streda 10. januára 2018

Dievča v ľade - Dvojitá recenzia

Anotácia: Potom, čo je v parku v južnom Londýne pod vrstvou ľadu nájdené telo mladej ženy, na miesto prichádza detektív, šéfinšpektor Erika Fosterová. Obeť, krásna dievčina z mocnej a bohatej rodiny, mala podľa všetkého dokonalý život. Keď Erika začne pátrať hlbšie, vynoria sa súvislosti medzi vraždou a smrťou troch prostitútok, ktoré niekto uškrtil, zviazal im ruky a hodil do vodných plôch po Londýne. Aká je spojitosť medzi dcérou vplyvného aristokrata, ktorý si myslí, že môže ovplyvňovať aj vyšetrovanie, a mŕtvymi imigrantkami ? Aké temné tajomstvo dievča v ľade skrývalo? Čím viac sa Erika približuje k odhaleniu pravdy, tým viac sa vrah blíži k Erike. Posledný prípad detektíva šéfinšpektora Fosterovej skončil katastrofou a smrťou piatich policajtov vrátane jej manžela. Erikina kariéra visí na vlásku, musí bojovať s vlastnými démonmi aj s vrahom, ktorý je hrozivejší než ktokoľvek, komu dosiaľ čelila. Dopadne ho skôr, ako udrie znova?

***

Dievča v ľade bola kniha, po ktorej som túžila ako malá. Keď som prechádzala okolo nej v kníhkupectve, vždy som ju obdivovala, musela som si v nej zalistovať a povedať si, že raz bude moja. Dokonca som si ju napísala aj na zoznam kníh, ktoré by som chcela na Vianoce.

A tak prišla ponuka, nad ktorou som nemusela ani váhať. Keď som si však prečítala recenziu na túto knihu, začala som sa báť. Preklad horší nenájdete! Neskutočné chyby, preklad z češtiny, české slová, zlé skloňovanie, a tie i/y! Katastrofa! A stále opakovanie spojenia NAPADLO MA! Jediný človek, ktorý mohol napadnúť postavu (resp. prekladateľa) som ja!

,,Tajomstvo splynutia s davom je v tom, že sa o to človek nesmie snažiť. Všetci sú tak zasrane posadnutí len sami sebou."

Pri každej vete som mala oči dohora a hovorila som si, že to nezvládnem. No keďže som sa na túto knihu tešila, tak som si povedala, že musím si odmyslieť tú gramatiku a sústrediť sa na dej! A dá sa to!

A neľutujem! Kniha je skvelá. (Chybičky sa majú napraviť, takže počkajte na dotlač, a potom sa na to vrhnite! ;-) - To iba taká malá rada do života.)

V tejto knihe nájdete všetko, čo má mať dobrá kniha. Chuť niekoho uškrtiť, nezmyselné príkazy, zákazy, nariadenia, napätie, minulosť, sledovanie... Pri každej kapitole, pri každom novom dôkaze budete obviňovať vždy niekoho iného. Nakoniec to aj tak skončí úplne inak, ako ste si predstavovali, ale zas na druhú stranu, nebudete až takí prekvapení.

Autor píše veľmi pútavo (ak si odmyslíme preklad), dokáže vás vtiahnuť do deja, držať v napätí, vždy príde s niečím novým a celkovo máte po prečítaní veľmi dobrý pocit, pretože viete, že ste prečítali niečo dosť dobré, niečo s hlbšou pointou.

Táto kniha vás rozhodne nenechá chladným a nebudete ju vedieť pustiť z rúk. Budete obdivovať tú zapálenosť hlavnej inšpektorky, ako bohatí ľudia vládnu každej ľudskej sfére, ako niekto dokáže slepo dôverovať, strach postaviť sa vyššie postaveným, strach z neznámeho, strach pokračovať ďalej v živote, dôvera v niekoho, koho nepoznáte, a rôzne iné aspekty dobrého detektívneho románu.

Dostane sa vám pod kožu, budete objavovať rôzne postoje v rôznych sociálnych kategóriach, že nie všetko sa dá zamaskovať, a nakoniec, aj tak vás všetko dobehne a vám neostáva nič iné, iba prijať pravdu taká, aká je. Veď zlo má vždy svoj koniec.

♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕

Normálne by som detektívky nečítala, ale táto spŕška akcie ma dostala. Akciou myslím tie momenty, keď zatajíte dych a dúfate, že situácia vyvrcholí veľmi rýchlo a neskončí zle. Ale to by nebol triler, keby kopíroval presne to, čo chcete vy! Nikdy som nečítala ani len Troch pátračov. Ale nakoniec ďakujem Siminmu nápadu urobiť niečo nové, a to dvojitú recenziu.

Do polovičky ma však príbeh veľmi nenadchýnal. Bola to ako strmá cesta hore kopcom. Namáhavá, zdĺhavá a musela som sa nútiť, aby som vyšla ,,na vrchol", no z vrchola sa dole gúľalo až priveľmi ľahko. Dokonca tak ľahko, že som precitla uprostred noci a musela som sa nútiť knižku odložiť. No a napokon som ju mala radšej dočítať hneď, pretože tie stránky mi naháňali hrôzu. Správna spŕška precítenia.

,A všade bolo vlhko. Napadlo jej, či vlhko spôsobili slzy všetkých teenagerov, ktorí sa museli rozlúčiť so svojou krásnou krajinou, pretože uspieť mohli len vtedy, keď ju opustili."

Napriek všetkým udalostiam, ktoré pomohli šéfinšpektorke Erike prežiť, a ktoré by sa dali nazvať príliš často sa vyskytujúcimi zázrakmi, si ma kniha získala svojou jedinečnou nepredvídateľnosťou. Ale beriem to asi takto: ,,Oukej, veď je to kniha. V amerických filmoch sa dejú omnoho väčšie nelogickosti." A vďaka Bohu, možno práve preto ma kniha nenudila tak moc, ako som si na začiatku myslela.

Ale viete, čo by ma teraz zaujímalo??? Bude nás teraz poznať celý svet?? Ako skromný národ s hlbokou vytrvalosťou a odhodlanosťou spraviť všetko pre spravodliovsť???

Hlavná hrdinka bola typickou tvrdohlavou svojmyseľnou hlavnou hrdinkou. Osobou, ktorá sa nezastaví a nepoľaví. Dala do vyšetrovania celé svoje ja a aj napriek nepriazni osudu sa dokázala vložiť do svojej práce a veriť svojej ľudskosti.

Sima sa už vyššie sťažovala na hrôzostrašný preklad. Mňa vyrušoval tiež, ale bola to ohromná zábava. Ja som si knižku opravovala popri čítaní. Všetci sa ma doma pýtali, čo to robím, ale ja som len chcela mať knihu v poriadku a bez chýb. Síce tam tie chyby stále sú, ale ja som si ich opravila a keby opravovanie kníh bolo mojim zamestnaním, bola by som spokojnučkým prasiatkom v žite.

Toto je prvýkrát, čo prišla hora k Mohamedovi, čiže ponuka o recenziu priamo k nám a nič sme nenaháňali. Potešili sme sa a o to viac nás teší, že v nás knižka zanechala dojem. Ponechala v nás pocity ako strach, obozretnosť, túžbu po pravde a tiež nás zvýšila hladinu adrenalínu.

-Rony
A za tento neobyčajný a vzrušujúci zážitok Ďakujeme vydavateľstvu GRADA.