sobota 25. apríla 2020

Jediná žena v miestnosti - Marie Benedict (recenzia)

Príšera, čo sa zakrádala v tieňoch, čo sa skrývala za kvety, dary, šperky a mnohé domy, sa predo mnou náhle zjavila  v plnej podobe. A už sa nikdy neskryje. (s. 114)


Kniha o oslnivo krásnej a ohromujúco múdrej žene, ktorej život nebol jednoduchý.
Hedy Kieslerová bola mladá talentovaná herečka židovského pôvodu. Jej krása ju zachránila pred nacistami a viedla k manželstvu s bohatým a vplyvným rakúskym obchodníkom so zbraňami.
Friedricha Mandla opantala svojou krásou, avšak jej myseľ podcenil. Ako mnohí iní.

Ako jeho manželka si vypočula na bohatých večierkoch o plánoch a problémoch tretej ríše, ktorým rozumela viac, než by ktokoľvek predpokladal.
Friedrich bol však chorobne žiarlivý, a tak sa snažila zosnovať útek a vymaniť sa z jeho moci.

Dostala sa až do Hollywoodu, kde sa z nej stala Hedy Lamarrová, hviezda filmového plátna.
Keďže ju ťažili myšlienky o tom, čo si vypočula na večierkoch, rozhodla sa pomôcť krajine v boji proti nacistom tým, že vytvorí prístroj, ktorý im pomôže... avšak nik ju vtedy nepočúval.

...prijatím inej histórie sa nikdy nezbavím tej prvej. Môj bývalý život bude navždy presakovať do tohto nového sveta ako voda cez škáry v priehrade, ktorú nikdy poriadne neutesnili - až kým sa nepostavím minulosti čelom. (s. 165)


Silný námet robí z tejto knihy veľké lákadlo, pretože čitateľ od nej očakáva silne nabitý príbeh,  príbeh plný emócií, zvratov. To, čo dostane, sa od tejto predstavy líši.

Dej príbehu začína akoby in medias res, keď sa ocitáme v divadle a Hedy dostane kvety od neznámeho nápadníka. Spoločne s ňou zisťujeme, o koho ide.

Ďalej dej klasicky pokračuje tým, že sa dostávame do problematiky vzťahu medzi Hedy a Mandlom, ocitáme sa na začiatku ich vzťahu, ktorý sa pomaly mení na posadnutosť a chorobnú žiarlivosť, ktorá vedie k zákazom a násiliu.

Čitateľ má zároveň prístup k informáciám o jej rodine, priblíži sa k vzťahom, ktoré vládnu medzi matkou a dcérou, otcom a dcérou.

Postupne pokračuje v tom, ako autorka opisuje bujaré večierky, zmeny nálad, podriaďovanie sa, vzdanie sa hereckej kariéry, poslúchanie, len preto, lebo ju Mandl môže zachrániť pred nacistami.

Celou knihou sa nesie moc - moc nad krajinou, moc nad verejnou mienkou, moc nad ženou.

Bola som jednoducho iba ďalšia nesmierne cenná neživá dekorácia, ktorou sa mohol chváliť - symbol jeho bohatstva a šikovnosti. (s. 125)


Jedného dňa sa však rozhodne Hedy ujsť. Čaká ju jeden zmarený útek, ale neskôr sa jej to podarí a ona sa ocitá v Hollywoode, kde si konečne uvedomuje svoju cenu - cenu ľudskej duše, ktorú nemôže nikto riadiť.

V Hollywoode sa rozhodne vytvoriť vynález, ktorý pomôže krajine vo vojne, ale nik ju nepočúva a jej vynález nemá úspech, pretože je vytvorený krásnou známou ženou. Hlavne ženou.

Toto všetko nám ponúka anotácia a iba toto všetko čitateľ dostane.
Ako čitatelia teda nemáme priestor nahliadnuť hlbšie do psychiky postáv, iba do toho, čo ony samy uznajú za vhodné. Výber jednotlivých situácií či historických faktov je akoby pozbieraný z pár dôležitých okamihoch v jej živote, ale to je všetko. Nič hlbšie, nič priebojné.

Vždy som si  myslela, že ocko je úspešný muž, a naozaj ním bol, ale až teraz som pochopila, čo je skutočná moc. Vtipné, ako ju dokáže vyjadriť správanie sa obsluhy v reštaurácii a vytreštené oči ostatných stolovníkov. (s. 34)


V knihe sú dôležitými impulzmi vojna, slepá láska, žiarlivosť, podriaďovanie sa vyššej moci, hľadanie odpovedí a herecká kariéra. Z tohto hľadiska autorka najviac rozvinula tému žiarlivosti a podriaďovania, ale aj to akoby prekĺzla po povrchu.

Jediná žena v miestnosti je knihou, ktorej potenciál sa stratil v momente, keď sa z anotácie dozviete celý príbeh. Aj keby ste chceli nájsť inšpiráciu, tak ju musíte veľmi ťažko hľadať. Síce zabŕda do témy sexuality, podľa ktorej muži nebudú počúvať ženy, a tým pádom nebudú používať vynález, ktorý vymyslela žena.
Silné témy - žiarlivosť, moc, vynálezy, hrdosť - sú v tejto knihe slabo rozvinuté, nezanechávajúc žiadne stopy na duši čitateľa.
Jedinou výhodou tejto knihy je to, že má dobrý štýl písania, čiže ju prečítate rýchlo, a taktiež to, že priblíži život ženy, ktorá sa zaslúžila v dejinách ľudstva o niečo prevratné.

"Oženil som sa so ženou, ktorá nemá len peknú tvár," zašepkal mi Fritz do ucha. "Vzal som si tajnú zbraň." (s. 86)


>Sima<

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu si zakúpite tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára