štvrtok 6. júna 2019

Prečo si ma tu nechal? - Clare Mackintosh (recenzia)

Nechal ma tu, lebo som ho neochránila a nikdy si to neodpustím. (s. 50)


Kniha Prečo si ma tu nechal? si získala čitateľov hlavne preto, že obsahuje viacero zvratov a autorka nám tým pádom ponúka skvelý prepracovaný triler/psychologický román, ktorý nás nenechá chladnými.

Jenna Grayová prežila to, čo by nechcel prežiť nikto. V jedno daždivé popoludnie sa malý chlapček vytrhne mame z ruky a uteká na cestu... Vtom však príde náraz a už nič nebude také, ako predtým.
Vodič z miesta nehody ušiel a Jennu táto tragédia zničí. Aby vôbec prežila, presťahuje sa do vzdialeného kúta Walesu a v prostej chalupe sa snaží nielen zabudnúť, ale so všetkým sa vyrovnať.

Cítim, že šaliem, a nedokážem pred šialenstvom uniknúť bez ohľadu na to, koľko kilometrov prejdem. (s. 255)


Zároveň nám kniha ponúka aj prácu vyšetrovateľov, ktorí sa nezastavia, kým nezískajú dôkazy, ďalšie stopy, a keď ich dostanú, tak sa nevzdajú a hľadajú za nimi niečo viac.

Kniha Prečo si ma tu nechal? začína jednou veľkou tragédiou a končí ešte väčšou. Zo začiatku máte pocit, že všetko potrebné už viete a celá kniha bude len o hľadaní šoféra, ktorý zapríčinil smrť malého chlapčeka.
Síce začiatok knihy (resp. približne 1/4 knihy) je zdĺhavá a nič sa v nej prakticky nedeje, vrámci deja je veľmi dôležitá a detailne opisuje život nielen Jenny, ale aj život vyšetrovateľov.

Život vyšetrovateľov mi však prišiel trošku navyše, akoby len také zbytočne zaplnené miesta, ktorým autorka chcela vdýchnuť život, urobiť z nich ľudí z mäsa a kostí, ktorí majú svoje problémy, no v deji nemali nejaký extra význam a skôr ho spomaľovali, než zrýchľovali.

Tak som ťa ľúbil, až som sa toho bál; neuvedomoval som si, že je možné milovať druhého tak, že človek je schopný všetkého, aby si ho udržal. (s. 310-311)


V knihe sa nám striedajú viaceré pohľady a až po polovici knihy zistíte, že všetko je úplne inak, ako ste doposiaľ tušili. Už to nielen len cieľ odhaliť vraha malého chlapčeka, ale postupne sa všetko zamotáva a autorka nám postupne odhaľuje nielen celkový dej, ale aj charakter postáv.

Každá postava je vo svojej podstate zaujímavá, no jej celkový obraz si vytvoríte až na konci. Autorka nám čitateľom neponúka hneď a zaraz celú charakteristiku postavy, ale väčšinou ju ukrýva do činov, ktoré sa postupne dejom kryštalizujú.

Dej začína zrýchľovať a spomaľovať, akoby sa autorka snažila čitateľa pripraviť na ďalšie zvraty, ktoré mu vyrazia dych. Nielenže spája ohavnú vraždu nebezpečnou jazdou, ale zároveň zabŕda aj do iných problémoch, ktoré dej dopĺňajú a vytvárajú štruktúru, ktorá je prepojená tenkými nitkami a je až veľmi detailne spracovaná.

Doteraz som si myslela, že mal ideálny život, že je vtipný, komunikatívny a príjemný - inú tvár mi neukazoval. Ale duchovia, s ktorými bojuje, sú rovnako skutoční ako tí moji. Po prvý raz som s niekým, kto ma potrebuje rovnako ako ja jeho. (s. 168)


V knihe sa teda čitateľ stretne aj s rôznymi postavami, psychickými problémami, násilím (psychickým či fyzickým), strachom, plačom, problémami v rodine, láskou (rôzne podoby lásky), nádejou a zúrivosťou. Všetky tieto vlastnosti či city, pocity "roztrúsi" po rôznych postavách a každá má tým pádom dôležité miesto v celom jej systéme.

I napriek tomu, že sú tam pasáže, ktoré mierne spomaľujú dej, tak si autorka dokáže udržať vašu pozornosť, vniesť do vás pochybností, vytvoriť napätie a príbeh, ktorý by ste vôbec nečakali.

Ocitnete sa v "preľudnenom" svete, ale aj na kraji spoločnosti, kde zavíta málokedy niekto dôležitý. Sledujete rôzne prostredie, ktoré vám pomáha lepšie sa orientovať a zároveň aj dotvára postavy a ich správanie.

Kniha je teda súzvukom rôznych prostredí, rôznych charakterov a rôznych životných osudov (hlavne tých menej šťastných). Zaoberá sa vraždou, násilím, šikanou, stratenie záujmu o blízkeho (odcudzenie), ale zároveň tieto osudy nemieša, ale priraďuje ich ku konkrétnym osobám. I keď vražda a násilie nemá od seba ďaleko...

Odhalí, čo všetko sú schopní ľudia spraviť, keď milujú až príliš...
A kde je schopný zájsť vyšetrovateľ, aby odhalil pravdu a vyriešil prípad, ktorý zapĺňal stránky novín...
Veď predsa celá táto kniha je plná otázok, rovnako ako aj jej názov. Stačí si len prečítať odpovede...

Postupne, bez toho, aby som si to všimla, môj žiaľ zmenil tvar, z drsnej, ostrej bolesti, ktorá sa nedala utíšiť, sa zmenil na tupú, oblú bolesť, ktorú dokážem zatisnúť do zákutí mysle. Zistila som, že keď jej tam dám pokoj, som schopná predstierať, že je všetko v poriadku. Že som nikdy nemala iný život. (s. 125)


>Sima<

Za  poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme Albatros Media. Knihu zakúpite tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára