol mojim miláčik, kým sa neprejavil jeho brat Maven. V oboch som sa však mýlila na plnej čiare, až mi ich bolo málinko ľúto na konci, ale môžu si za to sami. Princiatka strieborné. Ja sama som nechala nachytať. A čakalo ma také ukončenie, že som už ani nedýchala. No aj tak stále verila v nadprirodzenú silu, ktorá mi spraví kúzelný happy-end. No na to, aby som sa dočkala, musím prejsť ešte dlhú cestu. A už sa neviem dočkať!
Mare. Toto útle dievča, ktoré však prekypuje neohrozenosťou a drzým ostrým ale pravdivým jazykom, preskakuje všetky prekážky akoby to boli len mydlové bubliny, ktoré sa pri jedinom dotyku rozplynú. Bola odvážnejšia a prejavovala sa viac ako America zo Selekcie.
Chcela som kričať na Mare, koho si má vybrať, ako sa má správať, čo má povedať, ako má zvíťaziť a dosiahnuť svoje. No je to kniha, všakže?? Hlavná hrdinka vás nebude počúvať, má svoju vlastnú hlavu, preto je hrdinka ;)

,,Nemôžem ujsť. Ani teraz, ani nikdy. Som jednou z nich. Som výnimočná. Som nehoda. Som lož."

Privádza vás do iného sveta. Do sveta, kde každý, čo niečo znamená, každý Strieborný ovláda svoju ničivú silu. Toto predvádzanie sa sa mi zhnusilo už na začiatku a pretrvávalo. Je to tak nespravodlivý svet. Nie je fér nadraďovať sa. Červení si nezaslúžili biedu a otrockú prácu, vojnu len preto, že sa zle narodili. Každý by mal mať rovnaké práva.

Écriture
Klobúk dole, Victoria. Skutočne. Vtesnať do jedinej knihy toľko bolesti, nepráva a ľútosti je ozaj umenie. A to som ešte nespomenula svetlé momenty a vieru a nádej. Toľko emócii vás núti ,,hltať" príbeh stránku za stránkou. Túžite mať na hlave blyšťavú korunu a zmeniť svet. Máte odhodlanie spraviť niečo veľké a všetkých zachrániť.

Je úplne jasné, aký postoj si staviam k tejto knihe. Zaujala ma, chytila ma a ešte stále zo mňa nadšenie skryté v jej stránkach neopadlo. Milujem ju a neviem sa dočkať jej pokračovaní ;) 

Moje hodnotenie:
♛♛♛♛♛♛♛♛♛♕
-VErRoOnNyIKA-

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára