utorok 28. novembra 2017

Jeden z nás klame - Karen McManusová (recenzia)

Keď nám prišiel mail, v ktorom bolo dosť zaujímavých novembrových ponúk, zaujali ma hneď tri. Celý večer som sliedila, preplietala som sa goodreads, aby som si vybrala. Napokon si asi knižka vybrala mňa. Bol to osud alebo len osudové sklamanie?

,,Objavte čaro písania rukou. Ľudia už zabudli, ako sa to robí."

Zaujala ma predstava vývinu príbehu piatich školákov, ktorí sa ocitli po škole, no odísť z triedy živí, mohli len štyria z nich. Kde bola pravda?? Kto bol zodpovedný za taký čin?? Čo vlastne bolo vo veci?? S týmito otázkami som sa ponorila do stránok dúfajúc, že budú aspoň ako-tak akčné.

Na goodreads som videla obálku, na ktorej svietili štyri prekryté tváre. Výstižné, ale monohonásobne viac ma zaujala obálka naša biela so štyrmi siluetami s krvavo červeným nápisom. Kniha takto vyzerá omnoho viac seriózne a záhadne. A to sa hodí!

,,Spájalo ich presvedčenie, že každý problém má riešenie, len treba nájsť tú správnu pomoc."

Predstavím vám hlavných protagonistov, štyroch stredoškolákov s nevinnými tvárami, ktoré skrývajú ich najväčšie lži. Nie je však tým najhorším z najhorších tajomstiev vražda?? Na koho spadol tieň osobnosti mŕtveho spolužiaka?? Kto bol tým hrdinom, čo sa zbavil chalana, ktorého mali všetci v zuboch??
Rozumiem tomu, že Simona nemali všetci radi, zverejňoval ozajstné škandály. Ani ja som si ho neobľúbila, no dávalo to zmysel. Nepochopený ,,umelec". Bol to však skutočný a rozumný dôvod na zabitie?? Takýto premakaný a preintrigovaný plán, klobúk dole... lenže... kto ho vymyslel?? Nate?? Už sa s políciou zoznámil, pre kriminálnika by nebolo ťažké plávať zas v nebezpečných vodách. Alebo Addy?? Nikto by to do tohto milého neviditeľného dievčaťa nepovedal. Nedalo by sa to využiť?? A čo Bronwyn?? Jej hlava bola ďaleko schopnejšia, aby vymyslela len nejakú vraždu. No nezabúdajme na Coopera. Vy by ste tiež nechceli, aby sa prevalili špiny, ktoré by vás mohli stáť kariéru....


Prvé strany ma vystrašili menami. Netušila som kto je kto. Nová kniha. Nové postavy. Nový príbeh. Nové okolnosti. Nové prepletenie. Bola som úúúplne mimo. Tak som čítala prvé strany minimálne trikrát, aby som sa dostala do toho kto, kedy, prečo, kde, ako... nemohla som si dovoliť, aby mi ušla sebemenšia maličkosť.

,,Sme iba triesky, ktoré odfrkli pri rúbaní lesa."

Nikto nie nevinný. Tu mi príbeh pripomínal moje obľúbené PLL, ale nejakým spôsobom ma toto nadchlo viac. Každý skrýva svoje tajomstvá. Nemohli by skrývať jedno spoločné??
Táto kniha jednoznačne súvisí s množstvom otázok. Vytvára tak napínavú sieť udalostí, ktorá vás tajomne muč až do poslednej stránky. Dychtíte po odpovediach, idete si oči ,,dolámať" po poznaní. Neustále prehodnocujete, analyzujete, snažíte sa predvídať a vytvárať si vlastné závery, no pravda je niekde úplne inde. Postupne podozrievate úplne všetkých.

