pondelok 30. augusta 2021

Chrobák slečny Bensonovej : Rachel Joyce (recenzia)

Človek môže cestovať na opačný koniec sveta, ale nakoniec ho zármutok, ktorý nosí v srdci, všade dohoní. (s. 209)

Chrobák slečny Bensonovej osobne radím medzi tie knihy, ktoré som čítala dlhší časový úsek, pretože som chcela, aby celková atmosféra sa ľahko znášala v ovzduší a príbeh ma natoľko opantal, aby som sa preniesla cez čas a priestor a ocitla sa v Novej Kaledónii v časoch po druhej svetovej vojne.

Margery Bensonová sa jedného dňa rozhodne pre veľkú zmenu. Opustí prácu učiteľky a vyberie sa na tajuplnú a dobrodružnú expedíciu do Novej Kaledónie, aby tam našla zlatého chrobáka, o ktorom snívala celý život, odkedy jej ho otec ukázal. Na cestu sa však nehodlá pustiť sama, a tak uverejní inzerát na asistenta, ktorý by ju mal sprevádzať.
Spozná sa však so ženou, ktorá ju šokuje. Je príliš výstredná, problémová a neustále rozpráva. Už na prvý pohľad vyzerá Enid tak, že s ňou bude ešte len zábava. A keď sa jej snaží Margery striasť, tak postupne zisťuje, že jej začína na tejto osobe čoraz viac záležať, a začína sa medzi nimi vytvárať silné priateľské puto, ktoré prekoná rôzne prekážky, strach či desivé tajomstvá, ktoré ich prenasledujú až do tajuplnej krajiny.

... vaše poslanie nie je váš priateľ. Nie je tu preto, aby vás utešilo po tom, ako ste kedysi niekoho stratili, ani nepredstavuje spôsob, ako tráviť voľný čas. Nezáleží mu ani na tom, či ste šťastná, alebo smutná. Nesmiete ho sklamať, Marge. (s. 350)

Rachel Joyce vytvorila naozaj pozoruhodný príbeh, ktorý si získa svojich čitateľov. Ak čitateľ túži po dobrodružstve, ktoré je okorenené aj nejakými desivými motívmi, či už ide o prenasledovanie, nepriateľstvo alebo smrť, zároveň však dáva do popredia krásu prírody (aj jej odvrátenej stránky) a silu puta, ktoré sa vytvorí medzi dvoma úplne rozličnými ženami, tak Chrobák slečny Bensonovej je tou správnou voľbou.

Príbeh nemá nejakú zvýšenú gradáciu od začiatku, skôr sa začne rozbiehať až ku koncu, ale to neuberá na jeho originalite. Autorka postupne sprevádza čitateľa po krajine a odhaľuje tajomstvá dvoch hlavných hrdiniek, no hlavne ukazuje na rodiace sa priateľstvo, ktoré sa vytvorí nielen medzi Enid a Margery, ale aj medzi týmito dvoma hrdinkami a čitateľom.

Svoje rozprávanie neraz aj retarduje, a to tým, že využíva aj pohľady iných postáv, ktoré nie sú v hlavnej línii príbehu, ale tvoria celkový obraz na to, čo sa deje v pozadí neho.

Všetko trápenie, ktoré ľudia nosia v srdci, jedného dňa pominie s nimi: ostanú iba stromy, mesiac a tma. (s. 306)

I keď sa môže zdať, že kniha bude iba príbehom o dobrodružstve a priateľstve, tak opak je pravdou. Kniha je plná tajomstiev, krádeží, nepriateľstva, prenasledovania, smiechu, plaču, pokrivených životných osudov, kde všetko smeruje buď k životu, alebo k smrti.

Obidve postavy sú svojské: Margery je žena v rokoch, ktorá sa rozhodla splniť si svoj sen, vyliečiť sa v istom zmysle aj zo svojej bolesti, ktorá bola sprevádzaná stratou blízkych či zlými rozhodnutiami, Enid, ktorá je energická, nebojí sa, zúfalo si ide za svojím cieľom a nevzdáva sa, aj keď jej život hádže polená popod nohy. Medzi nimi vznikne čosi viac ako priateľstvo, pretože spoločne odkryjú svoje nahé duše, hľadajú v sebe pochopenie, podporu a nádej.

Ak život musí ísť ďalej, tak potom aj smrť. A ako život, aj ona pretrvá. (s. 386)

Príbeh sa postupne stane túžbou za splnením si snov, ktorých cesta je hrboľatá a často končí vtedy, keď sme nabrali správny smer. Autorka dodáva príbehu aj prvky detektívky, humoru a životných riešení, ktoré sprevádzajú človeka na každom kroku. Nádej, ochota byť tu pre toho druhého, prekonávanie sa, prijatie človeka takého, aký je, ochota riskovať a pomáhať si navzájom, nevzdávať sa svojich snov, bojovať až do konca, nebáť sa zmeniť svoje životné smerovanie: toto je len zlomok toho, čo táto tajomná kniha ponúka. Veď každý z nás predsa chce nájsť svojho zlatého chrobáka, ktorým sa splnia sny, túžby a priania.

Svoju lásku nezabila – ako by aj mohla zničiť niečo, čo nikdy neexistovalo? Jednoducho odišla preč. (s. 284)

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Grada Slovakia. Knihu kúpite aj na ich stránke.