utorok 22. septembra 2020

O mŕtvych len v dobrom - Peter Pavonič (recenzia)

Mladého spisovateľa Daniela Dárskeho obvinia z vraždy historika Milana Hromnicu, ktorý ho kedysi učil na vysokej škole a ktorý môže za to, že sa nedostal na doktorandské štúdium.

Vedomý si svojej neviny a veľmi slabého alibi, rozhodne sa nájsť vraha pomocou súkromného detektíva, s ktorým sa rozhodne pátrať po dôkazoch a s ktorým sa aj často ocitne v chúlostivých situáciách, ktoré jeho alibi vôbec nevylepšia. Dokonca ho obvinia aj z druhej vraždy...

O mŕtvych len v dobrom je debutová kniha autora Petra Pavoniča, ktorú môžeme považovať v istých smeroch za viac ako vydarenú.

V prvom rade musím veľmi oceniť krátke kapitoly, ktoré nútia čitateľa pokračovať ďalej, autor vie veľmi dobre narábať s napätím. Čo sa miestami krylo s tým, že veľmi často opakoval myšlienky, používal aj veľa stereotypných fráz kriminálnych zápletiek, čo trošku uberalo na originalite, ale zároveň sú to začiatočnícke chyby, ktoré môže autor, ak sa rozhodne pokračovať v písaní, v ďalších knihách eliminovať.

V druhom rade sa zameral na veľmi zaujímavú tému - okultizmus. To, ako ho spracoval a zakomponoval do príbehu, sa dozviete v knihe, čo však musím podotknúť, je fakt, že si dal naozaj záležať na preštudovaní látky. Neviem síce, v akej miere mu môžeme veriť, že všetko to, čo opísal, má reálne základy, ale pôsobilo všetko veľmi dôveryhodne a naozaj znalecky.

V treťom rade určite treba vyzdvihnúť zaujímavú dejovú linku - či už postupy vyšetrovania (vynechajúc klišé vety, neustále opakujúce sa situácie, vyšetrovanie niekedy mohlo upustiť trošku fantázie a zamerať sa na iný spôsob riešenia, pretože autor sa často upieral hlavne na také tie zaužívané postupy, ktoré sú známe už z iných kníh, ale nemôžem mu krivdiť, keďže sa snažil vniesť do deja aj niečo zaujímavé, nové, ozvláštniť ho), rôzne dialógy s podozrivými, načrtnutie problematiky okultizmu, mágie, ba dokonca aj zaujímavo spracovaný záver, alebo aj jemná, nenásilná romantická linka, ktorá do príbehu nezasahovala, ale bola spomenutá akosi na okraj.

Pri téme lásky sa však môžeme pozastaviť, pretože i keď nebola primárna, tak v autorovom debute bola veľmi dôležitá - poukázal však na jej odvrátenú stránku, na lásku, ktorá je odmietnutá. S láskou idú ruka v ruke aj vzťahové komplikácie či rodinné putá.

Celkovo knihu možno hodnotiť ako priemernú, pretože je vidno, že autor sa snaží s jazykom ešte narábať, no tendenciu, že si osvojí vlastný štýl, je vidieť.

Napätie, znalosť tematiky, vzťahy, tajomstvá, rozdiel medzi dobrým a zlým policajtom, ľudské spolunažívanie, zlo a dobro, dobrodružstvo a boj za spravodlivosť robia z tejto publikácie čitateľný kúsok na dlhé večery, ktorý vo vás zanechá dojem, že ste s touto knihou nepremárnili čas, ale dali ste šancu začínajúcemu autorovi, ktorý určite má potenciál písať zaujímavé a napínavé kriminálne príbehy zo slovenského prostredia.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme samotnému autorovi, ktorého môžete sledovať aj na jeho instagrame.