streda 30. októbra 2019

Podivuhodná kniha, ktorá vyčistila more - Beatrix Zaťková // recenzia

Krásna obálka zrkadlí krásu malých okamihov všedného života. Na prvý pohľad nás knižka zaujme vďaka zaujímavému názvu a dizajnu príjemnému našim očkám. Rozpútava vojnu otázok v našej hlave. S nadšením ju chytíme do ruky a premýšľate, čo asi ponúka. No keď ju otvoríme, už niet cesty späť.

Knižka predkladá štyri príbehy štyroch ľudí v rôznom štádiu ich nevydareného života. Každý z nich sa však podivuhodným ba až zázračným spôsobom dostane ku knižke, ktorá ho zachráni.  Osudy týchto štyroch osôb sú čiastočne prepojené. Nemusíte sa báť, že každých dvadsať stránok bude patriť inému hlavnému hrdinovi (či hrdinke) a vy sa stratíte  v spleti neobyčajných postáv, ktoré nemáte šancu udržať v hlave. Konečné zablúdenie v množstve informácii a postáv pri tejto knižke nehrozí. Autorka očividne myslela aj na čitateľov a priblížila nám svet z rôznych perspektív aj bez toho, aby nás zmiatla rozmanitosťou poznania.

Knižka ako celok nepredstavuje hrozbu. Nestraší veľkým rozsahom. Tým pádom sú tieto štyri rôzne príbehy krátke, ale zároveň zachytávajú vekto podstatné a zároveň sú tak odlišné. Neprišla som na žiadny detail, ktorý by mi v knižke chýbal. Všetko vystihovala úplne skvele.

Hlavné postavy sú svojské, temperamentné. Každá jedna je svojim spôsobom nešťastná, znudená, nevyrovnaná. Zrazu však každý z nich dostane šancu na úspech a našli to, čo im v živote chýbalo. Knižka opisuje hlavne vzťahy, avšak páčilo sa mi aj to, že tieto rôzne postavy v rôznom veku mali aj rôzne preferencie, zmýšľanie a postupy na presadzovanie svojho. Svet je ozaj malý a aj na takomto milom príklade môžme vidieť posolstvo, že nie je treba ľudí súdiť predtým, ako ich skutočne spoznáme. Pretože to je to, čo nás formuje. To zákulisie našich svetov, o ktoré sa neradi delíme s cudzími ľuďmi.

Mnoho ľudí totálne prepadlo tejto knižke. Je plná humorných situácii, ľahkosti, irónie, ale aj nešťastných osudov, s ktorými môžete súcitiť a psychicky sa snažiť pomôcť a vymyslieť plán na úspech. Dej ubieha veľmi rýchlo, a tak na prílišné fantazírovanie nie je čas, avšak niektoré situácie a správanie sú ozaj na zamyslenie. Knižka je nie len plná strastiplných osudov, ale i povzášajúcich úsmevnýmch chvíľ

Knižka neradí len hlavným hrdinom, snaží sa poradiť nám ako čitateľom. Nebyť naivní, príliš pajední, príliš zaťažení na dodržiavanie určitých pravidiel, ktoré kedykoľvek spadnú,...

Na mňa mala knižka skôr upokojujúci a uspávací vplyv. Čítala som si ju pred spaním a premýšľala som, čo by sa asi tak mohlo stať. Bolo potom o to viac zábavné sledovať ako som sa mýlila, pretože knižka ide úplne iným smerom, ako ste si boli predstvovali. Je plná prekvapení a zvratov. Presne tak, ako je tomu aj v skutočnosti. Takíto jednoducho ľudia sú. Takto nepredvídateľný je ľudský osud.

Za knižočku veľmi pekne ďakujeme vydavateľstvu Motýľ. Objednávajte tu ;)

Veronika