pondelok 7. júna 2021

Zašušťanie v tráve : Robin Hawdon (recenzia)

Rovinatá krajina, krása prírody a nerušený pokoj, ďaleko od všetkých žiaľov a bolestí ľudí. Keď sa však pozrieme bližšie, objavíme mravčiu ríšu, ktorá sa prebúdza po dlhom zimnom spánku a začína ju zmietať neistota v podobe smrti a vzbúr. Rovnako sa šíri zvesť o červených mravcov, ktorí sa chcú kruto zmocniť tejto a ďalších mravčích kolónií. Ide o alegorický príbeh, v ktorom sa takmer mierumilovná spoločnosť musí postaviť voči nepriateľovi a rozvrátiť ich vpád.

„... Sila myslenia je najväčšia sila, aká existuje. Neexistuje nič, čo nakoniec nedosiahne.‟ Opäť pozrela na svetlo a vzdychla. „Problém je, že ‚nakoniec‛ príde až za dlho.‟ (s. 266)

Zašušťanie v tráve je príbehom nielen o mravcoch, ale aj o nás ľuďoch. V područí krásy prírody sa jedna spoločnosť začne prebúdzať zo spánku a zisťuje, že ich vodca zaspal večným spánkom. Počas rokovania sa proti Rade postavia robotnice, ktoré chcú mať isté slovo v rozhodovaní, ako bude fungovať ich život, keďže robia najviac práce. V časoch blížiacich sa nepokojov sa postupne dozvedajú o červených mravcoch, ktorí zajmú troch z nich, keď sa snažia dozvedieť o ich živote niečo viac. V príbehu o celom spoločenstve, o hrozbách zo strany iných zvierat, a to nielen od červených mravcoch, ale aj od Sovy-zabijaka či od Dvojnohého obra, sa postupne rozvíjajú individuálne príbehy o Rojkovi, ktorý sa snaží zachrániť kolóniu a riskuje svoj život, o Päťnohej, ktorá chce presadiť práva tých, ktorí sú utláčaní, o Medovičiarovi, ktorého individuálne záujmy potláčajú nielen záujmy ostatných, ale aj jeho samotného, o Rozprávačke príbehov/Nehybnej, ktorá celému deju knihy dodáva tajomno a množstvo príbehov, z ktorých plynie nejaké poučenie, čím sa kniha stáva príbehom o rozvahe, o sile rozumu, o nás všetkých z ľudskej, ale i zvieracej ríše.

Príbeh nerozhoduje o cieli. Môže len trochu posvietiť na cestu. (s. 175)

Robin Hawdon  napísal pozoruhodnú publikáciu, ktorú skvelo dopĺňajú mravčeky rozmiestnené po stranách knihy, na rôznych miestach, v rôznom počte. Okrem toho nechýbajú aj ilustrácie, čím teda môžeme dôjsť k tomu, že pôjde o dobrodružný príbeh pre deti, ktorý ponúka veľa ponaučení, keď v každom zlom čine môžeme nájsť aj isté ospravedlnenie či dôvod, prečo niekto tak koná, kde všade môže zájsť naša nevedomosť a ako je potrebné brániť práva tých, ktorým sa potláčajú.

I keď kniha pravdepodobne nezaujme na prvý pohľad, tak jej príbeh si získa nejedno dieťa, ktoré miluje zvieratká, vie hľadať zmysel v slovách, chce, aby ho kniha niečo nové naučila, a priniesla mu pochopenie a silu nevzdávať sa voči nepriateľovi.

Za poskytnutie knihy na recenziu ďakujeme Albatros Media. Knihu kúpite aj na ich stránke.