nedeľa 16. apríla 2017

Mŕtve dievča neklame - Jay Asher (Recenzia)

ThirteenReasonsWhy

Ako by ste sa asi cítili, keby ste si pri príchode domov zo školy, alebo dokonca z práce, našli pred dverami škatuľu od topánok? Poviete si, ,,podivné,", nie? Čo by ste povedali na to, keby ste si v takejto škatuľke našli trinásť príbehov nahraných na kazetových páskach?? Stále by to bolo podivné, však? Započúvali by ste sa. Zistili ste, že ste vpadli do hlbokej diery, šplháte sa von, ale jediným rebríkom do sveta, ktorý už nikdy nebude tým istým sú len tie nahrávky. Tak počúvate a je len na vás, či uveríte...

,,Hej! To znie ako vtip. Prečo by mŕtve dievča niekoho vodilo za nos? Odpoveď: Lebo za ruku už nemôže."

Čítala som už niekoľko kníh s vedomím, že o nich napíšem sem, no táto kniha ma prinútila brať to vážnejšie ako kedykoľvek predtým. Dokonca som si robila poznámky!! No nie je to bláznivé?? :D Pri tejto knihe som mala pocit, že odo mňa niečo chce, že potrebuje, aby som bola pozorná. Nemohla som sa zmieriť s tým,. že by mi niečo ušlo.

Začiatok knihy vás šupne rovno za to všetko. Viete, ako Clay naložil s kazetami, ale neviete, čo sú to vlastne za kazety a prečo urobil to, čo urobil. Sú to jednoducho len kazety. Zatiaľ. Od začiatku som bola súčasťou niečoho, čo sa zdalo byť veľkým. Zhltlo ma to už na začiatku a ja som  nechcela opustiť tieto stránky, taktiež už neexistovala cesta späť. Ani neskoro v noci. Začína to vlastne koncom? Už od prvej stránky som bola vo vytržení. Chcela vedieť viac a priala som si mať superschopnosti, pretože som túžila poznať odpovede na všetky moje otázky. Čo? Prečo? Ako?...

,,Krok za krokom. Takto sa dostaneme až k jadru veci. Jeden krok za druhým."

Pri ,,počúvaní" kaziet od Hannah sa dozvedáte aj o tom, čo sa deje s Clayom. Mala som pocit, že sa cítim rovnako bezmocne ako on. Mohla som sa smiať, mohla som plakať, mohla som sa báť kedykoľvek robil Clay to isté. No na niečo také som pri čítaní nemala čas, pretože som musela vedieť, čo bude nasledovať. Claya som si obľúbila. Tieto stránky vám neustále vháňajú do hláv otázky. A pokiaľ chcete poznať odpovede, musíte ísť ďalej.

Najmä zo začiatku som mala strašné nervy na Claya, pretože pásku v kuse zastavoval. Ale rozumela som. Bol rozrušený. No nie je kniha práve o tom?? Aby vo vás vzbudzovala všetky emócie?? Nie len tie pozitívne?? Neviem si predstaviť, ako by som reagovala ja na jeho mieste. Clay bol však slušák a z Hanninho ,,rozprávania" musel byť aj poriadny fešák. Preto ma pobavila scéna s walkmanom. Chudák, ako sa asi musel cítiť?? :"D
Bolo mi ho však ľúto. Naozaj mu na Hannah záležalo a chcel jej pomôcť. Ako tak počúval jej slová, jeho vnútro kričalo, on sám kričal. No Hannah ho už nepočula. Bolo príliš neskoro a on si prial vrátiť čas. Chcel, aby mu Hannah dovolila pomôcť jej. Viac ako polovicu príbehov čakal na svoje meno. Prial si, aby všetko zlé, čo by ju mohlo ovplyvniť nikdy nebol spravil a dúfal, že v skutočnosti na kazetu ani nepatrí. Bol zmätený a sršala z neho zúfalosť. Bola by Hannah ešte žila, keby jej vtedy pomohol?

,,Nezodpovedané otázky? Odpovedal by som ti na každú jednu, Hannah. Lenže ty si sa nikdy nespýtala."

Hannah nám postupne predkladá svojich 13 dôvod, prečo pre ňu život viac nemal zmysel. Prinútili by mňa takéto situácie, aby som si siahla na život? Neviem. Ale každou stránkou sa ešte viac vnárate do hlavy niekoho, kto tak urobil. Pri každej stránke som dúfala, že Hannah vyskočí spoza rohu a všetkým sa vysmeje. Urobí z toho žart a všetkým sa tak pomstí. Podľa mňa bola ešte príliš mladá, aby si mohla povedať, že život viac nemá zmysel. Ani mu poriadne nedala šancu.

Kniha je plná napätia, záhadných okolností a všetky príbehy vašu hlavu nútili pracovať na plné obrátky. Akýkoľvek koniec ste si predstavovali, nestalo sa to tak. Nikdy neviete ako a kedy sa príbeh skončí.

Dovoľte mi pre porovnanie siahnuť po hocakej greenovke. Keď čítam Greena, môžem si domyslieť, ako asi charakter hlavnej postavy ovplyvní jej konanie. Pri Clayovi som však mala pocit, že nie každý chalan musí všetko brať zjednodušene, že nie každý chalan nerozumie dievčenským veciam a opovrhuje nimi, že nie každý chalan sa snaží len sa chovať ako frajer, a to za každú cenu. Táto chlapčenská postava ma dostala.
Nebola som ešte ani na poslednej stránke a už som si MDN chcela prečítať zas a znova. Mala som pocit, že som súčasťou. Zatváram knihu, ani nie na konci. ,,Čo budem robiť, keď sa príbeh skončí? Spomaľ, Rony, lebo sa zblázniš!! Ako sa po poslednej stránke budem dívať na svet? Zmení sa niečo? Musím pribrzdiť." Toto som si hovorila. No chcete vedieť, ako ma táto kniha zmenila?? Viem, že nech sa stane čokoľvek, každý máme svoje zlé dni, nikdy nebudem myslieť na to, že by som na tomto svete už nechcela byť.

Bála som sa konca. A koniec? Ten akoby ani nebol koncom, ale hneď ďalším, novým začiatkom.

Viete, kto sa stal producentom/producentkou seriálovej verzie MDN??
Herečka a speváčka Selena Gomez tiež čítala túto knihu a chcela, aby sa tento príbeh dostal do všetkých kútov sveta, a tak sa zhostila úlohy producentky a tadaaaaa, môžete si pozrieť aj seriál ;) Selena si dokonca nechala spraviť tetovanie, ktoré má symbolizovať to, že ľudia každodenne bojujú o prežitie vo svojej vlastnej hlave. A nie je jeidná s takýmto tetovaním.

Hrou so slovami by som túto knihu mohla označiť ako: Mŕtve dievča neSklame. Aj s tým pesimistickým pohľadom na svet. Moje očakávania sa naplnili. Bola som spokojná. A čo vy? ;)

Za výtlačok ďakujem vydavateľstvu
SLOVART