pondelok 9. júla 2018

Tá, čo sa vracia - Donatella di Pietrantonio (recenzia)

"Keď si tu nebola..." týmito slovami začínala každá epizóda, akoby sa moja neprítomnosť stala už uzavretou kapitolou.

Vydavateľstvo Inaque nám ponúka doslova talianske leto, ktoré môžeme prežiť prostredníctvom skvelých kníh od ešte lepších talianskych autorov. Ferrante, Cognetti a v neposlednom rade aj Donatella di Pietrantonio.

Milujete Ferrante rovnako ako ja? Tak túto autorku by ste rozhodne nemali vynechať. Musím sa síce priznať, že Ferrante to jednoducho nenahradí, ale táto autorka mi ju viackrát pripomenula a čítanie tejto knihy som si užívala.

Taliansko, talianska rodina, nezhody, vzťah matka a dcéra, láska, súrodenci, priatelia, násilie. Všetky tieto témy (podobne ako Ferrante) Donatella skvelo vykreslila v tejto úžasnej tenkej knižočke, ktorá vás prenesie do Talianska a aj keď tento príbeh nie je zrovna vždy popretkávaný pozitívnymi emóciami, aj tak si vás získa a po prečítaní vo vás prebudí pozitívnu náladu, že ste prečítali niečo ozaj dobré.

Bola som Arminutou, tou, čo sa vrátila. Hovorila som iným jazykom a už som nechápala, ku komu vlastne patrím. Závidela som spolužiačkam z dediny a dokonca aj Adriane nespochybniteľnosť ich matiek.

Arminuta je múdre dievča, ktoré nadovšetko miluje svoju matku a otca. Má svojich priateľov, svoje zvyky, školu, domov. Toto všetko sa ale jedného dňa zmení a Arminuta sa ocitá s kufrom pred dverami svojej biologickej matky. Spoznáva svoju sestru Adrianu, s ktorou si neskôr vytvorí pevné puto, bratov a svojich rodičov. Na vlastnej koži zažije, čo je to nedostatok jedla a hygieny. Ocitá sa v dome, ktorý je na míle vzdialený ideálu, v ktorom doposiaľ žila.

Veľmi ťažko si zvyká na tieto podmienky a stále vo svojej hlave živí myšlienku, že jej náhradná matka je chorá, a preto sa jej vzdala. No časom ani táto myšlienka neuspokojí jej zvedavosť, a tak sa snaží prísť na tajomstvá, ktoré dotvárajú jej život.

Nemám vo zvyku vracať sa k tým, ktorým som raz opustila.

Donatella nám skvelo vykreslila vzťahy medzi matkami a dcérou, medzi súrodencami. Poskytla nám pohľad na každú stranu, vysvetlila dôvody konania dvoch matiek, ktoré nie vždy boli ideálne, ale stále ju ľúbili. Postupne nám prináša dôvod, prečo sa jej biologická matka vzdala, ale aj dôvod, prečo ju jej náhradná matka vrátila späť k rodine.

Zodpovednosť a spravodlivosť kladie na popredné miesta a všetko "zliepa" láskou, ktorá je v tejto knihe potrebná.

Spolu s hlavnou hrdinkou budete prežívať každú krásnu, ale i bolestnú chvíľku. Budete chcieť jej pomôcť nájsť pravdu, vytvoriť si vzťah medzi jej dvoma matkami, medzi ňou a jej sestrou, ktorá aj napriek tomu, že bola jej presným opakom, ju ľúbila a podporovala od začiatku.

Spestrením v tejto knihe je vzťah Arminuty a jej brata Vincenza, ktorý sa na ňu díva skôr ako na ženu, než na dievča.

Je pravda, že si iná ako ostatní, pretože nikto nemá takú silu ako ty.

Tá, čo sa vracia nie je len príbeh, ktorý nám odkrýva vzťahy medzi matkou (matkami) a dcérou, ale aj príbeh, ktorý je silno reálny a neskutočne nabitý emóciami. Postavy sa vám vryjú pod kožu a vám neostáva nič iné, iba čítať ďalej a dozvedieť sa, ako to s nimi pôjde ďalej. Autorka vám ponúka náhľad do minulosti aj budúcnosti svojej rodiny, jednotlivých členov rodiny. Napriek tomu, že si musela odtrpieť úzkosť a stratu milujúcej matky, vymeniť svoj starý život za nový, tak dokázala nájsť silu popasovať sa s osudom a nájsť cestu k svojej rodine a hlavne k svojej "novej" - biologickej - matke (aspoň čiastočne).

Ako som už spomínala vyššie, štýl autorky sa veľmi podobá Ferrante. Nárečia, vzťahy, láska, Taliansko, násilie, hádky vás veľmi chytia za srdce a vy budete mať opäť pocit, že ste všetkého súčasťou a budete chcieť všetko vyriešiť a hlavne niektoré momenty si udržať v pamäti. Pre milovníkov Ferrante je táto kniha ako stvorená. A aj náhodou nie ste milovník/milovníčka Ferrante, tak sa vám táto kniha zapáči, pretože je z nej cítiť ten pravý taliansky duch, talianska atmosféra.

Za knižočku ďakujeme Panta Rhei. Zakúpite si ju tu.