pondelok 13. augusta 2018

Daj mi tvoje meno - André Aciman (recenzia)

,,Oslov ma svojím menom a ja ťa oslovím mojím."

Zo začiatku ma tento ponurý, zvláštny a pomalý príbeh nebavil. Chcela som však čítať ďalej, pretože som chcela vedieť, prečo si tento príbeh získal toľko priaznivcov. Odmietala som si pozrieť film skôr ako prečítam túto knižku. Teraz si spokojne môžem ísť pozrieť aj film. :D Hneď ako príbeh nabral na obrátkach, stiahol ma, ani som netušila kedy, a bola som na lopatkách.

,,Keby tak vedel, keby len vedel, že mu dávam možnosť dať si dokopy dva a dva a dospieť k číslu väčšiemu ako nekonečno."

Je to vášnivý príbeh plný divokého ohňa skrývajúceho dve harmonické telá v súhre. Dve mladé srdcia, ktorých príbeh nehrdzavie a nešedivie. Páčil sa mi koniec, ktorý necháva roky plynúť a nedáva láske šancu na zánik. Láske? Či už to bola láska, ošiaľ, či vzplanutie, príbeh sa neskončil a čitateľ môže premýšľať a predstavovať si ich ďalšie stretnutia. Ako to vlastne celé skončilo? Končí to vôbec? My vieme, že nie a je len na vás, aby ste si záver vymysleli sami.

Knižka ponúka výrez zo života v Taliansku. Siesty, ten krásny jazyk plný života a elánu, príroda, celý ten úžasný priestor a tá intimita talianskeho vidieka, ktorý je neopísateľne romantický sám o sebe aj bez takéhoto vyšpekulovaného príbehu. Autor opisuje okolie i mentalitu, a to všetko dáva knižke iný level dôveryhodnosti, ktorý si vie získať každého milovníka cudzích krajín.

,,Neuvedomoval som si, že chcieť otestovať túžbu je len trik na získanie toho, po čom túžime, bez priznania si, že to chceme."

Postavy boli svojské, úprimné, báli sa a držali stráž. Premýšľali a držali sa ďalej, i keď vášni nerozkážeme. Pohltí nás a sme dole. Avšak aj tá najpodivnejšia scéna ma utvrdila v tom, že keď plameň vzplanie, je mu jedno kto, kde alebo kedy. Stane sa to mne, tebe, hocikomu, hocikedy, hocikde. Prehryzla som sa teda cez túto tematicky inak ladenú knižku a vôbec som nebola znechutená. Smiala som sa a držala som im palce, pretože som fakt chcela, aby sa niečo stalo.

Toto bol boj o prítomnosť, boj proti budúcnosti, proti odchodu. Bolo príjemné sledovať príbeh mladého muža, ktorý dospieval, no jeho spomienky nebledli. Bolo zaujímavé sledovať vývin vzťahu, ktorý každý vždy zavrhoval, a v ktorý ani hlavné postavy tak celkom neverili. Bolo úžasné sledovať, že nech sa stane čokoľvek, vášeň vždy vyhráva. Nech je aj medzi kosatkou a papagájom.

,,Vezmi si ma, vyzleč ma z kože, prevráť ma naruby, až kým ako hrdina v Ovídiovi nesplyniem s tvojou náruživosťou... Zaviaž mi oči, drž ma za ruku a nechci, aby som rozmýšľal, urobíš to pre mňa?"

Páčil sa mi príbeh mladého spisovateľa, mysliteľa. Aj príbeh sčítaného syna profesora, ktorý je múdrejší ako vyzerá. Hneď od začiatku mi bolo jasné, čo sa stane, no nepredstavovala som si to takto komplikovane a tragicky. Autor mal kopec prekvapení v rukáve. Pripravil pre nás pútavý príbeh, ktorý skutočne voňal, mal farbu a bol skutočný. Fandila som im pri akejkoľvek puse, aj keď iba so susedkou. Očarila ma ich vytrvalosť a odhodlanie. Nebol to iba jednoliaty príbeh, kde by ste vedeli, čo sa stane a s kým sa to stane. Hlavnú líniu Olivera a Elia prerušovali rôzne stretnutia a výlety do mesta s kamarátmi.

Všetky postavy boli príjemné. Žiadna ma nevytáčala. Zlatá susedka, potencionálna priateľka, rodičia, otcovi zamestnanci, všetci boli milí, nepanovační a s veľkým srdcom. Tých si určite zapamätáte, i keď neboli hlavnými postavami. Sú Taliani ozaj takí?

,,Radím ti, ak cítiš bolesť, ponor sa do nej, ak v teple planie oheň, neuhas ho, nebuď voči nemu hrubý. Vytrhávame zo seba toľko, len aby sme sa vyliečili skôr, než by sme sa mali, v tridsiatke sme už v koncoch a pri každom novom vzťahu máme menej čo ponúknuť."

Nádherný príbeh posadený do prostredia magickej nežnosti talianskeho vidieka. Ťažký i ľahký zároveň. Vtipná a na nič netlačiaca dejová línia sa vyvíjala vlastným tempom nenásilne až bezstrarostne. Dielo plné hypotéz a predstáv, snov a plánov. Nadčasové a príjemné.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme kníhkupectvu PantaRhei. Objednávajte tu ;)