utorok 1. mája 2018

Jeden z nás: Príbeh o Nórsku - Asne Seierstad (recenzia)

Anders Behring Breivik.
Hovorí vám niečo jeho meno? Ak nie, tak si stačí pozrieť jeho fotku a hneď budete vedieť.
Bombový útok v Osle v roku 2011 a vražda 69 mladých chlapcov a dievčat. A kvôli čomu? Kvôli psychickej chorobe, alebo ho viedlo za týmto hrozným činom niečo iné?

Vydavateľstvo Absynt vydáva knihy, pri ktorých doslova hltáte písmenká. Pri tejto knihe to nebolo inak.
Od Asne som už čítala pred nedávnom knihu Dve sestry, takže som vedela, čo čakať. Autorka opisuje udalosti chronologicky, s cieľom pôsobiť na city, ale pritom nikomu neublížiť.

"Nebola som dosť zrelá. Nebola som zrelá na svoju úlohu."
"Na akú úlohu?"
"Byť matkou."


Od začiatku sa začítate do príbehu, v ktorom sa spomína Andersove detstvo. Nie až tak dobre fungujúca rodina, nie až tak ukážkové detstvo, ktoré bolo spojené s rôznymi situáciami, ktoré formovali jeho charakter. Od hrania hier až po politiku, či aj vandalstvo v podobe graffitov.

Anders sa už od začiatku zaujímal o život. Prekypoval v ňom záujem skúšať a objavovať nové veci. Napriek tomu, že ho viacerí považujú za psychicky chorého človeka, tak je dosť inteligentný, aj keď sa to na prvý pohľad nemusí tak zdať.


Sto hlasov naňho v hlave kričalo: Nerob to, nerob to, nerob to!


Zo začiatku som nepociťovala žiadnu účasť na jeho živote, pretože to bol život klasického tínedžera, ktorý sa zaujímal o veci, o ktoré sa bežní mladí ľudia zaujímajú. Potom prešiel ku politike, Slobodomurárskym lóžiam a následne k virtuálnej realite. Dá sa povedať, že jeho život bol veľmi premenlivý. Raz sa mu darilo, potom zas nie.

Autorka pri popisovaní ekonomiky, politiky, islamizácie, histórie ma dokázala držať v napätí a vytvoriť u mňa záujem, aj keď sa v tým veciach vôbec neorientujem a nezaujímajú ma. Časom som mala pocit, že Nórsko nie je taká dokonalá krajina, pod akou som si ju predstavovala. Má svoje "muchy", nie vždy sa správa racionálne a živí v sebe nenávisť.

Sedemnásť rokov nie je dlhý život, pomyslela si tá, ktorá ešte žila.


Keď sa dostanete už k spomínaným útokom, tak to, čo cítite je neprávosť, nechápavosť a zimomriavky na tele a taký prázdny pocit v duši, že by ste chceli pomôcť, aj keď viete, že sa to už nedá. Pri jednotlivých príbehoch sa vám budú tlačiť slzy do očí, ale budete aj krútiť hlavou nad činmi niektorých ľudí. Nebudete chápať tú nečinnosť polície, chaos v orientácii a celkovo ten sled nezmyselných udalostí, ktoré mali za príčinu smrť toľkých mladých ľudí.

Ťažko sa píše o tejto knihe, pretože vo mne vyvolala zmes beznádeje, zimomriavok, smútku a duševného prázdna. Silný príbeh , ktorý sa naozaj stal, ktorý je stále živý v srdciach a mysliach ľudí, ktorí prišli o svojich najbližších. Ponúka vám nielen náhľad do súkromia masového vraha, ale aj do súkromia obetí - rodín obetí. Ukáže vám rôzne ľudské postoje, myšlienky a taktiež, že násilím sa nič nevyrieši. Násilie plodí iba ďalšie násilie a nie je dobré v sebe živiť nenávisť, pretože všetci sme si rovní.

"....pre niekoho v mojou inteligenciou by bolo mrhaním potenciálu, ak by som zabil iba jedného človeka."


>Sima<

Za knihu ďakujeme kníhkupectvu PreŠkoly.sk Knihu si zakúpite tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára