štvrtok 21. novembra 2019

Ilustrovaný atlas najrokošnejších mláďat - Maja Sastromová // recenzia

Ako by ste dokázali opísať knižky, ktoré vás zaujmú na prvý pohľad hneď odo dverí kníhkupectva? Výrazne jednofarebné obálky? S postavami? So zvieratkami? Farebné? Preplácané motívmi? Čierne a elegantné? Biele s výrazným prvkom?

A ako to je u detí? Páči sa im každá knižka? Asi nie. Lákajú ich len tie farebné a ,,rozkošné".  Hravé. Málo textu. Samý obrázok.

Môžem vás ubezpečiť, že nech sú vaše preferencie akékoľvek, túto knižku si jednoznačne všimnete. Ako dospelí, tak aj deti. Príjemne vyzerajúcou obálkou na vás kričí ku vchodu a prosí si vašu pozornosť. Hneď na prvý pohľad vás rozcíti milou ilustráciou a originálnym názvom. Veď kto už by nebol zvedvavý na tie najroztomilejšie zvieratká na svete?

Táto knižka nie je hravá len navonok, je veselá aj vo vnútri. Nájdete v nej rôznorodý obsah. Autorka sa zamerala len na zvieratká, ktoré má sama rada, ale ukazuje nám svet aj ako celok. Celú rozkošnú zvieraciu ríšu. Nemusíte súhlasiť s rozkošnosťou z týchto stránok an sto tisíc percent. Aj jej čiernobiele stránky môžu byť tajomné a zaujímavé. Chytľavé a plné prekvapení. Nikdy nevite, čo na nás vyskočí pri pretočení stránky.

Knižka predstavuje hravú formu encyklopédie. Nie je zbytočne tučná ani zbytočne nudná. Prináša nám len tie najzaujímavejšie informácie o rôznych mláďatkách a ich zvieracích rodičoch. Zaujmú deti aj dospelých. Čo je ťažšie pri čítaní s deťmi, presvedčiť ich, že knižka nie je omaľovánka. Radšej skryte pastelky. Na čítanie pre malých prvákov ešte nie je. Písmenká nie sú pre nich ľahko čitaetľné. Sú trošku kostrbatejšie. Aj keď to na jednej strane pridáva autentickosť nakresleným obrázkom, tým najmenším budete musieť ešte čítať vy.

Aj napriek tomu, že sa knižka číta rýchlo, nie je ,,narýchlo zbúchaná" ani nepremyslená. Viem, že možno to vyzerá ako opak, pretože knižka na prvý pohľad vyzerá, akoby vyšla z rúk škôlkara, no chete vidieť moje umelecké kresby? Nie, nechcete. Nie je jednoduché kresliť dôsledne, ale jednoducho. Autorka myslela na všetko a prináša nám obsah v tej najchytľavejšej forme. Avšak nenechajte sa zmýliť hneď na začiatku. Knižka nie je primitívna. Informácie o zvieratkách nie sú jednoduché na zber ani na prevedenie, avšak autorke sa podarilo predostrieť nám ich v jednodušenom zmysle, profesionálne a pochopiteľne. Knižka je napísaná autorkiným prifarbeným štýlom, a tak v nej častokrát nachádzame jej osobnité vnemy, komentáre a myšlienky. Tak ako ona sama chápe tento svet. Knižka je vtipná a navodzuje krásnu, milú a pohodovú rodinnú atmosféru.

Knižka je zábvná, vzdeláva a zaručene v nej nájdete nemálo informácii, o ktorých ste doteraz nemali ani potuchy. Nie sú to len zhluky encyklopedických zaujímavostí, táto knižka tvorí príbehy. Rovnako je špecifická svojimi originálnymi ilustráciami. Jednoduché, krásne a výstižné. Nič viac im netreba. Ak sa v texte nachádzajú nejaké príliš ťažké slová na pochopanie, autorka ich prakticky vysvetľuje, aby každý mohol chápať, o čom hovorí. Pripomína nám, aký krásny je svet a živočíchy v ňom.

Začítajte sa aj do ostatných Ilustrovaných atlasov.

Za knižočku ďakujeme AlbatrosMedia. Objednávajte tu. Táto vám nesmie chýbať ;)

- Veronika -