štvrtok 1. marca 2018

Replika - Lauren Oliverová (recenzia)

,,Neustále přemýšlela o tom zázraku, že existuje, že oba existují, že tu místo nich není jen prázdné místo."

Úžasne farebná obálka, neobyčajné prevedenie, nový koncept... dve repliky, svet nad rámec ich chápania... dvaja ľudia, ďaleká cesta, tajomstvá... Tento nový príbeh od autorky Delíria ma v katalógu oslovil najskôr len obálkou, neskôr tiež anotáciou. No akonáhle sa mi knižka dostala do ruky, pochopila som, že to nie je len tak nejaká knižka. Ona má totiž dva začiatky.

Dva začiatky, dva konce, dve osoby, dve strany poznania, dva pohľady, dva príbehy v jednom. Už na začiatku mi tento nápad vyrazil dych. Samozrejme, už som čítala knižky, ktoré opisovali dej z viacerých pohľadov, no ešte som nečítala knižku, v ktorej si môžem vybrať, čo chcem čítať. Pochopiteľne som začala čítať po jednej kapitole z každej strany, no onedlho ma to omrzelo a čítala som si ich po svojom. Totálne halabala.

,,...je možné jediným dotykem rozpustit celou vzdálenost mezi dvěma lidmi."

Knižka sa ku mne dostala v češtine, čož mne osobne vôbec nevadí. Spracovanie je úžasné. Obálka je krásna. Nápad je geniálny. Spôsob, akým autorka popisuje postavy je tak akurát, do hĺbky, nie len povrchový obkec prostredia, ale aj pocity a okolnosti. To bolo dosť fajn. Niektoré pasáže sa síce prelínali, ale autorka si dala záležať na tom, aby sa neopakovala a z mojej strany môžem zhodnotiť, že jej to vyšlo. Dostala ma.

Prvé dievča, ktorého pohľad autorka opisuje je Lyra. Alebo 24? Replika. Umelo vytvorené inteligentné stvorenie, ktoré vníma svet, je zvedavé a poznáva to, čo je mu dovolené spoznávať. Druhé dievča, do ktorého sveta môžme nahliadnuť je Gemma. Dievča poznačené chorobami. Odsúdená svojim okolím, no odhodlaná nájsť pravdu, ktorú pred ňou rodičia skrývajú.

,,Zrúdy vznikají vlastním rozhodnutím. To bylo to jediné strašlivé zrození, to, které se dělo znovu a znovu každý den."

Postavy sa v priebehu deja dosť párikovali. Postupne naberali dôveru a zistili, že majú len jeden druhého. 24 sa stretla s chlapcom 72 a spolu našli spôsob, ako odísť z ostrova, vedeckého inštitútu, jediného miesta, ktoré kedy poznali. Pre nich to bolo trošku horšie, pretože netušili, čo ich čaká, keď odídu a ich premýšľanie a používanie vecí, s ktorými sa my stretávame každodenne, pôsobilo fakt komicky. Gemma pri svojom hľadaní pravdy narazila na Jakea, no aj na Petea, a to sa trošku odkláňalo, prelínalo, spájalo, až to dopadlo tak, ako to malo dopadnúť. Všetkých piatich som si počas čítania obľúbila. Gemmu najpomalšie a Lyru rýchlosťou svetla. Páčilo sa mi na nej jej naivná viera. Netušila, čo ju čaká, ale nemala pochybnosti, pretože ten pocit jednoducho nepoznala. Gemma sa tuctovo cítila ako čudáčka, a tak ušla. Tínedžerský tuctový príbeh. No mýlila som sa a postupne som si obľúbila jej zodpovednosť a ochotu. Jake bol milý, Pete bol ultra veľmi milý a 72 nevedel, čo je to byť milý.

Príbeh má v sebe čo-to z detektívky, čo-to z trilerov, čo-to z romantiky a miestami je dokonca recitovaním encyklopédie... je tam ozaj všetko. Nečakala by som, akým smerom sa kniha bude uberať. Prekvapila ma. Na začiatku som si spravila obraz, všetko mi do seba zapadalo, no celkom dosť momentov prekvapenia moje hypotézy úplne zrušili.

,,V takle velkém světě musí být snadné se ztratiť, takže občas je potřebna připomínka."

Knižka miestami mohla vzbudzovať zmätok. Kedy prejsť na iný pohľad? Prečo o inštitúte nikto nevedel? Prečo? Kto? Prečo? Ako? Prídete na koniec knihy a ešte stále presne neviete, čo je to za problém, no viete, že budete určite pokračovať. Prepojenie postáv a ich vnútorný opis bol akurátny, okolnosti šikovne vymyslené. Situácie, ktoré tlačili dej vpred boli neočakávané a jedinečné. Niekedy nie tak celkom zapadali, ale dali sa prijať a spolu tvorili skvelý celok. Kniha je nabitá všetkým možným. Je akčná, je cute, je napínavá, je strašidelná, je šialená, je proste Lyry a Gemmy. Za mňa jednoznačne áno ;) musthave na prvý pohľad ;)

Za knižku Ďakujeme albatrosmedia. Knižku si môžte zakúpiť tu.
- Rony -