štvrtok 19. októbra 2017

Vrania šestka - Leigh Bardugo (Recenzia)

,,Šesť ľudí, ale tisíc spôsobov, ako sa tento šialený plán môže pokaziť."

Už podľa titulku viete, o čom bude dnešná recenzia. Tešili ste sa???? Ja som sa tešila obrovsky veľmi, kým mi knižka príde a keď konečne dorazila, so zatajeným dychom som sa pustila do jej stránok, ktoré ma nadchli. Nie nadarmo je kniha považovaná za povinnú YAzdu pre všetkých fanúšikov fantasy.

Napísala som fanstasy, však? Tak sa na to poďme pozrieť. Nie je to tak celkom fantasy, omnoho viac z knihy cítite boj hlavných postáv a ich fyzické sily. I keď im ich zázračné fiktívne schopnosti pomohli, boli to práve oni, ktorí sa odhodlali prejsť na tenký ľad a získať nemožné. To oni boli tí, ktorí museli vymýšľať stratégie. Nepoznali sa, nepracovali spolu, a predsa sa museli zoceliť a byť ako jeden, aby zostali nažive.

,,Na veľkosti zbrane nezáleží, ak neviete, kam ju namieriť."

Stránky sa otáčajú samé. Nerada som knižku v noci odkladala, pretože nech som skončila hocikde, vždy som chcela vedieť viac. Príbeh bol napínavý od začiatku až do konca a opäť raz som bola pohltená svetom z iných dôb, z cudzej hlavy. Som okúzlená a hádam stále ešte v opojení. Tí, ktorí ma poznáte viete, že zbožňujem pávie perá, bielych vlkov a havraní motív, a práve to ma tejto knihe priťahovalo najviac. Všetky skvosty na jednom mieste a ja som bola ako vo sne. Už len tá obálka, stačila len jediná predstava a už som bola pevne rozhodnutá si knihu prečítať.

Na to aká je to novinka je na internete brutálne rozšírená. Všade nájdete obrázky Vranej šestky, všade sú obrázky kníh, všetci tým žijú, všetci postujú ako čítajú, všetci sú v opojení. Zas som sa zbytočne bála, že sa mi kniha nebude páčiť, ale poviem vám, toto bola naozaj jazda ako má byť. So všetkými tými napínavými scénami, ktoré striedali jedna druhú a nedali vám sa nadýchnuť, všetky predstavy ktoré si presadzovali svoj vlastný koniec, ktoré vám zaplavovaui hlavy každú sekundu dňa, dohady a špekulácie a potom ten príbeh samotný, ktorý vás pripravoval  slová a o rozum.

,,Srdce je ako šíp. Treba ho namieriť, ak má trafiť cieľ."

Je vám jasné, že som nadšená, však?? To je dobre ;) Pretože to nie len obálka s vranou, nie len domčeky, čo tie vranie krídla kreslia, nie len prostredie, ktoré si vyžadovalo silného ducha, rýchle reflexy a šikovnosť, ale predovšetkým genialita autorky vo mne rozprúdila víchricu pocitov a túto krásku ozaj odporúčam ako neopakovateľný zážitok, ktorý nepozná nudu a prekonáva hranice všednosti.

Musím sa priznať, že keď som príbeh začala čítať, zrazu všetky tie mená, názvy a najmä hlavná postava prvej kapitoly, Joost, ktorý sa už potom nikde v knihe neobjavil..., bola som zmätená a naháňalo mi strach, že sa podobne budem cítiť aj ďalej, ale ako stránky plynuli, stával sa zo mňa odborník. Slovká ako griša, či jurda mi už nerobili problém a mená ma dostali. Sú nezvyčajné, presne ako celý príbeh a ako oni ako bytosti.

,,Tajomstvá sú ako mince. Stratia na cene, keď ich premrháš."

Zberba, zlodeji a šikovní podvodníci, dokázali vytvoriť naozaj obozretnosť nad obozretnosť, ale tu šikovnosť nestačí. Chce to motív, cieľ, ktorý vás núti byť najlepším. Oni to všetko mali. Mali odhodlanie, vedeli si kryť chrbát, boli nemilosrdní, chladní, bez ľútosti a bez citov. Neváhali, nebáli sa,  pľuli smrti do tváre. Ako inak? Dá sa úsmevom vyhrať vojna?? Na to treba inú science fiction, v tejto je hlavnou zbraňou myseľ, sila a obratnosť. No tiež aj štipka grišskej nadpozemskej znalosti v mágii. Bez plánu a prešibanosti ste nikým. Nikam ďalej sa nedostanete a nič nedocielite. No a kto už  lee chce bývať na ulici a z hladu obhrýzať svoje vlastné topánky?? Nikto! A vzoprieť sa konvencií chce guráž!

,,Ako človek v Sude prežije? Keď mu všetko vezmú, nájde spôsob, ako premeniť nič na niečo."

Toto nemilosrdné prostredie hemžiace sa podvodníkmi, obchodníkmi, remeselníkmi, otrokármi, ľuďmi ktorí si kupovali iných ľudí,... toto prostredie formuje len ľudí, ktorí túžia po slobode a po peniazoch. Moc znamená prostriedky a s nimi sa nemáte, čoho obávať.

Naša šestka spoznala svet, poznala jeho krutosť, vyznala sa v násilí a vedela za aké špagátiky zaťahať, no i tak tonestačilo a bolo nutné oslobiť sa od spárov nekomfortného života, ktorý viedli. Hŕba peňazí by im v tom pomohla, všakže??? Presne preto sa odhodlali spraviť tú najšialenejšiu vec na svete a rozhodli sa prepadnúť najstráženejšiu pevnosť, aby z nej vyslobodili vedca, ktorý dokáže divy. Bolo to náročná cesta a každou stránkou som sa viac a viac bála, že zlyhajú. Mnohé okolnosti im ich plány zmarili, chytili ich, odhalili, preľstili, ale oni stále stáli pevne na nohách odhodlaní pokračovať ďalej.

,,Ak túto noc neprežijeme, zomriem bez strachu, Kaz. Dokážeš povedať to isté?"

Samozrejme, Kaz je mojím číslom jedna. Vyznal sa, mal tie správne informácie, vedel kde udrieť. Aj keď predvída a jeho plány boli naozaj brilantné, nemohol poznať všetko na svete, a tak na scénu prichádza Matthias. Zbožňujem chlapčenské pohľady. Keď sa kapitola začínala ich menami, bola som spokojná. Najmenej ma zaujal Jesper, Wyllan a Nina, neviem prečo, určite si nemyslím že boli nepodstatní, no páčilo sa mi to spojenie Kazovej geniality a šikovnosti a Inejinej pokojnej a tichej účinnosti. Spolu im to naozaj šlo, ale ako celok boli neprekonateľní. Každý sa vyznal v tom svojom a každý pridal do plánu svoje postrehy a poznatky. Nebolo to Kazom, nebolo to Ninou, nebolo to Wyllanom, záležalo na nich ako spleti rôznych kultúr a sfér poznania. Dopĺňali sa. Mala som chuť nakopať Kaza aj Matthiasa, len sa snažili prekryť naozajstnú náklonnosť a radšej budú stavať svoje egá do výšky, ako by mali dovoliť niekomu, kto sa v nich ozaj vyzná, sprevádzať ich. Ani za svet neboli schopní pripustiť si, že im záležalo aj na druhých. Tvárili sa nafúkane a sebecky, ale my sme ich prekukli, všakže? ;)

,,Jasnačka, som síce chudý,... no v daždi tak nezmoknem."

Príbeh ma oslovil tým, že sa na nič nehral. Ukazoval svet v tom najkrutejšom uhle a neidealizoval. Všetko malo svoje následky a ani čary nie sú zadarmo. Nemali čas sa zdokonaľovať, museli konať rýchlo, no boli šikovní a prešibaní. to im nahralo aspoň trochu času. Myslím, že vďaka svojmu obsahu môže tento príbeh naháňať strach, povzbudzovať myslenie a predstavivosť, učiť všímať si detaily, motivovať a povzbudzovať.

Čím vac sa príbeh blížil ku koncu, tým viac som sa bála, že sa nestihne skončiť a ja nebudem vedieť, čo sa stane. Videla som ich za mrežami, na šibenici, zatratených a porazených, ale oni sa z nebezpečenstva vždy dostali a nepoddali sa. Záver mi však aj tak dovolil nedýchať a prosím si pokračovanie, pretože táto spŕška dobrodužstva naozaj ešte neskončila ;)

#úžasné #dokonalé #neobyčajné #wau #nepredídateľné #akčné #úchvatné #dychberúce #neočakávané #skvelé #očarujúce #návykové #nádherné #nebezpečné #legendárne #plné #farebné #všakvyviete

Chcela by som sa obrovsky poďakovať vydavateľstvu slovart booklab.sk za sprostredkovanie tohto úžasného akčného a dokonalého zážitku.

Kniha sa čoskoro objaví aj v našich kníhkupectvách v slovenčine, tak neváhajte ;)