utorok 18. júla 2017

Kráľovná v tieňoch - Recenzia

Anotácia: Celaena sa vracia do nenávideného impéria, aby sa pomstila. Aby zachránila svoje kedysi mocné kráľovstvo a postavila sa zoči-voči tieňom z minulosti. Odkedy akceptovala svoje férske dedičstvo, už nie je najobávanejšou nájomnou vrahyňou Celaenou Sardothien. Teraz je Aelin Galathynius , dedička terrasenského kráľovského trónu. No kým sa zmocní trónu, musí bojovať. Za svojho bratranca - bojovníka ochotného za ňu položiť život. Za svojho priateľa - mladíka spútaného v temnom väzení. A za svoj ľud zotročený surovým kráľom, za ľud očakávajúci návrat kráľovnej.

***

Momentálne sú moje pocity veľmi, veľmi zlé. Hotové utrpenie to bude. Čakať na piaty diel. Pretože táto kniha... to bolo čosi...

Ak ste čítali článok na obľúbené série alebo článok na päť mojich obľúbených autorov, tak určite viete, že Trón zo skla je pre mňa geniálna záležitosť určená pre mladých dospelých, a že autorka je neskutočne talentovaná žena, ktorá dokáže napísať 600 stranové knihy bez mihnutia oka. Neviem čím to je, ale teraz vám predstavím môj emočný výlev na túto knihu. Lebo ľudia! Asi zomriem.

Akonáhle som zistila, že kniha bude vydaná skôr, ako bolo naplánované, tak som sa veľmi potešila. Ešte viac, keď som ju držala v rukách a zistila som, že má 663 strán! Pri tejto sérii je u mňa zvykom, že sa s čítaním vôbec nenáhlim. Pretože čakať na pokračovanie je dosť citovo náročné, keďže autorka má úžasný dar, že sa snaží svojich čitateľov držať v napätí. (Respektíve nás týra aj vydavateľstvo (prekladateľ), kým nasledujúca časť bude vydaná.)
Knihu som teda čítala pomaly, užívala som si každú stránku, každé slovo, akciu, činy.
Ani sa neviem vykoktať a napísať slová, ktoré by vyjadrovali moje nadšenie z tejto knihy. Je to proste najlepšia časť, ktorá je nabitá všetkým, čím má byť. Posledných 200 strán som musela sedieť na zadku, nedýchať, snažiť sa čítať rýchlejšie a rýchlejšie, aby som sa čím skôr dozvedela, čo sa stane.

Zradíš ich, ublížiš im a je mi jedno, koľko to potrvá a ako ďaleko ujdeš. Spálim teba aj tvoje bohmi prekliate kráľovstvo na popol. Potom zistíš, aký netvor dokážem byť.

Táto časť bola neskutočne nabitá silnými emóciami, láskou, odvahou, rodinou, pomstou, porozumením. Pri niektorých scénkach som sa dokonca musela nahlas zasmiať, pretože Aelin je neskutočne sarkastická a táto jej povaha sa mi neskutočne páči. Nie je to ten klasický typ hrdinky, ktorá chce zachrániť svet, a pritom nič nedokáže a spolieha sa na druhých. Je to typ hrdinky, ktorá dokáže zachrániť svet aj sama. Je to silná osoba, ktorá mi úplne sedí. Jej prejav, vystupovanie, jej charakteristické črty, sarkazmus, irónia, krvilačnosť. Skrátka hrdinka, ktorá si môže povedať, že zvládne všetko, a že je hrdinka s veľkým H.

Obálka:
Musím sa priznať, že obálky sa mi vôbec nepáčia, ale zas na druhú stranu majú svoje čaro.A tie farby za postavou sú proste geniálne. (Aj anglické, aj slovenské vydania.)

