štvrtok 12. marca 2020

Krvavec - Crystal Smith // recenzia

Ďalšia skvelá fantasy, ktorá ma dokázala schmatnúť na celý deň a nedovolila mi ani sa poriadne nadýchnuť medzi kapitolami.

,,Nemusí veriť... Mágia existuje bez ohľadu na to, či v ňu verí alebo nie."

Chápem, že knižka nebola super-dych-vyrážajúca, no pri čítaní bola mojou jednotkou. Avšak zistila som, ako veľmi vie pomôcť také načasovanie pri čítaní. Mne táto knižka padla neskutočne vhod. Do obdobia, kedy som sa brodila novými učebnicami do školy a bojovala som s otrasným počasím. Zhltla som ju za pol dňa, tú druhú polovičku som ako cez správny víkend prespala :D

Táto knižka bola pre mňa totálne návyková. Nevedela som ju odložiť. Len som otáčala jednu stránku za druhou. Už si ani nepsomínam, kedy naposledy ma knižka natoľko pohltila, aby som pri nej strávila celý ten čas vkuse bez prestávky.

Príbeh je postavený do úžasnej krajiny, v ktorej vládne mágia. Rozdeľuje tamojší svet na kráľovstvá, ktoré sa k tejto abstraktnej moci stavajú rôznymi spôsobmi. Kráľovstvo nad kráľovstvo. Autorka vymyslela nádherný a nebezpečný svet, ktorý je silný a zároveň krehký. Ukazuje nám, čo je dôležité. Chrániť svoju krajinu a premýšľať nad svojimi činmi. Knižka ani zďaleka nie je plná prešťastnených a predvídateľných scén. Všetko sa deje nečakane a srdcervúco.

,,Môžu si pokojne myslieť, že som čudná, ale nikdy nedopustím, aby si pomysleli, že sa za to hanbím."

Knižka má napísaný a chytľavý dej hneď od začiatku. Na pomalé a nudné intrá môžete zabudnúť, táto knižka má úplne iný rozmer. Je dynamická od začiatku až po koniec. Je plná nepredstaviteľných zvratov a situácia sa vyvíja neočakávanejšie než neočakávane. Začína sa v úplnom chaose a v spleti hnevu a odporu, priamo pod šibenicou. Šialené a hrôzostrašné miesto.

Postavy sú dokonalé. Priateľské, srdečné, ale vedia si presadiť svoj názor, vedia prejaviť emócie, vedia udrieť a spolupracovať. Skvele premýšľajú a majú zmysel pre spravodlivosť. Teda, aspoň tie najpodstatnejšie postavy. Samozrejme, v knižke nájdeme dobrú ako aj tú zlú stranu. Dohodnuté svatby väčšinou bývajú v knižkách dosť nudným elementom. Tu na to však zabudnite, pretože ženích s nevestou sa vám budú skutočne páčiť. Všetky páriky v knižke sa vám budú nesmierne páčiť. Každá postava má svoju špecifickú povahu, nenájdete tam žiadnych dvojníkov ani napodobeniny z iných príbehov. Princ je ukríknutý, no odhodlaný a má verné srdce, princezná je trochu bojazlivá a disponuje nedostatočnou informovanosťou, ale víťazí u nej cit pre spravodlivosť a jej poslanie kráľovnej u nej vždy vyvrie na povrch pred všetko ostatné, kamoš je odvážny priateľ a strážca, kráľovná je, jednoducho kráľovná, vznešená a správna. Knižka opisuje rodinu ako jeden z dôležitých elementov prežitia. Nádej a lásku.

Okolnosti, ktoré utvárajú tento príbeh, rovnako ako aj kľúčové elementy, napríklad samotný krvavec alebo mágia, či kúzla, dotvárajú dokonalý a jednoznačne originálny svet, ktorý nie je jednoduché podmaniť si, ani ho ochrániť. Od hlavných hrdinov sa vyžaduje viac než len odvaha a v knižke nájdete skutočne viac ako len city a povinnosť.

,,Ak budeš opatrná, môžeš ju po kúskoch rozobrať a zvoliť si, ktorým smerom potečie voda, no ak si nedáš pozor, zosype sa ti na hlavu."

Pri tejto knižke som konečne zistila, prečo tak obrovsky zbožňujem tento žáner a nedám naň dopustiť. Mala som chuť na skutočný príbeh a dostala sa priamo do dejiska vojny a bojov o moc a zrady, lásky, tajomstiev, povinnosti a obety. Pochybujem o tom, že som v poslednom čase čítala niečo strhujúcejšie ako bol práve Krvavec. Naozaj som si čítanie tejto knižky užila ako nikdy a už teraz sa neviem dočkať pokračovania.

Obálka prezrádza len stotinu z toho, čo knižka naozaj odkrýva. Je to supernova pocitov a musím sa priznať, že som potrebovala aj nejakú tú ,,vreckovečku", pretože príbeh ma skutočne dostal. Nebol umelo prikrášlený, je napísaný reálne a je skvele premyslený. No a to najlepšie prichádza práve, keď to nečakáte. Ohňostroj po-prečítaní pocitov neustále pretvráva a neviem sa dočkať, čo príde ďalej.

Za knižočku nesmierne ďakujeme vydavateľstvu AlbatrosMedia. Knižku nájdete tu.