streda 28. októbra 2020

Umenie vojny - Sun-´C // recenzia

Kiežby sme tak vedeli nazerať druhým do hláv, však? Niekedy by sa nám to skutočne hodilo. Aj keď to všk nie je možné, niektoré osobnosti nám dovolili nazrieť im do myšlienok, prehrabať sa v nich. Mnohí sa so svojími myšlienkami radi podelia. Obzvlásť, keď sa rozprávame o radách, ako sa vyhnúť konfliktom. Kto by predsa nechcel život bez konfliktov a nedorozumení, plný výhier bez strát?
Umenie vojny je presným odrazom sitácie, rozvíjajúcich skutočností staroveku, ako aj nálady a osobnosti samotného nikdajšieho generála, ktorý v zbierke radí, ako zvíťaziť. Myslím, že v mnohom sa dá knižka krásne odzrkadliť aj na dnešku, aj keď vonku nezúria tak rozsiahle bitky ako kedysi. A to nie len v managemente alebo v obchode.

Majster Sun-´c, je jedným z najznámejších osobností v dejinách medzinárodných vzťahov a diplomacie. Svojim čitateľom, následovníkom radí, ako úspešne a s čo najmenšími stratami vyhrať vojnu. Dielo je rodelené do trinástich kapitol, každá sa viaže k inej časti stratégie vojny. Od príprav, cez úvahy generála, až po posledné útoky. Opisuje samotnú stratégiu vojenskej povinnosti a oddannosti. Na nič nezabúda, venuje sa celému procesu boja vrátane príprav, radí budúcim generálom, ako si správne usporiadať myšlienky, ako premýšľať a čomu sa vyvarovať. Aj v zjednodušenom jazyku je možné si z knihy odniesť veľa.

Písaná je veľmi jednoduchým štýlom, nakoľko to bolo zámerom tohto vydania, ktoré sa odpichlo od anglického prelkadu z roku 1910, ale pri takto starom diele sa niet čomu čudovať, veď kto by to bol čítal v komplikovanosti čínskeho slova? Takto preložená a štrukturovaná, sa knižka číta veľmi rýchlo, apsoň sa máme kedy pozamýšľať.

Sun-´c kladie dôraz na dômyseľnú výhru. Na hre ako okabátiť nepriateľa, ako ho zmiasť a pripraviť o čo najviac mužov, za straty čo najmenej vlastných vojakov. Vytvára zoznam aspektov, na ktoré netreba zabudnúť pri boji a sprevádza nás prepracovanou stratégiou šikovnosti a rozumu. Aj napriek tomu, že sa knižka venuje najmä vojenským aspektom života generála a teoretika Sun-´c-a, tvrd zároveň, že najlepšie je vyhrať bez vojny. Sústredí sa hlavne na duševné naladenie a prebudenie správneho premýšľacieho mechanizmu. Nájdenie pravého rozumu.

Predvídať, manipulovať a uskočiť v tej správnej chvíli.

Za knižočku ďakujeme AlbatrosMedia. Objednávajte tu a začítajte sa ;)