štvrtok 7. júna 2018

American wife - Curtis Sittenfeld (recenzia)

Táto kniha mi spôsobila viac ako 20 čitateľských kríz a čítala som ju neskutočne dlho. Jednoducho ma dosť často nudila a miestami som mala pocit, že pri nej márnim čas.

Kniha je inšpirovaná príbehom prvej dámy USA. Táto veta ma okamžite nalákala na túto knihu a ešte tá krásna jednoduchá minimalistická obálka. Do čítania som sa pustila s nadšením, ale toto nadšenie bolo ihneď zničené a vystriedalo ho zhnusenie a nuda.

Zo začiatku som mala pocit, že táto knihy bude skvelá, prežijem s Alice všetky krásne chvíle, aj tie menej krásne. Budem s ňou prežívať detstvo, spoznám rodinu, priateľov, milencov, prekážky, utrpenie, smútok, lásku. Skrátka všetko, čo si môžete od takejto hrubej knihy priať. Áno, to všetko dostanete. Ale k tomu ešte balíček obrovskej nudy, dej, ktorý neprosperuje a neskutočne sa vlečie, veľa (príliš!) opisov zbytočností a navyše aj ten preklad vás úplne zarazí a vetná konštrukcia je úplne v háji.

Táto kniha nezaostáva len príbehom, ale celkovo spracovaním. Nielenže autorka vo vás nevyvolá žiadne pocity, ale celý čas máte pocit akoby ste boli na jednom mieste a vôbec ste sa nepohli. Akoby život Alice pred vami vôbec neprebiehal a vy ste neobjavovali nový pohľad na svet, nové priateľstvá, lásky. Jednoducho nič.

Áno, určite si vás hlavná hrdinka istým spôsobom získa, pretože aj napriek tomu, že jej život hádže polená popod nohy, tak je dosť silná, aby sa im vyhla, alebo aby oprášila kolená, vstala a pokračovala. Určite v tejto hrdinke nájdete určitú silu, bojovnosť, láskavosť a sympatie. Ale tam to všetko končí.

Možno občas som zúfalo túžila po tom, aby sa konečne niečo udialo, ale stále to bolo v rovnakej vlne a moje pocity radosti čoskoro aj tak vystriedala nervozita z toho, že mi prestali byť všetky postavy sympatické.

Čas, ktorý som jej obetovala mi už nikto nevráti a ja dúfam, že túto knihu nikdy nebudem musieť čítať opäť (takú dlhú nudnú knihu som ešte nečítala). Zápletka žiadna, dej nenapredoval, zlé konštrukcie viet (mimo pravidiel slovenského jazyka),  nuda, žiadna dynamickosť deja, žiadne stupňovanie emócií, ktoré by mala kniha vo vás vyvolať a celkovo táto kniha mi prišla ako jedna zmes nudy a stálosti, žiadneho pohybu, ktorá vás jednoducho unudí a nič vám do života neprinesie. Vôbec nebudete mať pocit, že ste prečítali nejaký skvelý životný príbeh, ale iba ste obetovali pár hodín svojho života niečomu, čo za to nestálo. Ako kniha bez pointy by možno obstála, ale to čítanie vás neskutočne vyčerpá a vy nebudete mať chuť sa pustiť už do žiadnej hrubej knihy najmenej mesiac. Autorka mohla knihu trošku viac udať do pohybu, viac emócií mierených na čitateľa, a vtedy by dosiahla to, že by kniha bola čitateľná. Nevyužila to a tá kniha pre mňa nemá žiadnu vyššiu hodnotu.

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujeme Knihy Pre Každého