utorok 15. júna 2021

Tajomstvo Agathy Christie : Marie Benedict (recenzia)

... Archie, vždy pre nás existovala iba jedna cesta, ... (s. 256)

Od Marie Benedict vyšla pred rokom vo vydavateľstve Lindeni Jediná žena v miestnosti, voči ktorej som bola mierne kritická, pretože mi ponúkla iba to, čo sa skrývalo v anotácii. Jej druhej publikácii sa však nedalo odolať, i keď nie som čitateľ Agathy Christie, tak knihy od Marie Benedict majú skvelé, pútavé anotácie a aj zaujímavé obálky. Musím ale priznať, že autorka tentokrát zvolila lepší prístup, ale aj tak v závere tomu niečo chýbalo.

Tajomstvo Agathy Christie je kniha s úplne jednoduchým dejom, ktorý sa delí na pred a po zmiznutí Agathy Christie. Vyšetrovatelia objavili jej auto na okraji ponurého rybníka, s ktorým sa spája aj istá, môžeme povedať, historka.  Vo vozidle sa aj napriek mrazivej noci nachádza jej kožuch, čo vyvolá veľa otázok. Zabil ju niekto? Čo sa stalo?

Po jedenástich dňoch sa Agatha rovnako záhadne objaví, ako aj záhadne zmizla. Akú úlohu však zohral počas vyšetrovania jej neverný manžel, ktorý niečo pred vyšetrovateľmi tajil? Rekonštrukciu o týchto tajomných dňoch, o ktorých sa neustále špekuluje, vytvorila aj Marie Benedict v tejto knihe.

Aj napriek tomu, že publikácia má jeden ucelený cieľ, a to zistiť, čo sa stalo Agathe a prečo zmizla, tak autorka zvolila striedanie dvoch línií príbehu. Od zoznámenia s Archiem, cez narodenie ich dcéry, priznaní nevery (prvá línia), postup vyšetrovania (druhá línia), až nakoniec sa línie spoja v prítomnosť, počas ktorej sa vysvetlí, prečo táto slávna spisovateľka zmizla.

Moje písanie je ako neviditeľná niť v látke našich životov. (s. 123)

Kapitoly sú krátke, neobsahujú zbytočné opisy, ale priamo ponúkajú informácie, ktoré sú potrebné k istému dokresleniu a pochopeniu príbehu. Jednotlivé línie sa striedajú, čo vytvára napätie, a dej je teda plynulý a zaujímavý.

Opis rodiaceho sa vzťahu, súrodenecká rivalita, vzťah matky a dcéry, opisy života Agathy a Archieho, ktoré sú od služobníctva, ale aj opisy písania či detektívnych zápletiek, dôraz na neveru a jej dôsledky, policajné vyšetrovanie, psychická zmena postáv, ale hlavne aj nedostatkov, ktoré vedú k činom.

Marie Benedict stavila na istoty, opísala iba tie charaktery, ktoré potrebovala, tie udalosti, ktoré boli pre jej rekonštrukciu potrebné, a musím priznať, že sa jej to tentokrát podarilo. I keď ešte na záveroch svojich kníh musí trochu popracovať, prečo práve tam zmizlo to napätie a ten vau efekt, po ktorom čitatelia celý čas túžia. I napriek tejto absencii vytvorila čitateľnú knihu, ponúkla iný pohľad na Agathu Christie, ktorý následne môže doviesť čitateľa k tomu, že sa začne o jej život zaujímať viac. I keď využila iba jednotlivé postavy a jednotlivé deje, tak svoju hlavnú pozornosť zamerala na psychickú stránku, vedenú cez metaforické riešenia a dôvody. Určite by som ocenila ešte pár strán navyše, autorka má ľahký štýl, ktorý drží čitateľa pri knihe, a asi aj preto som sa rozhodla dať jej šancu, ktorú som neoľutovala.

Vari nemáme my dievčatá všetky rovnaký údel? Dať sa uchvátiť mužom a potom zmiesť osudom? (s. 12)

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu kúpite aj na ich stránke.