streda 27. júna 2018

Expedícia: Môj ľúbostný príbeh - Bea Uusma (recenzia)

Myslela som si, že od vydavateľstva Absynt ma nedokáže už nič prekvapiť. To, že vydávajú skvelé knihy, ktoré sú plné lásky, tajomstiev, silných životných príbehov, radosti, smútku, strachu, hnevu, viery v ľudskosť, to viem. Vedela som, že táto kniha má byť špeciálna, iný formát, viac obrázkov. Ale to, že mi príde domov doslova "encyklopédia", s množstvom krásnych obrázkov a ešte s úžasnejším príbehom, tak to som nečakala.

Celá táto kniha sa zameriava na polárnu expedíciu inžiniera Andréeho, ktorý vzlietol v balóne k severnému pólu spolu s ďalšími dvoma mužmi.
O tridsaťtri rokov sa nájdu zvyšky ich posledného tábora. To, ako sa im "darilo" v neúprosných podmienkach sa dozvedáme zo zápiskov, denníkov, ktoré si písali. V týchto denníkoch uvádzajú, ako už pár dní po štarte museli núdzovo pristáť na súvislom arktickom ľade a dlhé mesiace hľadali pevninu. Takto nešťastne sa traja muži, ktorí nevedeli nič o arktických podmienkach, ocitli uprostred bielej nočnej mory. Ale jedného dňa tieto ich poznámky skončia, práve vtedy, keď dorazia na Biely ostrov. A nik o ich osude ani len netuší.

Takmer po sto rokoch sa polárni výskumníci, novinári a lekári snažia objasniť túto záhadu. Čo sa vlastne stalo na tomto ostrove, keď mali všetko potrebné k prežitiu? Mali oblečenie, jedlo, muníciu, tri funkčné pušky.

Spisovateľka a lekárka Bea Uusma si raz prečítala jednu knihu, ktorá ju podnietila k tomu, aby sa pokúsila prísť tejto veci na koreň. Začala bádať, vybrala sa na severný pól, prečítala množstvo literatúry, stretla množstvo ľudí a našla nové dôkazy. Vyfotografovala fotky, prešla po miestach, na ktorých boli bádatelia, vynaložila si námahu hľadať nové dôkazy a porazila v sebe tú časť, ktorá neznáša zimu.

Po pár krokoch si uvedomím, že nevrhám tieň. Akoby som vkročila do oblakov a kdesi uprostred všetkej tej bieloby krúžilo slnko po dokonalej okružnej dráhe, pričom nikdy neklesne za horizont.

Kniha vás do deja vtiahne už od začiatku. Nielenže nám autorka podáva svoj vlastný príbeh, dôvody jej konania, cieľ, ktorý si dala, aj napriek tomu, že nemá rada zimu, ale vyrozpráva nám do detailov (pokiaľ jej to zdroje dovolia) všetko, čo sa stalo pred expedíciou, počas a po nej. Zavedie nás svojimi slovami do krajiny, o ktorej, keď čítate, tak už vtedy vám vyskočia zimomriavky na koži a máte chuť sa zabaliť do deky. Podáva nám veľmi pútavo životy troch mužov, ktorí sa snažili prežiť a urobili všetko pre to, aby všetko dobre dopadlo. Aj keď možno niekde v duši tušili, že sa už nevrátia, tak sa snažili z dňa na deň, zanechali ich myšlienky na papieri, aby sa o ich strastiplnej ceste dozvedeli ľudia, ktorí ich denníky objavia.

Autorka nielenže upriamuje pozornosť na svoje myšlienky, bádanie, na osudy mužov, ale nám aj sprostredkúva viaceré fakty, o ktorých ste možno nemali ani potuchy. O tom, že ľad nie je len biely, rôzne fakty ohľadom ľudského tela a možnej smrti. Taktiež píše o tom, že napriek všetkému si dokážeme zachovať nezdolného ducha v sebe a aj o tom, že keď sa zatneme, môžeme nájsť nejaké výsledky.

Príbeh je doplnený fotografiami, mapkami, listami, názormi, medicínou, dôkazmi, ale aj tým, ako vyvracia teórie, ktoré platili doteraz. Ponúka nám náhľad do súkromia bádateľov, príbeh večnej lásky, ktorá vám na konci doslova zlomí srdce (a že také veci sú len vo filmoch!), ale hlavne odhodlanie žiť, ľúbiť a vedieť to, že všetko malo svoj dôvod a príčinu.

Tento silný príbeh vo vás po prečítaní zanechá prázdno v duši. Také, že budete mať chuť začať čítať túto knihu odznova.

Za knižočku ďakujeme vydavateľstvu Absynt. Kúpite si ju tu.