Postavy:
O Aelin som už povedala svoje vyššie, takže ju teraz obídem.
Musím sa priznať, že v tejto knihe to bolo trošku komplikovanejšie. Vždy som držala palce Chaolovi. Jeho láska k Celaene bola, pre mňa, vždy čistá, priam dokonalá. Zároveň bol pre mňa úžasný muž, ktorý sa nebál riskovať, bol proste geniálny chlap, ktorý si získa vaše srdce. V tomto dieli to bolo ale presne opačne. Rowan bol pre mňa niekým, koho som v trojke nemohla zniesť. Až na konci som prišla na to, prečo toľko dievčat, žien nad ním "slintá". Bol to proste úžasný muž, ktorý .. ani vám to neviem opísať. Získal si moje sympatie a tešila som sa na každú jednu scénku s ním. Bola som v napätí a čakala som, kedy konečne príde niečo, čo mi vyrazí dych. Musím povedať, že autorka vie perfektne veci naťahovať a držať čitateľa v napätí.
Taktiež som pociťovala sympatie k rôznym postavám. Aj k Arobynnovi napríklad. Neskôr to zas prešlo k tomu, že bol fakt... hrozný, ale niečo bolo na ňom predsa zaujímavé. Nedá sa povedať, že by som v tejto knihe nenávidela nejakú z postáv. Ku každej sa v určitom okamihu dá pociťovať sympatia, ale zároveň môžu urobiť niečo, čo zmení môj pohľad na ne, a už mi nebudú viac sympatické. Chaol sa ale v mojich očiach dosť zmenil. Už to nebol ten muž, ktorého som obdivovala a v ktorého som dúfala, že budú spojené s ním veľké veci.
Lysandra, Aedion , Elide boli postavy, ktoré mi boli hneď sympatické. Boli odvážne. Každá postava mala svoj osud, ktorý ju dotváral a nič nebolo náhodné. Všetko bolo poprepletané.
Manon si u mňa vyslúžila titul: Druhá najlepšia ženská postava. Bosorka, ktorá bola silná, krásna, dobrá bojovníčka a zároveň si dokázala udržať vlastný rozum. Jej Trinástka bola tiež skvelá.
S čistým štítom môžem povedať, že verím tomu, že sa postavy týchto žien určite v jednom okamihu musia stretnúť a spolu vytvoria veľké veci. (Aelin a Manon.)

"Och, vďaka bohom. Aj ty vyzeráš ohavne, keď reveš."

Dej:
Dej tejto knihy bol zatiaľ ten najlepší dej, aký mohla autorka vytvoriť. Autorka píše nielen dej okolo hlavne hrdinky, ale zároveň nám zobrazuje život aj iných postáv. Boj Doriana, život bosoriek, život v kráľovstve, Chaol. Skrátka vidíme všetko, čo sa v krajine deje.
Autorka zároveň každú časť zakončí tým, že chcete čítať ďalej. Po tej časti však nasleduje iná, ktorá s ňou nesúvisí, a preto ste nútení prečítať všetko rýchlosťou svetla.
Ako som už spomínala, čítanie som si užívala. Obdivovala som zmysel humoru, náladovosť, emócie hrdinov, situácie, používanie vlastného rozumu. Postavy vždy konali podľa rozumu. Neboli len bábky bez mozgu, ktoré mali iba svoje emócie. Posledných 200 strán sa odohralo to, na čo asi každý čitateľ tejto knihy čakal, a preto som sedela na stoličke, nedýchala a snažila sa čím skôr dostať na koniec.
Dej je nabitý emóciami, zvratmi, krvou a tajomstvami. Tento diel vás musí dostať. Ako sami vidíte, nemám slov.

"Poďme otriasť hviezdami."

Štýl písania:
Sarah J Maas má neskutočne veľkú fantáziu, pretože každá jej ďalšia časť série má o pár strán, o desiatky strán viac. Obdivujem ju za to, ako mohla vymyslieť tak dokonalý príbeh plný krvi, zrady, pomsty, ale zároveň aj lásky, obety.

Ste fanúšikom tejto série? Už ste čítali tento diel? Čo naň hovoríte? Za seba môžem povedať, že táto kniha je zatiaľ najlepšia young adult fantasy kniha, akú som tento rok čítala. (Myslím si, že to aj tak ostane.)

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Slovart. Môžete si ju zakúpiť tu.