sobota 15. apríla 2017

Niečo viac - Recenzia

Anotácia: Chlapec menom Seth zomiera. Život mu vezmú besniace morské vlny. No potom sa prebudí. Nahý, smädný a hladný. Ale živý. Spomína si na vlastnú smrť, ale ako to, že sa prebral ? A kde sa vlastne nachádza? Ulice sú mu povedomé, všetko je však opustené a zničené. A vždy, keď zatvorí oči, podľahne spomienkam, ktoré mu pripadajú reálnejšie ako zvláštna verzia postapokalyptického sveta naokolo. Čo je vlastne skutočné? Seth hľadá odpovede a dúfa, že tu nie je sám, že toto nebude jeho osobné peklo... že musí existovať niečo viac.

***

Poznáte to, keď na vás príde čitateľská kríza a vy sa neviete premôcť a čítať? Takto som trpela aj ja. Po knihe Everything, everything som si myslela, že som krízu zažehnala a s radosťou som sa púšťala do ďalšej knihy. Radosť to zrejme nebola, keď sa kríza vrátila.
No povedala som si dosť ! Musím prečítať niečo, čo ma nabudí k čítaniu, čo ma poteší a čo prejaví môj záujem čítať. A tak som siahla po Nessovi.

Patrick Ness patrí medzi mojich najobľúbenejších autorov. Žiaľ, keďže bývam pár stoviek kilometrov od Bratislavy, nemohla sa som zúčastniť besedy, ktorá bola na konci marca.
Knihu som však s podpisom obdržala, a to hlavne kvôli úžasnému vydavateľstvu Slovart, ktoré mi ju dalo podpísať a následne poslalo, za čo som veľmi vďačná. A teraz poďme už ku knihe.

"Všade je krása," zamrmle Seth. "Len musíš vedieť, kde ju hľadať." 


Kniha rozpráva zaujímavý príbeh mladého chlapca, ktorý sa volá Seth. Seth vo mne vzbudil sympatie už od prvej strany a počas celej knihy nahliadame do jeho vnútra, do jeho situácie v rodine, ktorá je neskutočne silná a myslím si, že vo vás zanechá veľmi silné dojmy ako aj u mňa. Taktiež vidíme ako sa mladý chlapec "otvára", otvára svoju dušu, svoje tajomstvá. Ako objavuje svet, situácie, hľadá súvislosti a snaží sa nájsť riešenia.

Seth je typický prípad mladého chlapca, ktorý je poznačený rodinnou tragédiou, z ktorej sa viní, ktorú nedokáže pochopiť. Vo svojom živote stále hľadá niečo viac. Vie, že existuje niečo viac ako svet, ktorý zažíva. Niečo, čo sa posúva za hranice chápania, ale zároveň čo je detsky jednoduché.

Každá vec ma svoju obrátenú stránku. V každej jednej veci, situácii môžeme nájsť niečo viac, niečo, čo nás zmení, čo nám pomôže nájsť správny smer. Niečo, čo nám ukáže, že je vždy viac možností. Niečo, kvôli čomu sa to stalo. Niečo, čo keď sa stane neznamená, že nepríde niečo nové. Niečo, čo nám ukazuje, že svet sa vyvíja, spoznáva. (Alebo nie?)

"Viem iba toľko, že ak dáš ľudskej bytosti príležitosť správať sa hlúpo a násilnícky, zakaždým sa jej chopí. Bez ohľadu na to, kde sa nachádza."


Patrick Ness ma v tejto knihe veľmi prekvapil. Ukázal silu priateľstva, rodiny, čistej a úprimnej lásky. Posunul svoje hranice chápania na iný level. Bola som milo prekvapená, čo sa v jeho hlave muselo diať, keď vytvoril toto dielo. Niečo viac je kniha, ktorá nám ponúka dávku sci-fi, dávku samoty, hľadania samého seba, dávku filozofie, dávku hľadania možností.

Pre mňa táto kniha je viac než sa na prvý pohľad zdá. Je presne to niečo viac, ktoré hlavný hrdina chcel objaviť. Je to kniha, ktorá má v sebe hlbokú pointu, zmysel, ktorý treba hľadať. Nie je to klasická postapo kniha, ktorých je teraz strašne veľa na knižnom trhu. Je zmesou nádeje. Nádeje o nový začiatok.

Párkrát mi kniha pripomínala zmes viacerých kníh. Nakoniec som však došla k presvedčeniu, že tá kniha je omnoho viac. Pravdu povediac som išla do tejto knihy s čistým štítom, kde vám ani anotácia nepovie čo vás čaká. Bola som veľmi prekvapená a príbeh ma veľmi bavil, pretože bol zmesou napätia a závažných tém.

Ako už sám názov hovorí, kniha je Niečo viac, viac ako ostatné young adult knihy. Aj keď v sebe skrýva veľmi podivný život, ktorý sa mieša so skutočným, virtuálnym, vymysleným, tak je v nej vidieť tú prepracovanosť, ktorú autor využil veľmi dobre, pretože v tejto knihe nedominuje ani tak to prostredie, ktoré ju skvelo dotvára, ale ten príbeh Sethovej rodiny, jeho osoby.

Navyše autorovi vzdávam hold. Tie opisy sa mi dosť páčili, pretože čitateľ si mohol ľahko predstaviť, čo hlavný hrdina videl, aký bol svet.

"....... Teraz, keď už viem, že je toho viac, chcem mať viac. Ak mi život ešte ma čo ponúknuť, chcem to prežiť všetko. A kto by nechcel? Nezaslúžime si to?"


Na záver iba sa budem zas opakovať, je to kniha s dávkou hlbokej filozofie, ktorá na svoj povrch vyzerá dosť nenápadne, ale v sebe skrýva niečo, čo rozhodne stojí za prečítanie. Za mňa veľké prekvapenie, veľmi som si čítanie užila, keďže som ju prečítala na jeden záťah a rozhodne si ju prečítajte. Je to kniha hodná zamyslenia. Keď sa dostanete pod povrch, tak zistíte, že kniha odráža náš svet a ukazuje nám aj odpovede, no zároveň nám dáva aj otázky.

Vždy, keď ma nejaká kniha takto nadchne, tak neviem čo vám k nej povedať. Nechcem ísť príliš ďaleko a prezrádzať vám veci skôr, ako na ne prídete sami. Dej sa postupne vyvíja a zároveň je doplnený spomienkami, či dobrými alebo zlými, ale vďaka ním môžeme pochopiť Setha ako postavu, ako ustráchaného chlapca, ale zároveň aj muža, ktorý si uvedomuje svoju silu a nezlomnú vôľu.

Príbeh končí otvorene. Občas je podľa mňa skvelé, keď autor nechá otvorený koniec, pretože si môžeme domyslieť príbeh sami. Autor dáva čitateľovi možnosť zapojiť sa istým spôsobom do deja. Nehovorím, že pokračovanie tejto knihy by ma nepotešilo, ale isté čaro má pre nás čitateľov aj tento koniec.

>Sima<

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára