streda 9. januára 2019

Dom 490 - Mark E. Pocha (recenzia)

Nie som zrovna milovníčkou hororov ani kníh o duchoch, či paranormálnych javov, či niečoho podobného. Niežeby som sa tomuto žánru vyhýbala, ale akosi ma nepriťahuje.
Asi aj preto je veľmi výnimočné, keď sa mi niečo páči.

Kniha Dom 490 je o mladej rodinke, ktorá sa z rušnej Nitry presťahuje do obce Kriváň, do domu, v ktorom zomreli ľudia. Očarí ich už na začiatku a z duchárskych historiek, ktoré o dome hovoria iní obyvatelia obce, už predsa vyrástli.
Rodinka však nielenže bojuje so svojimi vlastnými démonmi, ale musia bojovať aj s niečím omnoho silnejším, niečím, na čo neboli pripravení. Dom akoby ožil...

*

Od kníh takéhoto žánru som sa naučila veľa neočakávať. Vždy, keď som očakávala nejaký ten strach, zimomriavky, tak som maximálne krútila oči (prípad knihy Les sebevrahu Aokigahara). No tu sa to trošku zmenilo...

Autorova kniha Na dušičky zomrieš bola vtipná, nechutná, no mala niečo do seba. Tu sa mi však jeho štýl páčil viac (asi preto, že táto kniha je vážnejšia).
Autor nám ponúka náhľad do súkromia mladej rodinky, na ich problémy, myšlienky či predstavy. Vytvorí dokonalý obraz krásnej rodiny, ktorá navonok pôsobí usporiadane, ale v súkromí to škrípe. I keď?

Nápad je síce už viac-menej, ako sa hovorí, "obohratá platňa", ale spracovanie má niečo do seba. Nielenže budete čítať so zatajeným dychom, ale budete mať zimomriavky po celom tele a situácie sa budú pred vami vytvárať ako skutočnosť.

Kniha rozoberá psychiku matky, ktorá je už na dne svojich síl a strach a pozornosť detí ju príliš zamestnáva. Chce, aby ju muž pochopil, aby sa jej neustále venoval, no zabúda na jeho sny, túžby a rodinnú pohodu.
Dom v nej prebudí skryté myšlienky a jej deti sa jej budú zdať na príťaž. No čo je zúfalá matka schopná spraviť?

Hádky, psychika, strach, šialenstvo sú dokonalo spojené a vytvárajú tak hodnoverné dielo, ktoré by sa mohlo pokojne aj odohrať v skutočnosti. (Viac-menej.)
Pasáže, ktoré prekračujú hranicu reálnosti, sú napísané presne, jasne a vyvolajú vo vás zimomriavky a vy budete musieť knihu na chvíľu odložiť.

Kniha od začiatku pútavá, dobre napísaná, primerane vážna, vyvolá vo vás zdesenie, hrôzu, zimomriavky a zároveň aj údiv.
Reálna a miestami hrôzostrašná.

>Sima<

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára