sobota 23. septembra 2017

Nezlomený - Recenzia

Anotácia: Jedno májové popoludnie roku 1943 sa americký bombardér zrútil do Pacifiku a zmizol. Zostali po ňom len roztrúsené trosky a mastné fľaky oleja, benzínu a krvi. No potom sa objavila na hladine tvár. Tvár mladého nadporučíka, bombometníka, ktorý sa úpenlivo snažil dostať z záchrannému člnu a vliezť doň. To bol začiatok jednej z najneobyčajneších odyseí druhej svetovej vojny.
Nadporučík sa volal Louis Zamperini. V detstve prešibaný a nenapraviteľný delikvent vykrádal domy, utekal z domova a vyvážal sa načierno vlakmi. Vzdorovitý tínedžer sa neskôr preorientoval na beh a objavil v sebe zázračný talent. Vďaka nemu sa dostal až na olympiádu v Berlíne. Keď však vypukla vojna, z atléta sa stal letec. Vydal sa na dráhu, ktorá skončila leteckou pohromou a on sa ocitol v malom nafukovacom člne na čírom otvorenom mori.
Čln sa ledva udržal nad vodou, Zamperiniho unášal prúd, o hlade a smäde odolával žralokom, nepriateľskému lietadlu a neskôr ešte oveľa ťažšej skúške. Na pokraji síl čelil zúfalstvu duchaplnosťou, brutalite vzdorom. Či už osud Louisovi prial, či mu hádzal polená pod nohy, mladý muž ho vďaka pevnej, do krajnosti napnutej vôli vždy dokázal ovplyvniť.

***

Paradox pomstychtivosti spočíva v tom, že robí človeka závislým od toho, kto mu ublížil.

Po tejto knihe som túžila už istý čas. Milujem silne emočné príbehy, príbehy, ktoré napísal sám život, príbehy, ktoré sa vám zaryjú hlboko pod kožu. Do tejto knihy som vkladala neskutočne veľké nádeje. Jej čítanie mi skazila iba čitateľská kríza. Z toho dôvodu som túto geniálnu záležitosť čítala mesiac. Respektíve, prvých 100 strán som mala rozčítaných mesiac. Prejdime ale už k recenzii.

Oceánske dno bolo už plné trosiek bojových lietadiel i duchov padlých letcov a každým jedným dňom dlhej a neľútostnej vojny k nim pribúdali ďalší a ďalší.

Štýl autorky a dej:
Štýl autorky sa mi páčil, pretože to bol taký klasický štýl na vysokej úrovni, ktorý dodáva deju dramatickosť. Neboli tam žiadne odbočky, ktoré by narúšali dej. Autorka nás už prvým slovom vtiahla do deja. Začala útlym detstvom, keď mladý Louie bol chlapec, ktorý objavoval svet. Jeho duša "šibala" sa v ňom nikdy nezavrhla a aj po vojne, po všetkých zverstvách, ktoré zažil, občas vyhotovil nejaké to šibalstvo.

Ľudský život nemal vo vojne takmer nijakú cenu.

Ďalej pokračovala jeho bežeckou kariérou, ktorá bola kľúčová, ktorej sa nikdy nevzdal. Spolu s ním zažívame prvé preteky, prvé víťazstva, prvé prehry. Spoznávame ľudí, ktorí ho ovplyvnili, ktorí sa ho snažili zničiť. Pri jeho pretekoch a zároveň aj pri jeho hľadaní, keď sa ocitol v oceáne, potom čo zletelo s ním lietadlo, môžeme vidieť silu rodiny. S jeho príbehom spoznávame príbeh rodiny, ktorá nadovšetko miluje svojho syna, ktorá až dokonca verí, že ich milovaný syn, brat žije. Autorka neskutočne dobre načrtla tému rodiny, materskú lásku, lásku otca a hlavne!, bratskú (+sesterskú) úprimnú lásku.

"Myslel som si, že ozajstný strach je to, čo som zažíval vo vzduchu, no to nebolo nič. Až teraz som naozaj pocítil, aké to je, hľadieť smrti rovno do očí."

Túto lásku môžeme vidieť aj vtedy, keď Louie sa ocitá v centre diania, v centre vojny. Vidíme jeho zážitky z vojny, strach o život, utrpenie, veľkú chuť bojovať, vidíme aj zraniteľnosť, ale zároveň jeho silu bojovať, prežiť. Emócie sa vám načrú hlboko pod kožu. Či už pôjde o radostné chvíľky, pri ktorých sa budete nahlas smiať, alebo si uvedomíte úmorný hlad, ktorý nastane v člne, no Louie sa snaží nájsť nejakú nádej, alebo utrpenie, bolesť, strach a neustály psychický nátlak, ktorý zažíva na mori, v tábore, neskôr aj doma, pretože sa nevie zo všetkého spamätať.

Siahol až na úplne dno svojich fyzických síl, no ten vystrašený detinský výraz mu z tváre zmizol.

Autorka nielenže nám predostrela príbeh úžasného muža, ktorý prekonal vo svojom živote veľa, stratil svoj zmysel života, našiel lásku, mal úžasnú rodinu, úžasných ľudí, skočil na úplne dno, pil a prakticky v ničom sa mu nedarilo, tak nám ukazuje život aj iných ľudí, ktorí ovplyvnili Louieho život, či už pozitívne alebo negatívne.
Na konci vo vás vzbudí pocit, či problémy, ktoré riešite, sú naozaj také závažné, a že či neexistuje odpustenie voči ľudom, ktorí vám ublížili.

