pondelok 5. marca 2018

Najdlhší deň Adama T. - Patrick Ness (recenzia)


,,Prosím, nenechaj ma bez lásky..."

Jediný deň Adama Thorna (ako tŕň - trefa) prináša mnohé novinky. Aspoň pre mňa. Prepáčte, toto bola moja prvá kniha od Patricka Nessa, a to či ma zaujala a ako veľmi, sa dozviete až o kúsok nižšie ;) Sima si túto knižku kúpila a prečítala skôr ako ja, pripravila ma na ňu, vedela som, čo čakať, akým štýlom sa Patrick Ness prihovára čitateľom, no aj tak som rada, že som mohla byť prekvapená.

Príbeh o synovi veľmi veriaceho človeka, dokonca vysoko postaveného veriaceho evanjelickej cirkvi, bratovi fešáckeho, no nudného dospeláka s neuváženými skutkami, no najmä kamarátovi úžasne úprimného dievčaťa, ktoré sa nebojí a priateľovi chlapca... áno, chlapca... a viete čo?? Jeho príbeh bol skvelý. Uletený, šialený, prikrátky najdlhší deň. Paradox, ale je to tak. Kľudne by som si o Adamovi prečítala ešte tak desať takýchto knižiek.

Obálka vás fascinuje na prvý pohľad. Obyčajná riečka cez les. No keď sa prizriete, jeho oblinky tvoria tváre. Dve paralelné hlavy z profilu oproti sebe. Po tejto riečke/dyme, nazvite si to ľubovoľne, kráča Adam a sám nevie, čo ho ešte čaká. To nevie nikto z nás.

Trošku kontroverzný príbeh chlapca, ktorý miluje chlapca, ktorý oňho stratil záujem hádam ešte na začiatku. Ale!!! a teraz pozor. Ale!! ...nie je tak celkom sám. Má tú najgeniálnejšie trafenú kamarátku a chlapca, ktorý ho miluje a myslí to skutočne vážne a hlavne od srdca. No kto má čakať na to, ako sa Adam rozhodne? Linusovi pomalinky dochádza trpezlivosť. Koho si Adam vyberie?? Pobláznenie k Enzovi alebo skutočnosť s Linusom?? Ja osobne fandím Linusovi. Bol zlatíčko. A vôbec mi nevadailo, keď ako chlapec povedal Adamovi, chlapcovi, ,,Milujem ťa". Divné, uletené, ale v dnešnom svete viac viditeľné ako kedysi dávno, keď ešte žili dinosaury.

,,Ak niekedy spadneš, budem tu, aby som ťa chytila. Vlastne nie, lebo si obrovský, ale aspoň sa na to budem pozerať a potom ti prinesiem obväzy."

Knižka sa skladá z dvoch príbehov. Má dve línie, ktoré sa síce na konci krátko stretnú, ale navzájom sa príliš, teda skoro vôbec, neovplyvňujú. Tá o Adamovi bola skvelá, ale z tej o mŕtvom dievčati  a la kráľovnejneviemčoho som mala pocit, akoby to písal iný autor. Bola trošku náročnejšia na čítanie, zmotaná a chaotická, ale myslím, že presne také to malo byť, aby to odrážalo samotnú podstatu daných slov. Tieto časti skákali jedna cez druhú a strašne ma to vytáčalo, pretože som chcela vedieť, čo sa deje s Adamom a táto, volajme ju, kurzívová časť ma totálne spomaľovala. Predstavte si, že ste na koncerte a chcete vidieť vášho obľúbeného speváka, ale stojíte celkom na konci davu a navyše pred vami sú len samí vysokí svalnáči. Vy skáčete, ale aj tak nič nevidíte. Predierate sa cez dav, aby ste konečne mali aj zážitok. Presne tak som sa cítila pri čítaní kurzívovej línie. Ako klokan na preplnenom koncerte.

Čo sa týka samotného príbehu, napredoval pomaly, pretože bol často prerušovaný spomienkami. Autor chcel čo najlepšie priblížiť čitateľovi okolnosti a súvislosti, a tak každú chvíľu opisoval Adamove zážitky z minulosti, aj keď to častokrát vyzeralo, akoby si skákal do reči, pretože nevedel čo skôr dostať na papier. Písaný je v tretej osobe. Čítanie u mňa prebehlo bez nezrovnalostí, takže to, že som sa nezamotala, hodnotím pozitívne.

,,A zlomené srdcia sa možno nikdy neprestanú lámať..."

Skočme si ešte k postavám. Spomenula som Enza a Linusa. Neboli to jediní Adamovi frajeri, ale títo sú hlavní a podstatní. Enzo sa najprv tváril ako láskou opantaný, ale bolo jasné, že je to preňho len dočasné. Pomaly sa obraz naňho v knižke vyjaňoval až napokon ukázal pravú tvár. To je dôvod, prečo fandím Linusovi. Zázračné meno. Bol sladký, bol milý, bol chutný, bol roztomilý a navyše všetko myslel vážne a bol ochotný bojovať, i keď váhal, dokedy to jeho trpezlivosť ešte vydrží znášať. Angela sa s nikým nepárala. Povedala si svoje a vždy na rovinu, bez pretvárky. Uletene bláznivá, proste zúfalo moc skvelá kamarátka.

No a tu sa na Adama lepí všetko najhoršie, čo len môže. Každý to poznáme, keď si povieme, že zažívame hrozný deň, no vždy to vie byť horšie a horšie. Prekvapenie!! No nie veľmi príjemné. Adamov deň bol opísaný od samého rána do samého večera a na to, aby to bolo viditeľné autor kládol dôraz. Evidentnosť toho, že deň sa skončí (ako veľká udalosť) a bude po všetkom bola priam hmatateľná. Nič nebolo spomenuté len tak pre nič. Ujo autor si dal záležať.

,,Niekedy ti nezostáva nič iné, iba zahryznúť sa do citróna a vychutnať si ho..."

Zhrniem to ;) Krásna obálka, premyslený príbeh, skvelé postavy, slová bez servítky, skutočne uveriteľné a chytľavé. Krátke kapitolky sa striedali jedna za druhou a hádam aj samé miesto mňa otáčali stránky. Škoda, že je koniec. Asi siahnem po nejakej ďalšej nessovke. Čo poviete??? ;)

,,Prečo stvrdnúť do podoby svojej nálepky, keď môžeš byť premenlivý?"

Za knižočku veľmi krásne ďakujeme kníhkupectvu PantaRhei ♥ Mersíčko ♥ knižku si môžete objednať tu.
- Rony -

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára