nedeľa 1. júla 2018

Prohnilé město - Leigh Bardugo (recenzia)

,,Když nemužeš otevřít dveře, vyraz si jiné."

Wau. Nikdy by som nečakala, že ma tento dych berúci, akčnosťou presiaknutý neobyčajný príbeh zrazí na zem takou rýchlosťou. Čím bližšie som bola pri konci, tým viac sa mi zarezával pod kožu a nevedela som ho odložiť. Nečakala som , že sa ma privedie k slzám ani, že ma tak veľmi ohúri, aj keď som si bola istá, že ma očarí, pretože už Vraniu šestku som ,,žrala". A Leigh ma ani náhodou nesklamala.

,,Strach je jako fénix. Může tisíckrát shořet a stejně vždycky znovu vstane z popela."

O obálke vám dúfam básniť dlho nemusím. Už tie červené stránky a prebal vám našepkávajú, že vnútro knižky musí byť kúzelné a ostré. A, pravdaže, je to tak! Toto je tá najväčšia knižka, akú som so sebou kedy nosila :"D zabrala mi polovicu kabelky, ale aj tak som ju nikdy nedokázala nechať doma.

K postavám nemám čo dodať... možno len, že všetci boli skvelí a tak perfektne zohraní. Celá šestka ako jeden. Prefíkaný. Šikovná. Silný. Nebojácna. Presný. Bystrý. Všetci šiesti sa dokonale dopĺňajú a spolu tvoria nebezpečnú smršť, čo zvalcuje čokoľvek. Každý jeden z nich ma donútil si ho obľúbiť a každý jeden je súčasťou niečoho, čo je nezabudnuteľné.

,,Když nemá rád šlověk bouřku, musí počkat, až prejde - ne se do ní hnát. Vždycky jde najít způsob, jak zůstat v suchu."

Krátke kapitoly rozpráva rozprávač(ka) a opisuje konanie každého jedného z nich. Spolu tvoria jedinečný súvislý príbeh a autorka nám takto odkrýva tajomstvá každého jedného z nich. Všetci sú si rovnocenní, každý z nich túži po svojej vlastnej predstave výhry a každého z nich ženie vpred nekonečná túžba po spravodlivosti. Vrámci možností. Ženú sa vpred a nič ich nezastaví, so všetkými nástrahami si hravo poradia. Aj keď si už častokrát myslíte, že je zle a že je koniec. Oni si však vždy pretvoria plán podľa seba a vyviaznu úspešne v poriadku.
Udalosti, ktoré nám autorka predkladá sa nedajú predvídať. Myslíte si, že viete, kde dej povedie, no cesta ide úplne iným smerom, je až za hranicami vášho chápania. Vravíte si ,,to nemôže vyjsť.", no vyjde to. Kaz a jeho partia niečo naplánujú a až pri samotnej realizácii ich plánu zisťujete, že bol do poslednej bodky dokonale prešpekulovaný a vymyslený tak, aby sa nič nemohlo zmariť. Na nič nezabudli, vždy vedeli byť o krok vpred. A vôbec to tak sprvu nevyzeralo, však?

Aj to, ako sa všetci poskupinkovali malo svoj šmrnc a pridávalo to knižke na akčnosti. Obzvlášť v niektorých situáciách to vedelo byť aj pekne horúce ;) Nie každý je však schopný vedieť sa otvoriť a dôverovať natoľko, aby mohol byť šťastným... Ale aj také sú životné príbehy a v tejto knižky boli ozaj rôznorodé.

,,Potkat tě byla katastrofa... za kterou jsem každý den vděčný. Potřeboval jsem pohromu, která otřese světem, ve kterém jsem do té doby žil. Byla jsi zemětřesení, vichřice... Nejsi květinka, jsi každičký kvítek v rozkvetlém lese. Jsi mořská vlna. Jsi horečka, která mě přemohla."

Toto akčné, premyslené, prekvapivé, úžasné, návykové, nebezpečné a ohromujúce stránky odporúčam úplne každému z vás. Táto fantasy prináša úplne nový pohľad, nové prostredie, nové postavy, nové schopnosti a okolnosti. Je jasné, že mňa oslovila a určite to nie je posledná Leighina knižka, po ktorej siahnem.

Za knižku by som chcela poďakovať AlbatrosMedia. Môžete si ju objednať tu ;)