nedeľa 6. septembra 2020

Biela ruža, čierny les - Eoin Dempsey (recenzia)

Máte radi vojnové príbehy, ktoré sú inšpirované skutočnosťou? Čiže viac-menej fikcia?

Úprimne sa priznám, ale tieto knihy nikdy vo mne nejakým spôsobom nerezonovali. Vždy som skôr siahla po skutočných príbehoch, ktoré sa reálne stali, ktoré neboli nejako pozmenené, vymenené, domyslené. Pri tejto knihe som však zmenila názor.

Biela ruža, čierny les je príbeh Franky, ktorá sa utiahla na samotu do lesa. Po nie veľmi prijateľnej minulosti, nesúhlase s režimom, tvárou tvár brutalite, ktorej musela čeliť, už prestáva veriť v lepšiu budúcnosť. 

Všetko sa však zmení, keď jedného dňa objaví letca v uniforme Luftwaffe, ktorý je zranený, v bezvedomí a má zlomené nohy. Jej česť a úcta k svojmu povolaniu zdravotnej sestry ho tam nedokážu nechať, i keď je proti režimu, stále si dokáže v sebe zachovať ľudskosť. 

Nie všetko je tak, ako sa zdá, a ani tento zranený človek nie je tým, za koho sa vydáva. Z nedôvery sa neskôr vyvinie nevyhnutné spojenectvo, ktoré však môže, ale aj nemusí, skončiť v rukách gestapa. 

Jeho meno nevyslovila nahlas už celé mesiace. Zakázala si to. Chcela zabudnúť, ignorovať  minulosť, aby necítila tú strašnú bolesť. Lenže teraz ho potrebovala, musela opäť cítiť lásku. (s. 18)


Franka aj muž, ktorý je na ňu odkázaný, čelia nielen hrozbe zvonku, ale zároveň nedôvera prevláda aj v ich krehkom vzťahu, ktorý sa bude postupne dejom vyvíjať. 

Ako každá vojnová kniha, aj táto v sebe skrýva dejinné udalosti, hrôzostrašné opisy mŕtvol, ľudí, ktorí sú vypočúvaní. Nad hlavnými hrdinami tohto príbehu sa neustále znáša oblak strachu, ktorý si aj čitatelia značne uvedomujú.

I keď je kniha viac-menej fikciou, značne domyslenou, no vytvára výborný celok, pri ktorom sa budete báť, dúfať, hľadať odpovede, skrývať sa, ba dokonca sa ocitnete zoči-voči smrti či krvilačnému zachádzaniu. Smrť akoby nabrala iný rozmer a to, čo bolo počas celých kapitol iba v náznakoch, vás na konci pohltí a možno aj trochu rozplače.

Oceňujem uveriteľnosť, opisy, psychológiu postáv, pocity, ktoré kniha v čitateľovi vyvolá, odvahu, nádej, nahliadnutie do iných problematík vojny, ktoré síce neviete s istotou povedať, či sú pravdivé, ak po nich nepátrate, ale prídu vám až desivo reálne. 

Pre mňa rozhodne jedna z tých kníh, ktorej skutočnosť by som bez mihnutia oka uverila. Smrť blízkych, smrť nevinných, vražda či sebaobrana, násilie, tajomstvá a aj istá dávka lásky - v krásnych i zúfalých i hrozných podobách. 

Prešli okolo starších manželov, ktorí sedeli na lavičke a so spokojným výrazom na zvráskavených tvárach sledovali  západ slnka.

"Myslíš si, že o päťdesiat rokov tu budeme aj my takto sedieť?" spýtala sa Franka žartovným tónom, ale za tými slovami sa skrývala otázka plná obáv.

"Samozrejme," odpovedal. "Neviem si predstaviť, že by som tu sedel s niekým iným." (s. 124 - 125)


>Sima<

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme bux.sk Knihu si kúpite aj na ich stránke.

2 komentáre:

  1. Dr Adeleke je africký vúdú kňaz a mocný kúzelník lásky. S veľkou úctou a cťou skutočný čarodejník čarovania Dr. Adeleke, ktorý priviedol späť moju priateľku po boji, ktorý som s ňou mal. Videl som rôzne svedectvá o tom, ako Dr. Adeleke pomôcť toľkým ľuďom získať späť svojich partnerov. Kontaktujem doktora Adelekeho kvôli milostnému kúzlu a ubezpečil ma, že dostanem svojho partnera späť do 24 hodín, kedy boli kúzla vrhnuté. Len čo povedal, moja žena sa vrátila a prosila o odpustenie. všetko ďakujem skvelému človeku Dr. Adeleke, takže moja rada je pre vás všetkých, ktorí majú rovnaký problém, kontaktovať ho prostredníctvom EMAILU: aoba5019@gmail.com
    Whats-App: +27740386124

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ahojte všetci, volám sa Buma zo Spojených štátov. Život bol bezfarebný predtým, ako mi doktorka Adeleke Obaová pomohla kúzlom lásky, aby som sa znovu stretla s otcom mojich detí. Moja vôľa žiť a užívať si život je späť teraz, keď je moja rodina zachránená. Už nikdy sa nebudem cítiť osamelý. Ďakujem Dr Adeleke Oba, že ste mi priviedli môjho manžela späť. Každému, kto má problémy v manželstve alebo vzťahu, vám dnes odporúčam doktorku Adeleke Oba. Viem, že dokáže vyriešiť váš problém, pretože som živým svedkom jeho skvelej práce. Obráťte sa na Dr. Adeleke Oba, ktorý aj tak vyrieši váš problém. E -mail: aoba5019@gmail.com Volať/Whatsapp číslo: +27740386124

    OdpovedaťOdstrániť