streda 20. marca 2019

Počúvaj nôž - Patrick Ness (recenzia)

,,Jediné miesto, kam patríte, je miesto, kam sa nikdy nemôžete vrátiť."

Patrick Ness bol vždy vždy vždy odjakživa Simina parketa. Kdekoľvek bol v ponuke Ness, neváhala ani len stotinu sekundy. Po prečítaní The Release som chvíľku váhala a pýtala som sa, čo je na ňom také iné a jedinečné. Teraz to už viem. Je to jeden geniálny rozpávač. S autentickým štýlom a chytľavými príbehmi. či už im veríte, alebo neveríte, nôž neklame ;)

,,Muži sú hlučné tvory... Mužská myseľ je zmätené miesto. Šum je muž bez filtra a muž bez filtra je len nespútaný chaos."

Autor v tomto príbehu vytvoril svet, ktorý sa zo začiatku môže zdať komplikovaný, nenechajte sa však odradiť, pretože toto je knižka, ktorá kradne spánok. Nepustíte ju ani na chvíľku. Mne osobne vznikla tak silná závislosť, že aj napriek prednáškam, únave, práci, či iným povinnostiam som ju nedokázala pustiť z rúk. Ešte aj teraz sa mi s ňou ťažko lúči.

V tomto svete Prentissova a nejakej Novej či Starej Zeme zostanete zaskočení... čas tu plynie inak a navyše žiadna myšlienka nie je tajná. Všetci vedia o všetkom. Ako sa dá v takomto svete žiť? Existuje vôbec ešte súkromie? Patrick Ness nás dostáva do sveta, kde je možné len to nemožné a kde nikdy neviete, čo sa stane. Nedokážete predpovedať ani len sekundu dopredu. Príbeh je dynamický a čítanie je príjemným akčným oddychom.

,,Keď šťastie nestojí pri vás, stojí proti vám."

Tento príbeh bol tak nadčasový, že ste na začiatku zaržali dych a nadýchli sa až na samom konci. Autor vymysel príbeh, ktorý je neokopírovaný, originálny a ešte k tomu aj chytľavý. Tento jedinečný koncept izolovaného Prentissova, kde sa rok počíta ako 13 mesiacov a kde sa z chlapcov stanú muži v trinástich, je dokonale premyslený a prepojený so všetkým ostatným, čo sa v knižke nachádza. Autor mal v hlave geniálny nápad, ktorý geniálne opisoval už od prvej strany.

Postavy, ktoré v knižke spoznávame sú prevažne chlapci alebo teda už muži, príšery, ale aj ženy, ktoré mali v príbehu dosť negatívne a skromné postavenie. Hovorilo sa o nich málo a keď už sa v príbehu objavili, ich rola bol len okrajová. To sa však nedá povedať o Viole, priateľke nášho hlavného hrdinu alebo o takej Hildy a pod. Toto je pár z výnimiek, ktoré majú v knižke postavenie aj slovo. Ale sú to silné a odhodlané jedince. Nejakým spôsobom trčia z davu. Žijú nadradene, ďaleko od ľudí, alebo spadli zneba... Inak sa o ženách v knižke nehovorí... len ako o skupinkách ďaleko v ústraní spoločnosti. Bez nijakého slova. Za to taký Todd, ktorý príbeh rozpráva je vykreslený ako hrdina. Zmätený, ale konajúci. Nevie si ustrážiť slová v hlave a snaží sa čítať v ľu´doch, ktorí šum našťastie/bohužiaľ nemajú. Knižka krásne vykresľuje jeho postupné budovanie si vzťahov, či už s jeho psíkom, alebo s Violou, jeho nevlastnými ,,rodičmi"... a taktiež aj jeho postoj k danej myšlienkovej chorobe/kliatbe.

,,Nádej je desivá, Viola. Nikto to nechce priznať, ale je."

Knižka je od hlavy až po päty úžasne premyslená. Dokonca sa v nej nájde pár chaotických slov, alias myšlienok, ktoré autenticky sedia k príbehu a dodávajú mu tak krásnu zmätenosť, ktorá z príbehu srší. Je to tak vierohodnejšie a zaujímavejšie. Napínavé a neopustiteľné.

Táto knižka sa naozaj ťažko púšťala z rúk, čítala sa skoro sama (stačí len otáčať stránky) a tak strašne silno si ma získala, že sa neviem dočkať, kedy si prečítam ďalšie knižky z tejto série, ktorá je naozaj skvele napísaná, úžasne vymyslená a dúfam, že v tomto duchu bude pokračovať až do konca.

Za recenziu veľmi krásne ďakujeme sieti kníhkupectiev PantaRhei. Objednávajte tu.