nedeľa 8. augusta 2021

Atlas šťastia - Helen Russell // recenzia

Ak by som si mala predstaviť, ako vyzerá šťastie, predstavila by som si ho rovnako veselé, ako je vykreslené v tejto knižke. Šťastie nemá tvar, šťastie nemá farbu, šťastie nemá limity. Nájdeme však ho všade okolo nás. V každom pohybe, v každom slove, v každej osobe, v každom nápade. Práve jeho subjektivita mu dodáva čaro. Atlas šťastia ponúka dúhové vykreslenie toho najpríjemnejšieho pocitu, ktorý môžme spoznať.

Atlas šťastia je veľmi krásne ilustrovanou knižkou o cestách za šťastím. Jednotlivé zdroje a podoby šťastia sú predstavované čitateľom pomaličky, jednoducho a postupne. Knižka sa nikde nenáhli, má svoje tempo, užíva si samotnú cestu so šťastným koncom.

Najrôznejšie krajiny sveta v abecednom poradí sa s vami podelia o ich tajomstvá pre šťastné prežívanie všedných aktivít. Každý z nás je jedinečný, každá kultúra je iná a každý štát je rozdielny, a preto aj objavovanie cesty šťastného nažívania sa v mnohých krajinách líši. Premýšľanie sociálnych skupín sa líši. Neexistuje jediná správna cesta ku šťastiu. Každý si musí nájsť tú svoju až keď objaví sám seba a táto knižka je skvelým príkladom, ako sa kvôli svojej odlišnosti nezblázniť.

Knižka ponúka veselý, hravý a priateľský prístup. Autorka sa s čitateľmi rozpráva ako so svojimi najlepšími priateľmi. Hovorí im o svojich objavoch, o svojich najlepších priateľoch, zdieľa s čitateľmi všetko, nič neskrýva. Tento ľahký osobný prístup môže mnohým pomôcť pri čítaní, avšak mne osobne dosť prekážal. Chcela som sa niečo dozvedieť od odborníčky, ktorá aj takú dôležitú a neobyčajnú vec ako písanie knižky, berie vážne a dokáže prednášať ako profesionál, avšak dostala som kopu kamarátskych vetičiek, ktoré ma neoslovili práve preto, že k autorke nemám taký osobný vzťah, aby ma jej osobný prístup potešil. Úprimne ma to občas desilo, keď sa so mnou tento cudzí človek snažil komunikovať tak milo a priateľsky, akoby sme sa poznali roky.

Knižka nám však dovoľuje nahliadnuť do tých najrozličnejších krajín po celom svete. Asi ťažko by sme bez nej prišli na miesto, kde by sa všetky kultúry takto stretli a predstavili svoje tajomstvá. Jej rôznorodosť je špecifická a tak nádherne farebná.

Neviem aká by bola vaša motivácia chytiť knižku do ruky a rozhodnúť sa prečítať si ju, ale ja som túžila po chvíľočke, kedy by som si mohla povedať, že svet je bezpečným miestom, kde sa nebojím žiť, kde sa denno denne nekonájú tisícky havárií, útorok a katastrof. Toto knižka stopercentne splnila. Nakoľko sa tieto sladké slová priblížili realite, nedokážem posúdiť, ale pre mńa svoj účel splnila. Aj keď si dovolím tvrdiť, že svet nie je takou krásnou gombičkou, ako ho autorka vykresľuje, knižka v sebe nosí veľmi dôležitú hodnotu, ktorá dnešnému sveta chýba, a to je nádej.

Aj keď mi autorkin štýl písani a jej spomínanie kamarátov, o ktorých ani len nemám tušenia, kto sú čo sú, knižka svojim príjemným obsahom dokáže čitateľom priniesť radosť, no a čo je dôležitejšie ako zostať pozitívny? Viem, že svet nie je taký bezstarostný, akoje opísaný v tejto knižke. Je jednoduché frfľať a odsúdiť, ale k čomu by nám bolo hnevať sa? Nie je koniec sveta, a tak sa nebojte prežívať každý jedeň deň naplno. Ak vás to dosť nenaučili posledné mesiace, tak si skúste predstaviť budúcnosť.

Za knižku a príjemné čítanie ďakujeme AlbatrosMedia. Knižku si môžete objednať tu ;)