nedeľa 13. júna 2021

Floriovci : Stefania Auci (recenzia)

... existujú lásky, ktoré nenesú toto meno, ale sú takisto mocné a tiež si zaslúžia, aby ich niekto prežil, akékoľvek sú bolestivé. (s. 113)

Príbeh začínajúci v čase zemetrasenia, ktoré prinesie do života bratov Floriovcov veľké zmeny. Z Bagnary sa presťahujú do Palerma, aj napriek protestom Paolovej ženy Giuseppiny, ale s vidinou lepšieho života. Spoločne obnovia obchod s koreninami. Musia sa vyrovnať nielen s počiatočnými problémami, prežívaním v biednych podmienkach, ale aj s ľudskou závisťou a pomstychtivosťou, keď sa budú cítiť ako cudzinci.

Po Paolovej predčasnej smrti vedie obchodík Ignazio, ktorý ho postupne buduje čoraz väčší, v priebehu niekoľkých rokov ho dokáže tak zhodnotiť, že už každý vie, kto je Ignazio Florio. Do tajov obchodu, podnikania a presadzovania nových možností zapojí aj Paolovho syna Vincenza, ktorý postupne nielen sa začína opantávať v područí moci a peniazov, ale aj v nenávisti, zlobe a pomste.

... ak niekomu ublížime, skôr či neskôr zakúsime rovnakú bolesť. (s. 158)

Stefania Auci vytvorila veľkolepý príbeh mladých cudzincov s veľkými plánmi, ktorí postupne prebrali moc nad Sicíliou a vďaka obchodnému talentu, sile, dravosti a veľkým snom postupne spoznávali nielen seba, ale aj svoju rodinu. Nenaplnené lásky, zodpovednosť za rodinu, vernosť, intrigy, závisť, horlivé povahy, chýbajúci kompromis, ale hlavne obety v osobnom živote a potreba byť úspešným za každú cenu dovedú tento príbeh do postupnej evolúcie hlavných postáv, ktoré sa menili a nachádzali svoje pravé ja.

I keď sa môže zdať, že kniha bude mapovať úspech rodiny Floriovcov a prekážky, ktoré museli prekonať, tak autorka dodala príbehu aj štipku osobných zlyhaní, veľkú dávku lásky, naplnenej i nenaplnenej, bolestnej i milujúcej, lásky z povinnosti a lásky z túžby, a historické udalosti, ktoré súviseli s tým, že nevyplávali lode, so zabíjaním, s problémami uživiť sa a nájsť odvahu vzdorovať autoritám. Pred každou časťou knihy je aj text o udalostiach z histórie, ktoré dodávajú príbehu aj istú uveriteľnosť a ktoré sa postupne rozvíjajú v daných častiach, teda dej sa na základe týchto udalostí vyvíja.

... nemôžeš žiť v manželstve, keď máš srdce a spomienky inde. Nakoniec ublížiš sám sebe a ďalším dvom ľuďom. Tej, ktorú naozaj chceš, a tej, ktorá bude nútená s tebou žiť. (s. 385)

Floriovci je pozoruhodná kniha, ktorá ponúka všetko – slzy, hnev, frustráciu, radosť, obdiv, záujem. Rovnako poukazuje na to, že aby sme dosiahli vytúžený cieľ, treba niektoré veci obetovať. Len či aj tá obeta stojí za to?

Postupne od Paola sa príbeh dostáva až k Ignaziovi, až napokon skončí pri Vincenzovi a jeho rodine. A ak ešte potrebujete isté okorenenie príbehu, tak autorka ponúka aj otázku sobáša, zmenu povahy postáv, ktoré vám boli na začiatku príbehu sympatické, deti, ktoré trpia nedostatkom záujmu a lásky, a taktiež aj otázka pohlavia. Postupne poukazuje na evolúciu toho, ako sa ľudia s bolesťou a s mocou menia na niekoho, kto si neváži druhého človeka, a niekoho, kto svoju frustráciu prenáša na iného.

A nielen evolúcia v správaní, ale aj evolúcia života je často veľmi silný motív, ktorý túto knihu mení na menšiu kroniku nekorunovaných kráľov Sicílie, ktorí si aj vďaka svojej ľudskosti, no často aj horlivosti a vyvolávaním strachu, získali moc a obchodné zručnosti, ktoré ďalej rozvíjali, pomáhali ľuďom hľadať prácu, ale aj kruto sa pomstili tým, ktorí išli proti nim. Ale takisto aj kronikou lásky jednej rodiny, ktorá sa musí vyrovnať s jej rôznymi podobami.

... ak ľudia spolu žijú, nakoniec ich to spojí. Nemilujeme človeka, ale predstavu, ktorú o ňom máme, pocity, ktoré v nás vyvoláva, dokonca aj nenávisť, ktorú zakúsime. Prilipneme aj k ozajstným démonom. (s. 88)

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme vydavateľstvu Grada Slovakia. Knihu kúpite aj na ich stránke.