sobota 3. marca 2018

Trainspotting - Recenzia

Asi pred dvoma mesiacmi som videla film Trainspotting, po ktorom som mala dosť rozpoltené pocity. Nevedela som, či sa mi páčil, či nie. Vedela som ale, že si ma získal svojím spôsobom. A preto, keď som videla, že je aj kniha, tak som sa potešila ako malá. No a ako to dopadlo ?

Musím sa priznať, že začítať sa do tejto knihy je dosť ťažké. Keď uvidíte tie gramatické chyby, zmäkčovanie a podobne, tak sa zhrozíte. Nevedela som, či sa mi to bude páčiť, ale časom som si na to zvykla a už som to vôbec neriešila. Zvykla som si na to, ako sa postavy vyjadrujú, ako myslia, ako konajú.

Príbeh sa točí okolo partie priateľov, ich turbulentné obdobie plné drog, sexu, násilia, neprávosti, skrátka všetkého zlého. Škótsky dialekt, čierny humor, drsný slovník, ihly, striekačky, drogy, HIV, smrť, ale aj život si vás získajú. Budete s napätím čakať, ako to dopadne. S nechuťou čítať o činoch ľudí, o smrti, o zmene charakterov, o pochopení, nepochopení, o láske, ale aj nenávisti.

Nepoznám lásku (iba k fetu), nepoznám nenávist (iba k tomu, čo mi brání v prístupe k fetu), nepoznám strach (iba z toho, že by som sa nedostal k fetu).


Kniha, ktorá sa netýka len drog, ale zachytáva život ľudí, nie najlepšie rozhodnutia, rodinu, priateľov, dôležitosť toho, aby ste držali spolu. Odkryje vnútro partie chalanov, žien, ktorí trpia depresiami, potrebe mať drogu vždy po ruke, ľudí, ktorí sa neboja smrti a berú ju ako súčasť ich života.

V postavách som mala mierny guláš, keď k tomu pridáme aj to, ako je kniha napísaná, tak občas som nevedela, o ktorej postava daná kapitola je. Každá z postáv mala svoj osud, nejaké problémy, závislosti. Nemôžem povedať, že sa mi v knihe nejaká postava zhnusila tak, že by som ju nemohla vystáť. Áno, sú tu postavy, ktoré nekonajú dobro, ubližujú, vysmievajú sa z ľudí a sú schopné všetkého. No celkovo, keď ich zaradíte do toho prostredia, tak doň jednoducho patria. Do prostredia drog, alkoholu, absťákov, nemocníc, rodiny, priateľov, barov, bitiek, urážok.
Vo filme nájdete postavy, ktoré ozaj nebudete mať radi, ale tu to až tak vnímať nebudete. V knihe sa skôr zameriate na vnútornú stránku ich osôb, charakterov - na to, ako myslia, uvažujú.

Jak ju bil, ponižoval a ve všeobecnosti sa k nej správal jak k poslednej špine.
- Tak nač si s ným ostávala?
- Bol to mój chlap. Každá si myslí, že bude inakší, že ho dokáže preonačit, že ona bude prenho tou zásadnou zmenou.


Ani neviem, ako opísať túto knihu, pretože sú knihy, ktoré si vás získajú, že budete z nich doslova šalieť. Potom také, ktoré máte chuť vyhodiť z okna, pretože nedopadli podľa vašich predstáv. Ďalej tie, ktoré boli skrátka zlé. Tie, ktoré boli priemerné. Tie, ktoré boli skvelé, ale srdcovkou sa proste nestanú. A potom tie, ktoré vo vás vyvolali zdesenie, zimomriavky, smútok, plač, strach, ale získali si vás takou tou nepriazňou osudu, kedy neviete, či sa ráno zobudíte, či vám nezomrie kamarát, či budete mať svoju potrebnú dávku, či vám niekto nedá na hubu. A presne taká je táto kniha. Vžijete sa do postáv a budete čakať na deň, keď zomriete, keď budete mať absťák, keď vám niekto dá po papuli, keď vás niekto opustí, ublíži vám, povie niečo zlé, tak na ten deň budete čakať stále.

V knihe nenájdete ani jednu postavu, ktorá má iba kladné vlastnosti. Či sa jedná o závislosti, alebo nejaké nedostatky v povahe. Napriek tomu budete s nimi súcitiť, budete chcieť všetko hodiť za hlavu, nájsť nejaké riešenie a všetko urovnať.

Je to rozhodne silný príbeh, v ktorom zomrie veľa ľudí, veľa sa narodí, veľa ľuďom sa ublíži, ale niektoré veci sa predsa len dokážu napraviť.

Alebo nie?

>Sima<

Za knihu ďakujeme Panta Rhei. Knihu si zakúpite tu.

*A odporúčam vám si prečítať túto knihu a až potom si pozrieť film. Keďže som vedela, čo sa stane, tak ma to trošku ochudobnilo o "literárny zážitok."

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára