štvrtok 21. mája 2020

Cari Mora - Thomas Harris // recenzia

Nemyslím si, že autora Mlčania jahniat, či jeho štýl, by som mala nejako špeciálne predstavovať. Jeho rukopis je zapamätateľný a chytľavý. Ja som po tejto knižke siahla zo zvedavosti a aby som trošku odbočila od mojej čitateľskej rutiny. A bola to teda ozaj veľká výzva:D

Cari Mora je mladým dievčaťom, ktoré si preskákalo ťažkým utečeneckým osudom a skončila ako domovníčka vily po Pablovi Escobarovi. Jej neistá budúcnosť a sny dodávajú knižke nádej a reálnosť. Knižka sa nesie v duchu jej príbehu a to bola pre mňa tá najzaujímavejšia línia.

Zaujímavé bolo aj prostredie, v ktorom sa príbeh odohrával. Nebezpečné Miami. Vily. Jachty. Peniaze. Zločin. Tajomstvá. Značne nepredstaviteľný svet, ale priblížený z tej brutálnejšej strany.

Táto knižka má neskutočne nízke hodnotenia kdekoľvek sa na ňu pozriete. Z môjho pohľadu to nebola zas až taká katastrofa, pretože som dostala niečo nové a ani na moment som sa nenudila, nedokázala som nič predvídať. Avšak viem si predstaviť, že mnohí čitatelia, ktorí podľa predchádzajúcich Harrisových knižiek očakávali niečo, čo bolo v tejto knižke na úplne inej úrovni, ako boli zvyknutí. To ma v prvom rade zamrzelo a bála som sa, či vôbec knižku mám čítať, keď to má byť také ,,strašné". Ale záleží na tom, čo každý čítame a čo považujeme za dôležité. Ja knižku, našťastie, nemám s čím porovnať, a tak ju nehodnotím tak negatívne.

Jazyk knižky bol neskutočne ostrý a najmä myšlienky Hansa-Petra boli slizské, škaredé a nechutné. Táto postava  bola arogantná a nesympatická, ale presne taká mala byť. Skoro všetky mužské postavy v knižke mysleli len na bohatstvo a ženy a ich pohľad bol pre mňa ako pre dievča neskutočne nepríjemné a hlavne zo začiatku som bola vystrašená (Čo som si to vybrala?), kým som si nezačala uvedomovovať, že to nezmením a že to tak naozaj je. Že možno takéto myšlienky nie sú vymyslené a začala som byť vďačná za to, že v realite sa myšlienky čítať nedajú.

Nebudem sa však Petra zastávať, pretože hneď na začiatku dal jasne najavo, čomu sa venuje, čo ho baví a napĺňa. V tom momente v mojich očiach klesol na dno sympatii. Obchod so ženami a ešte ďalšie ešte hororovejšia aktivity, ktoré ani radšej nechcem prezrádzať, bol vykreslený dosť v brutálnom svetle. Peter to však vnímal ako super normálnu vec, a to na tom bolo to najstrašidelnejšie. Keď som sa však odhodlala čítať ďalej, jednoducho treba tie úchylnosti priveľmi neriešiť a už vôbec sa pri nich nepozastavovať.

Aj napriek tomu, že miestami sa dá v knižke ľahko stratiť, bola svižná, rýchla a dynamická a čítala sa fajn. Aj napriek rezonujúcim častiam. V takých prípadoch som skôr chcela mať tieto slová za sebou, preto sa čítala eštš rýchlejšie. Nie je to však knižka na rýchly oddych, pretože sa v jednom čase deje strašne veľa situácii, prichádza strašne veľa postáv a čitateľ musí vydržať v strehu. Postavy len prichádzali a prichádzali a v menách sa začínali poriadne chaosiť. Stalo sa mi, že niektoré stránky som čítala aj viackrát.

Napínavosť knižke nechýba. Ako tajomný príbeh s množstvom nezodpovedaných otázok, ubieha neskutočne rýchlo. Postavy sú čierne a biele, ale nikto nie je dokonalý. Takýto je asi svet v tom najnebezpečnejšom prostredí. Násilie, mafia, tajomstvá, napätie a mnoho tém, ktoré však nedostali ani tak veľa priestoru, pretože všetko sa lialo neodvrátiteľne rýchlo. Knižka ukazuje dve stránky túžby. Je túžba prirodzená možno až živočíšna a je túžba zvrhlá a meateriálne založená, obe mali v knižke svoje miesto. 


Za knižhu ďakujeme bux.sk. Objednávajte tu.

- Veronika -

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára