nedeľa 11. októbra 2020

Ďalší na rade - Karen M. McManusová // recenzia

Pri čítaní Jeden z nás klame som si povedala, že ani nie je možné napísať tak úžasnú detektívnu YA knižku. Vtiahla čitateľa expresne rýchlo a vďaka prekvapivým zvratom a farbistým postavám sa u mňa dostala až k obľúbeným, a to dektívky moc nemusím. Pamätám si, že som nemala príliš veľké očakávania, ale knižka ma ohromila. Preto som očakávala od pokračovania niečo zvláštne a dynamicky odbobné. No pokračovanie Nechaj si to pre seba bolo menej zaujímavé, s iným cieľom a postavami, a tak ma príliš nezaujala. To sa odzrkadlilo na mojich očakávaniach pri tretej knižke.

,,I care beacause when you make a commitment to something, you should stick with it."

Táto knižka sa nesie v duchu starej, alebo pokračujúcej nebezpečnej záhady anonymnej hry, ale s novými postavami. Pre milovníkov prvej knižky je tu však dostatok priestoru aj pre štvorku hlavných hrdinov z predchádzajúceho dielu ako Brownyn, Nata, no a, samozrejme, aj pre miláčika Maeve. Sprvu je v knižke ťažké orientovať sa, ale je to len množstvom postáv, ktoré v knižke vystupujú. Často som listovala späť na prvú stranu s vysvetlivkami k postavám, aby som si pospájala všetky nitky. Neskôr už som si zoznam osvojila a postavy som rozlíšila bez problémov. Postupom času zmätok zmizne a v postavách sa orientuje veľmi jasne.

,,Keby som sa viac snažila. Keby som si niekoho aktívne vybrala a nenechala sa len vtiahnuť kamkoľvek, kde boli ochotní urobiť mi miesto."

Knižka rozpráva príbeh o tajomnom anonymovi, ktorý celej škole posiela smsky, kde ich vyzýva, aby si vybrali medzi pravdou a odvahou. Buď dostane príjemca úlohu, ktorú musí splniť, alebo sa o ňom celá škola dozvie jeho najhlbšie tajomstvá. A tie nie sú pre nikoho príjemné. Táto knižka opäť niesla dôležitosť tajomstiev a chýb. Ukazuje na nebezpečnosť sociálnych sietí a podstatu zdravého myslenia. Naozaj dovolíte úplne cudzím ľuďom, aby nám zničili život? Zaujíma nás, čo si ostatní myslia? Veď skutoční priatelia a naši najbližší s nami vždy zostanú. Poznajú nás, sme k nim úprimný a záleží nám na sebe navzájom. Len netreba strácať hlavu.

Maeve rovnako ako v prvom dieli preukazuje oddanosť prípadu, skladá si ho dohromady a jej hlava nikdy neprestáva pracovať. Jej nasadenie je obdivuhodné. Jej vôľa premôcť online zlo. Aj keď je knižka predkladaná z mnohých pohľadov, môžem povedať, že Maeve je jednou z hlavnejších postáv, ak nie je najhlavnejšia, tak určite najnevinnejšia, ľahko si ju zamilovať. A to netvrdím, pretože by som ju ľutovala.

Phoebe mi bolo dosť ľúto, nakoľko sa ako prvá ocitla pod paľbou následníka Klebetníka a tiež bola podozrivou a jej zvláštne rozdvojená priateľsko-samotárska povaha sa nedala prehliadnuť. Luisa som považovala za prvotriedne zlatíčko.  Knox je zvláštnym prípadom bývalého, s ktorým chcete byť kamošmi. Má srdce na správnom mieste, ale okolnosti v rodine a vo vzťahoch ho núti strmhlavo sa rútiť dole svahom. Bolo veľmi zaujímavé sledovať, ako sa ženie za vlastným vytúženým pokojom.

Postavy boli rôznorodé a dynamické, skrývali tajomstvá a hľadali kľúč od šialeného labyrintu lží a pretvárok. Autorkin štýl písania je jednoduchý a nenásilný. Dokonca aj v originály, po anglicky, sa číta veľmi jednoducho a príjemne.

,,All you can do is try harder next time. And I will. I´m not repaying love with fake indifference anymore."

Ďalší na rade bolo síce niečím medzi prvým a druhým dielom, ale stále som ju čítala rovnako dychtivo ako prvú z nich. Pokračovanie veľkolepej knižky, síce skoro niečo ako bezfarebný tieň prvého dielu, voľné pokračovanie novej záhady, ale stále lepší druhá knižka, ma v konečnom dôsledku naozaj bavila, pretože neskrýva len jednu líniu, ale rozpráva o širokom spektre postáv, myslí na ich logické prepojenie a núti nás premýšľať a nie len pasívne hltať príbeh. V konečnom dôsledku bola knižka podobne skvelá a chytľavá ako JzNK, aj keď celkom nedorovanla zážitok z prvého čítania Karen McManusovej, taký asi prichádza len raz.

Za knižočku veľmi krásne ďakujeme Bux.sk. a tu si ju môžete objednať ;)