Som len dýchajúca mŕtvola, pomyslel si.

Postavy:
V tejto knihe budete cítiť všetci emócie, ktoré existujú. Taktiež sa budete smiať, ale zároveň aj plakať. Postavy sú neskutočne dobre vykreslené. Autorka nevyzdvihovala iba postavu Louieho, ukázala nám aj ďalšie dôležité postavy, ktoré urobili niečo, prečo by si ich mal niekto zapamätať.
Z tých najvýraznejších spomeniem jeho brata. Jeho brat a zároveň jeho rodina boli pre neho tou najväčšou podporou. Keď nemali o ňom žiadnu zmienku, tak sa trápili, hľadali všemožný spôsob, ako ho nájsť, ako sa s ním skontaktovať. Jeho brat bol pri ňom vždy. Aj pri zrode jeho kariéry bežca, pri všetkých jeho výhrach a pádoch. Keď ho nevedeli nájsť, tak jeho rodina sa trápila a snažila sa s ním skontaktovať. Nikdy im ani nenapadlo, že by bol mŕtvy. Boli spolu tak spojení, že mali niekde v sebe ukryté nejaké to tušenie, že Louie ešte žije.

On ma nezlomí !

Taktiež vo mne ostalo meno Phil. On bol jeden z mužov, ktorí prežili pád lietadla a ocitli sa na mori v člne. Napriek všetkému, čo musel tento muž prejsť, tak prežil a mal obrovskú silu. Pre niektorých bol iba v tieni Louieho, ale aj napriek tomu to bol muž, ktorý bol silný, vytrvalý a rovnako nezlomný ako Louie.

Z tých negatívnych spomeniem Ďatľa. Ďateľ bol ten najhorší vojnový človek, ktorý iba zajatcom ubližoval, nútil ich robiť rôzne zverstvá iba pre jeho potešenie. Ako sa hovorí, tí najhorší, vyviaznu najlepšie. Jeho matka ho milovala, pretože to bolo jej dieťa a nech urobil čokoľvek, nedala na neho dopustiť. Napriek tomu, tento človek je neskutočné zviera, ktoré nemá s dobrým človekom nič spoločné. Bol krutý, neúprosný, ale zároveň musel byť dosť inteligentný, keď sa zvládol ukrývať. Či sa ukryl aj do konca svojho života, to sa dočítate v tejto knihe!

Nijaký univerzálny liek na pokoj neexistoval - každý sa s tým musel vyrovnať po svojom v závislosti od toho, čo všetko prežil. Niektorým sa to podarilo, pre iných sa vojna naopak nikdy neskončila.

V skratke, každá postava z tejto knihy má niečo do seba. Či je už psychicky, alebo fyzicky silná, nezávislá, cieľavedomá, dobrá alebo zlá. Každý mal v sebe niečo, čo tvorilo ich históriu, minulosť, dejiny.

Obálka knihy:
Musím povedať, že názov knihy najlepšie vystihuje hlavnú postavu. Louie bol silný človek, ktorý aj na prahu smrti si zachoval ľudskú dôstojnosť, ľudský rozum. Či bol na ňom neustály fyzický alebo aj psychický teror, nikdy nepoľavil, snažil sa urobiť všetko pre to, aby prežil. V mojej mysli bude vždy situácia, ktorá je zobrazená aj na obálke. Je to presne situácia, keď si uvedomíte, aký bol Louie "nezlomený."

Na atole Kwajalein ich však dozorcovia chceli pripraviť aj o to, čo si zachovali, aj keď im už nič iné neostalo - o vlastnú dôstojnosť. A práve sebaúcta a poznanie vlastnej hodnoty, táto najutajovanejšia zbraň ľudskej duše, predstavuje jadro ľudskosti. Človek zbavený dôstojnosti stráca ľudskú prirodzenosť, prestáva byť príslušníkom ľudskej rasy a stáva sa podradnou bytosťou. Ľudia, ktorí prešli procesom dehumanizácie, sa stávajú osamelými ľudskými troskami a strácajú akúkoľvek nádej. Bez dôstojnosti zaniká akákoľvek identita a bez nej človeka nedefinuje jeho vlastné ja, ale len jeho väznitelia a podmienky, v ktorých je nútený žiť.

Na záver môžem teda povedať, že táto kniha vám dá všetko, čo vám môže ponúknuť kniha, ktorá stojí za to. Budete sa smiať, plakať, prežívať každý moment s hlavnou postavou, ale zároveň aj s ostatnými postavami. Táto kniha nie je príbeh len jedného človeka, je to príbeh viacerých úžasných, silných osobností, ktoré budú vždy "nezlomené". Prežitie, láska, odhodlanie, odpustenie, hľadanie správnej cesty sú tie hlavné témy, ktoré držia túto knihu pokope a tvoria dokonalý celok, ktorý sa vám zaryje hlboko pod kožu.

Nielenže vám dokonale vykreslí vojnu, dozviete sa nové informácie, ktoré ste nemuseli vedieť, ale zobrazí vám aj život po vojne. Nočné mory, depresie, pocit, že samovražda je najlepším riešením, nechuť k všetkému, strach z každého zvuku, alkoholizmus, strata akejkoľvek nádeje, ale zároveň nájdenie zmyslu života prostredníctvom Boha (v Louieho prípade).

Za knihu ďakujem vydavateľstvu Tatran.