Zo začiatku som pozorne čítala každú kapitolu, aby som si preverila všetkých štyroch podozrivých. Striehla som a chcela som čapnúť ich chyby, ale keď sa mi stránky začali pretáčať v šialenom tempe, mala som hlavu ako na kolotoči a nevedela som, kde sa mám pozerať skôr. Takto sa menili aj moje sympatie k postavám. Najprv som zbožňovala Jaka, potom mi učaroval miláčik Cooper, ale nakoniec u mňa jednoznačne vyhráva Nate aj s jeho odhodlaním a ťarchou na pleciach. Addy sa mi zapáčila, až keď ju tresol po hlave zúrivý rozchod. Aj pri tom dusne a tom, ako bola kniha napínavá, ma dokázali jej riadky pobaviť a prinútiť sa usmiať. Bwonwyn som tiež obdivovala. Za to ako dokázala byť v pohode, i keď bola ,,šprtka". Neuzatvárala sa.

,,Nebol si iba chalan, s ktorým som chodila, Nate. Bol si priateľ."

Kniha mi ponúkala presne to, po čom som túžila odkedy som čítala CK a vy viete, že ma nijako nezaujala, no táto kniha mi nahradila úplne každú knihu, z ktorej som necítila svoje očakávania. Je mojim objavom, tým najlepším, čo som si mohla prečítať. Stále to predýchavam, a to som knižku dočítala v nedeľu ešte pred obedom.

Bola to pleť šokov nie len pre mňa, ako pre čitateľku, ale hlavne pre samotné postavy. Uverila som im každé pípnutie. Neviem, či ju v blízkom čase niečo predčí. Pripravila ma o slová a zavalila ma hromadou pocitov. Prinútila ma nespať, nevšímať si hlad, ani smäd. Pohltila ma na celých tisíc percent. Nútila ma konšpirovať, pátrať, myslieť, prehodnocovať, domýšľať si, uzatvárať, až som nevedela, čo skôr. Cítila som strach, odvahu i spoluúčasť. Konečne som pri knihe zažila už aj iný intenzívny pocit ako rozplývanie sa. I keď ma v knihe potešili aj nejaké tie srdiečka, ďaleko dôležitejšia bola línia vyšetrovania a aj bez rozptýlenia tohot typu by som príbeh ,,žrala" stále rovnako veľmi.

,,Naplnil ma detinský pocit víťazstva, akože si vybrala mňa, hoci v skutočnosti si vybrala možnosť neocitnúť sa v správach."

Táto kniha ponúka ďaleko viac ako iba tradičný hon za pravdou, policajné vyšetrenie, otázky, pochybnosti... kniha prekypuje dynamickosťou, záhadnosťou, strachom, ktorý núti vaše srdce biť silnejšie a rýchlejšie. Cítila som tú akčnosť a rýchlosť a neočakávanosť a úžasnosť a nechcela som o tieto pocity prísť. Dostala som sa do závislosti. Zúfalo potrebujem ďalší taký výlet za adrenalínom. Dostalo sa mi omnoho viac ako som mohla očakávať.

,,Nezapadáš do šablóny, si dokonalý obetný baránok."

Samotný koniec zostal otvorený. I keď koniec pred úplným koncom nám odhalil tajomstvo, na ktoré sme čakali celých tristo strán, autorka si dala záležať na tom, aby každý jeden príbeh zostal dopovedaný. Aspoň sčasti.

Milovala som na tejto knihe všetko. Očíslovanie strán, ktoré bolo hore (toto je len taký osobný detail, pretože mi zavadzajú čísla dole na stránkach, vždy mám pocit, že môj palec musí prekrývať to číslo a ruší ma to), tiež zbožňujem chlapčenské pohľady a v tomto prípade striedanie všetkých štyroch pohľadov. Najviac som sa vždy tešil na Bronwynin. Tiež sa mi páčila tá dôležitosť podpory blízkych. Kniha nám ponúka štyri rôzne pohľady, a tým pádom štyri rôzne rodiny a ich vzťahy, ktoré nemálo ovplyvňovali myšlienky a náladu hlavných hrdinov.

Neodvrátiteľne som sa dostala k bodu, kedy vám môžem už len odporúčiť túto jazdu.
Neokázalá, nepredvidateľná, nadčasová, výborná, skvelá, neočakávaná, nejasná, záhadná, neuveriteľne reálna, uletená, správne okorenená, nekonečná, mimoriadna a dynamická...

... taká bola kniha, za ktorú by som sa obrovsky chcela poďakovať bux.sk. Knihu si môžete objednať tu.

-Rony-

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára