streda 5. mája 2021

Hlboká práca : Cal Newport (recenzia)

Kedysi som bola veľkým milovníkom motivačných kníh, no potom som akosi stratila záujem o tento typ literatúry. Hlboká práca ma však veľmi zaujala, pretože asi opäť prišlo to obdobie, kedy potrebujem motivačnú literatúru.

Calovi Newportovi vyšla v Lindeni aj kniha Digitálny minimalizmus, tentokrát ma však Hlboká práca zaujala viac. S „podtitulom‟  Tipy, ako dosiahnuť dokonalé sústredenie v roztržitom svete si získa pozornosť každého človeka, ktorý chce vo svojom živote, resp. vo svojom fungovaní niečo zmeniť.

Kniha sa delí na dve časti. V prvej sa autor hlavne snaží na príkladoch viacerých úspešných ľudí poukázať na to, aké výsledky dokáže priniesť hlboká práca. Zároveň však ponúka aj iný pohľad na problematiku, porovnáva ju s plytkou prácou, taktiež sa nebráni aj iným typom prác, ktoré dosahujú výsledky. V druhej časti už čitateľovi ponúka pravidlá, čo treba urobiť, aby sa naplno ponoril do hlbokej práce.

Často si ani sami neuvedomujeme, ale už aj pred čítaním tejto knihy si môžete uvedomiť, že istú hlbokú prácu robíte aj vy, sami od seba, len neviete, že ju prakticky realizujete už istý čas. Plánovanie, sústredenie sa na prácu, to, že keď niekomu neodpíšete do pár minút, tak sa nič nestane, to, keď človek zmení svoje plány, neznamená, že sa zle pripravil na hlbokú prácu a množstvo iného... táto kniha ponúka nielen tipy na lepšie sústredenie, ale zároveň autor hovorí, že sa nemusí človek cítiť vinný, keď sa mu do cesty, do jeho plánov pritrafí niečo neočakávané, stačí sa tomu prispôsobiť a svoje plány meniť, necítiť sa voči tomu zle, keď niečo zmení jeho prvotnú šablónu.

Rovnako je to aj s učením. Tiež si plánujete, čo a kedy sa budete učiť? A potom zrazu príde nový pokyn, že musíte do piatka odovzdať seminárnu prácu a vy ste ešte len na začiatku týždňa a všetko sa vám zmení... Netreba sa báť meniť svoje plány, prispôsobovať sa, zavrieť sa do izby a venovať sa tomu, čo treba. Dokonca aj sociálne siete obmedziť, pretože tie „žerú‟ najviac času. Koľkokrát ste sa pristihli pri tom, že ste na chvíľku obmedzili nejakú sociálnu sieť, naplno ste sa venovali napríklad škole a potom ste videli zaslúžené výsledky?

A to je len zlomok toho, čo vám táto kniha ponúka, toto je iba jeden pohľad, autor však na príkladoch ukazuje, že to naozaj ide, keď človek chce. Všetko sa dá zvládnuť, každá minúta sa dá využiť, všetko sa dá prispôsobiť. Cal Newport otvára oči pred tým, čo sme už dávno poznali, ale neuvedomovali si to, dokáže vám, že keď na chvíľku nebudete svoj čas venovať e-mailom, facebooku či instagramu, tak sa vám bude dariť v práci, v škole, v živote. Ide iba o nastolenie priorít a svojho pohodlia, pretože hlboká práca nás neoberá o zábavu, ale prináša nám veľa výhod, ktoré môžeme značne využiť vo svoj prospech.

Hlbokú prácu odporúčam každému, kto sa chce na chvíľku zastaviť a niečo vo svojom živote zmeniť. I keď prvá časť bola pre mňa trošku rozsiahlejšia, tak nakoniec veľmi dobre zapadla do všetkého, čo autor opisoval v ďalších kapitolách.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu kúpite aj na ich stránke.